Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server met SSD schijven voor de swap files, raadzaam of niet.  (gelezen 1378 keer)

Offline Prdele

  • Lid
Hallo,

Ik heb een server draaien met VM ESXi, en daarop 2 virtuele Ubuntu servers, in deze server zitten 2 sets van 2 SAS schijven in RAID-1
configuratie met ieder een eigen storage.
Is het interessant om aan deze server een SSD schijf toe te voegen, en hierop de swap files te draaien (en eventueel snapshots)?
Levert dit snelheidswinst op?

En zo ja, is het dan raadzaam om 2 SSD schijven te plaatsen in RAID-1 config?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Server met SSD schijven voor de swap files, raadzaam of niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/22, 20:50:10 »
Het is beter om meer geheugen in de server te zetten. Dat is stukken sneller dan een SSD. Bovendien slijt een SSD als je er veel naartoe schrijft (dat gebeurt als het swap is) en geheugen heeft daar geen last van.

Afhankelijk van de grootte van je VM's en hoe je ze gebruikt kan je beter de VM's op de SSD draaien en dan snapshots en dergelijke op de langzamere schijven zetten.

Offline Prdele

  • Lid
Re: Server met SSD schijven voor de swap files, raadzaam of niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/23, 03:55:53 »
Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Dan kan ik beter een geheugen update aan de server geven.
Dat een SSD sneller slijt bij veel schrijf acties, had ik wel vaker van gehoord, alleen had ik wel een beetje verwacht, of
misschien wel gehoopt dat dit probleem opgelost zal zijn.
De VM's op SSD draaien is geen optie, daar zijn deze te groot voor.

Offline atomos

  • Lid
Re: Server met SSD schijven voor de swap files, raadzaam of niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/23, 15:25:28 »
Dat een SSD sneller slijt bij veel schrijf acties, had ik wel vaker van gehoord, alleen had ik wel een beetje verwacht, of
misschien wel gehoopt dat dit probleem opgelost zal zijn.

Helaas, flash werkt nou eenmaal met een process van 'fysiek' dingen omzetten, hierdoor slijt het. (en een ssd = flash op dit moment)
Natuurlijk zijn er wel opties die veel langer mee gaan....maar daar betaal je dan ook flink voor.
Als je snelheid wilt op gewone disken kun je bijvoorbeeld aan striping denken (ook wel Raid 0 genoemd...maar dat is een foute naam)
Maar geheugen is uiteraard sneller....en waarschijnlijk goedkoper :)

Raid 0 is een fout voorbeeld
Dat een SSD sneller slijt bij veel schrijf acties, had ik wel vaker van gehoord, alleen had ik wel een beetje verwacht, of
misschien wel gehoopt dat dit probleem opgelost zal zijn.

Helaas, flash werkt nou eenmaal met een process van 'fysiek' dingen omzetten, hierdoor slijt het. (en een ssd = flash op dit moment)
Natuurlijk zijn er wel opties die veel langer mee gaan....maar daar betaal je dan ook flink voor.
Als je snelheid wilt op gewone disken kun je bijvoorbeeld aan striping denken (ook wel Raid 0 genoemd...maar dat is een foute naam)
Maar geheugen is uiteraard sneller....en waarschijnlijk goedkoper :)

neem geen Raid 0, zie http://en.wikipedia.org/wiki/RAID
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux