Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Werken met een boekhoud programma "BankTrans" onder Linux.  (gelezen 992 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
23-2-2016 Onbekende werkwijze in Linux


Om een *.tar.gz” file te compileren moet het eerst uitgepakt worden, in dit geval, d.m.v. het Unix/Linux commando:

$ tar -zxvf BackTrans-34.tar.gz.

Daarbij wordt er een specifieke map aangemaakt, in ons geval verscheen er inderdaad een extra map “BankTrans”.
Normaliter staan daarin installatie-instructies (de bestanden INSTALL en/of README), die aangeven of er nog meer bestanden (“dependencies”) nodig zijn? Het zal duidelijk zijn dat deze alternatieve instructies dan opgevolgd dienen te worden.

In de meeste gevallen zijn drie commando's voldoende:
1. $ ./configure
2. $ make
3. S sudo make install

In ons geval stond er echter in de hier boven genoemde map “BankTrans” iets anders, te weten:
a. Reeds wel de genoemde “Dependencies”, in de vorm van 17 lib-files, aangevuld met twee txt files.
b. De volledige documentatie van het boekhoud programma “BankTrans” (in map “doc” met tekst in het Nederlands, opgeslagen in html bestanden met Engelse namen).
c. De hierboven genoemde files README en INSTALL ontbreken!
d. Weer wel een uitvoerbaar/executeerbaar bestand, in Linux “(application/x-executable)" genaamd.


Het is dit laatste commando waarmee tenslotte het “BankTrans- programma” zich op laat starten.

Echter moet dan wel in de “grafische modus” (GUI=”Graphical User Interface”) gewerkt worden en is een meer gebruikelijke (in Unix) methode vanuit de commando-lijn (CLI=”CommandLine Intreface”) onmogelijk!?


Kortom een, voor mij, onbekende werkwijze in Unix/Linux en vraag ik me af of er meer voorbeelden van bestaan.

Heeft iemand hierin ervaring, uitleg en/of een advies?

Online vanadium

  • Lid
Re: Werken met een boekhoud programma "BankTrans" onder Linux.
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/24, 12:45:25 »
Er is geen formele standaard hiervoor, en je bent afhankelijk van de ontwikkelaar. Ik heb de website van banktrans gevonden, en het lijkt me dat de installatie in dit geval eenvoudig is:
Citaat
Voor Linux bestaat de download momenteel uit een gecomprimeerd bestand met het programma BankTrans en alle benodigde bibliotheken. Na downloaden volstaat het om het bestand uit te pakken op de gewenste plaats waarna BankTrans meteen gestart kan worden. Op termijn zal installatie via een package worden voorzien.

BankTrans is getest voor Ubuntu 14.04 LTS. Gebruikers hebben aangegeven dat het ook op Mint 17.2 LTS goed werkt.
Het tar.gz archief bevat een gecompileerde binary van het programma. Je plaatst het zelf waar je wil. Je kan het uitvoeren door de binary via de commandolijn aan te roepen, maar je kan er natuurlijk ook een starter voor aanmaken.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Werken met een boekhoud programma "BankTrans" onder Linux.
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/24, 13:31:53 »
Vanadium, mijn hartelijke dank, klopt precies.

Ik ben echter niet genoeg ervaren in LInux cmd-line:
Hoe is een binary in cmd-line aan te roepen?

-rwxrwxr-x 1 jacques jacques 1571222 sep  5 16:13 BankTrans
jacques@HP-Laptop-Ubuntu:~/Bureaublad/BankTrans$ Banktrans
Banktrans: opdracht niet gevonden
Is dus wel uitvoerbaar (x), maar wordt niet gevonden?

Wat doe/zie ik fout?

Online vanadium

  • Lid
Re: Werken met een boekhoud programma "BankTrans" onder Linux.
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/24, 14:32:27 »
Hoe noemt het aanroepbare bestand? Banktrans? banktrans? bt? Ik heb het archief eens gedownload: het uitvoerbare bestand noemt "BankTrans" en is reeds op "uitvoerbaar" gezet.

Opstarten zal in jou geval kunnen met het commando (je hoeft je niet in de programmadirectory te bevinden)

~/Bureaublad/BankTrans/BankTrans
« Laatst bewerkt op: 2016/02/24, 15:29:26 door vanadium »

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Werken met een boekhoud programma "BankTrans" onder Linux.
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/24, 18:58:08 »
Vanadium: Ook dit klopt exact, maar het commando <BankTrans> wordt in de "programmadirectory " niet gevonden, wel als we het hele pad er bij opgeven, zoals je aangaf. Wat is hier nu weer de reden van?
Mijn ervaring is toch te erg beperkt om dat onmiddellijk te snappen.

Online vanadium

  • Lid
Re: Werken met een boekhoud programma "BankTrans" onder Linux.
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/24, 21:14:16 »
Linux houdt er niet van dat je een programma in zijn eigen directory oproept. Normaal zet je je binaries apart (in /opt of in /bin of /usr/bin ...) en roep je ze van daar aan, hetzij via de ganse padnaam, hetzij via enkel de naam, als het pad in de $PATH variabele opgenomen is  (je kan die paden zien met het commando "echo $PATH").

Je kan het toch wel doen, als je de naam van het programma voorafgaat met ./. Als je je dus in de directory  ~/Bureaublad/BankTrans/ bevindt, dan kan je het programma opsterten met
./BankTrans

Re: Werken met een boekhoud programma "BankTrans" onder Linux.
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/25, 23:07:41 »
Ik heb hem hier ook eens bekeken (de download) en wat mij opviel zijn de zogenaamde QT5 bestanden.
Ieder zijn meug, maar zelf ben ik niet echt een groot voorstander van het mixen van GTK en QT dingen.
Wellicht ten overvloede misschien, maar in mijn beleving is het beter om 2 losse systemen te hebben. De ene voor QT dingen (KDE of LxQT) en Xu Lu of Ubuntu for GTK. Niet dat het niet zou kunnen werken, maar met het mengen van werkomgevingen kun je een tamelijk log systeem creëren.

Voor mijn eigen huishoudboekje gebruik ik Homebank, en dat is voor een gewone gezinsopperhoofd een fijn en makkelijk programma :)

Eekboek vliegt er bij mij met een error uit, wellicht is dat mijn gebrek aan kennis van dit soort producten.
LedgerSMB schijnt wel een aardig pakket te zijn voor kleine bedrijven en is te vinden in de repo's
En natuurlijk hebben we nog Gnucash die wellicht het populairst is.

Persoonlijk zou ik de voorgestelde programma's eerst gaan bekijken op het internet en wellicht voldoen ze aan je wensen. Het zou je wat hoofdbrekens kunnen besparen omdat dit makkelijker te installeren is, en geen QT bestanden binnensleept.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline hlubach

  • Lid
Re: Werken met een boekhoud programma "BankTrans" onder Linux.
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/02, 15:56:32 »
Uiteraard dit proggie eens gedownload en uitgepakt en gestart>
Het eerste wat mij opvalt is dat dat wel rechtsboven het - en x teken staan maar niet het +
En dat het niet schermvullend kan ik mis e een stuk aan de onderkant