Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alcatel speedtouch 330 usb - Aanschaf Router - Ik word er gek van ....  (gelezen 1040 keer)

Gast

  • Gast
Hoi allemaal,

Vorige week en in het weekend heb ik hemel en aarde proberen te verzetten om mijn Alcatel Speedtouch 330 USB modem aan de praat te krijgen in Ubuntu. Tevergeefs helaas, het lukte gewoon niet. Resultaat: Oude PC (PIII 500Mhz) terug naar het zolderkamertje. Maar Ubuntu blijft toch kriebelen. Nu krijg ik vanuit mijn omgeving (de Linux gebruikers toch) de raad om me een router aan te schaffen. Hiermee zouden de problemen sneller van de baan zijn.

Aangezien jullie met in het weekend aardig verder geholpen helpen, wil ik toch even jullie raad inwinnen. Daarom de volgende vragen.

1. Is het inderdaad zo dat ik sneller (met minder problemen) op het net kan met Ubuntu? Ik heb het niet over de verbindingssnelheid maar wel over het effectief in orde krijgen.

2. Als ik al wil overgaan tot de aanschaf van een router dan wil ik dat dit draadloos kan voor mijn XP PC (zit draadloze kaart in) en met een kabeltje voor mijn Linux PC (zit zelfs geen netwerkkaart in).  Ook zou ik graag mijn USB printer voor beide PC's gebruiken. Nu komen de vragen.

2.1. Is het beter dat ik een router aanschaf met een ingebouwde ADSL modem of een router aanschaf waarop ik mijn ADSL Speedtouch 330 (groene van Alcatel) modem aansluit.
2.2. Kunnen op draadloze routers effectief enkel draadloze toestellen aangesloten worden?
2.3. Wat voor netwerkkaartje dien ik aan te schaffen voor mijn oude PC?
2.4. Zijn draadloze netwerken op een eenvoudige manier te beveiligen tegen ongewenste draadloze surfers?
2.5. Kan iemand me een suggestie doen voor de aanschaf van een router/modem/netwerkkaart  (aansluiting draaloze XP PC, netwerkkaart voor in een PIII, mogelijheid tot sharen van een USB printer)... Liefst zo'n goede mogelijke prijs/kwaliteitsverhouding. Wil niet al te veel uitgeven aangezien ik nog niet eens zeker ben dat ik het geheel draaiende krijg. Mocht het van regio tot regio afhankelijk zijn: ik ben afkomstig uit Noordoost Limburg (Belgi

budster

  • Gast
Alcatel speedtouch 330 usb - Aanschaf Router - Ik word er gek van ....
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/26, 13:09:10 »
1) als je een router hebt, dan werkt ubuntu -out of the box- zelfs al tijdens installatie.
2.1) hangt van je geld af, beste kan je een 3com* modem/router kopen. maar er zijn natuurlijk ook goedkopere alternatieven.
2.2) wireless routers kan je ook kabeltjes in prikken. voor een desktop (die toch op 1 plek blijft staan) zou ik lekker een kabeltje erin prikken. (of je moet een zeikert zijn die geen kabels door zijn huis wilt hebben.)
2.3) 3com* netwerk kaartje
2.4) Ja en nee. Ja verschillende opties, nee, alles is te hacken. Maar 99.9% kan je buiten de deur houden.
2.5) owwww niet te veel uitgeven, gewoon een winkel binnenlopen en kijken wat goedkoop is.

* ik heb geen 3com fetisch maar dat merk levert gewoon een zeldzaam hoge kwaliteit tegen flinke aanschafkosten. Maar als je het geld kan missen en je bedenkt hoe lang dat waarschijnlijk blijft staan is het een goede investering.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Alcatel speedtouch 330 usb - Aanschaf Router - Ik word er gek van ....
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/26, 14:07:45 »
Tip voor draadlzoe beveiliging: zie mijn bijdrage in deze draad:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/4462

Groet, Pjotr.