Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vast of dynamisch IP  (gelezen 4202 keer)

Offline rico70

  • Lid
Vast of dynamisch IP
« Gepost op: 2022/01/02, 13:53:16 »
Mijn printserver en ATA heb ik een vast IP adres gegeven.
Ik zit nu te twijfelen voor mijn desktop, 3 voudig opstartbaar.
Heeft het nut om hier ook vaste IP adressen in te stellen of gewoon op dynamisch laten staan?

Re: Vast of dynamisch IP
« Reactie #1 Gepost op: 2022/01/02, 13:56:15 »
Ik heb ze op dynamisch staan. Tenzij er binnen een netwerk een bepaald systeem via ip benaderd dient te worden (bv internet of intranet, hier niet het geval). Alleen die krijgt een toewijzing.
Wij werken hier veel met de netwerk deel optie en daar is geen IP toewijzing voor nodig.

Met alle pc's hier, met alle tablets en telefoons in huis (al 10+), ook nog van visite, van de kids ook ... vaak meer dan 10 tegelijk, van tientallen mensen met nog meer apparaten ... geen beginnen aan om dat allemaal toe te wijzen. Dat mogen de routers lekker zelf doen  =D

Toegangsbeheer kan dan nog steeds op basis van mac, en in ons geval met de meerdere netwerken.
« Laatst bewerkt op: 2022/01/02, 14:12:49 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: Vast of dynamisch IP
« Reactie #2 Gepost op: 2022/01/02, 14:11:01 »
Bedankt, dan laat ik het zo

Offline peer

  • Lid
Re: Vast of dynamisch IP
« Reactie #3 Gepost op: 2022/01/02, 15:12:51 »
ik gebruik juist bij voorkeur vaste ip adressen.
Ik gebruik regelmatig filezilla (fstp) om bestanden te kopiëren tussen verschillende apparaten (pc's en smartphones) en dan is het gemakkelijk als je vaste ip adressen hebt.
Tussen linux pc's gebruik ik nfs om bestanden te kopiëren. Ook dan is het gemakkelijk om met vaste ip adressen te werken.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Vast of dynamisch IP
« Reactie #4 Gepost op: 2022/01/02, 18:28:00 »
Ben helemaal afgestapt van vaste ip-adressen, ook voor server-toepassingen. Altijd gezeik met a) hoe stel je het in? b) is het adres wel vrij? en c) onmogelijk om het apparaat in een ander netwerk te hangen met een ander subnet (bv 192.168.2.x ipv 192,168,1,x). Apparaten maken zich immers kenbaar via de hostname, en via die hostname kun je er gewoon bij, je hoeft dus geen ip-adres te weten of op te vragen.

Om al die redenen heeft mijn RP Music Server een dynamisch ip-adres. Alle functies daarin (een achttal verschillende poorten) benader ik via de hostname. No sweat....

Offline Bloom

  • Lid
Re: Vast of dynamisch IP
« Reactie #5 Gepost op: 2022/01/02, 18:35:56 »
Bij de meeste fatsoenlijke routers kun je instellen dat bepaalde systemen een vast ip-adres moeten krijgen. Dat wordt dan evengoed via dhcp toegewezen, maar verandert daarna niet meer.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Vast of dynamisch IP
« Reactie #6 Gepost op: 2022/01/02, 19:09:44 »
Bij de meeste fatsoenlijke routers kun je instellen dat bepaalde systemen een vast ip-adres moeten krijgen. Dat wordt dan evengoed via dhcp toegewezen, maar verandert daarna niet meer.
Ja, dat is een veel betere optie dan prullen met ifconfig en zo

Re: Vast of dynamisch IP
« Reactie #7 Gepost op: 2022/01/03, 01:13:46 »
ik gebruik juist bij voorkeur vaste ip adressen.
Ik gebruik regelmatig filezilla (fstp) om bestanden te kopiëren tussen verschillende apparaten (pc's en smartphones) en dan is het gemakkelijk als je vaste ip adressen hebt.

Bij de meeste fatsoenlijke routers kun je instellen dat bepaalde systemen een vast ip-adres moeten krijgen. Dat wordt dan evengoed via dhcp toegewezen, maar verandert daarna niet meer.

:Thumbsup: Dat was precies wat ik zei. Vast wat vast nodig heeft, en de rest lekker dynamisch.
En hier draait nu niets wat vast nodig heeft dus hier nu alles dynamisch.

@peer. Ik deel bestanden (van meerdere pc's) en hardware (printer bv) over onze (4) gescheiden netwerken. Te benaderen door pc's, en ook met smartphones met bestandsbeheerder met netwerkfunctie, en volledig te beheersen wie wat mag gebruiken en wie ergens juist niet bij mag komen. Vrienden kunnen bv niet bij de printer, net als willekeurige gasten ook niet bij de vrienden kunnen.
Geen vast ip voor nodig. Maar inderdaad, meer wegen leiden naar Rome dus kwestie van persoonlijke voorkeur.
« Laatst bewerkt op: 2022/01/03, 01:16:02 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

  • Lid
Re: Vast of dynamisch IP
« Reactie #8 Gepost op: 2022/01/03, 10:45:18 »
Als ik dolphin start en kijk in de netwerk sectie dan zie ik daar mijn andere pc's niet. Dat zal wel te maken hebben met het feit dat ik debian gebruik ipv ubuntu. Ik zie wel mijn synology, mijn printer, mijn envoy(zonnepaneleninterface) en mijn local debian.
Ik ben wel benieuwd wat nodig is om de andere pc's in het netwerk direct te zien.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Vast of dynamisch IP
« Reactie #9 Gepost op: 2022/01/03, 10:49:27 »
Als ik dolphin start en kijk in de netwerk sectie dan zie ik daar mijn andere pc's niet. Dat zal wel te maken hebben met het feit dat ik debian gebruik ipv ubuntu. Ik zie wel mijn synology, mijn printer, mijn envoy(zonnepane
Als je PC zich niet presenteert via samba (gedeelde mappen of printer), dan zie je die ook niet onder Netwerk.

Gebruik
nmap 192.168.1.*om je apparaten zichtbaar te krijgen (vervang de 1 door een 2 als dat jouw subnet is)