Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internetbankieren  (gelezen 2506 keer)

Internetbankieren
« Gepost op: 2012/09/16, 13:42:53 »
Na aanleiding van het volgende stukje:

"Criminelen plunderen steeds vaker bankrekeningen door computers te besmetten met kwaadaardige software. Internetgebruikers halen deze Trojaanse paarden binnen door op een link in een e-mail te klikken, door programma's of software te downloaden of door een besmette website te bezoeken. Dit kunnen ook bonafide websites zijn. Zo bleken recent populaire sites als Nu.nl en Telegraaf.nl besmet. Met deze 'Trojaanse paarden' kunnen de daders ongemerkt het internetgedrag van hun slachtoffer bespioneren. Met de meeste geavanceerde varianten weten fraudeurs bedragen weg te sluizen terwijl iemand nietsvermoedend zit te internetbankieren."

van het tv-programma "Kassa" de volgende vraag:

kan je ook besmet raken op een linux-systeem  als je een besmette website bezoekt.?
Worden de "Trojaanse paarden" geïnstalleerd op de computer zonder toestemming?

bij voorbaat dank.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Internetbankieren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/16, 13:55:09 »
Misschien informatief om dit stukje eens door te lezen over de veiligheid in Linux?
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VeiligheidInUbuntu


Re: Internetbankieren
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/16, 14:03:32 »
Misschien informatief om dit stukje eens door te lezen over de veiligheid in Linux?
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VeiligheidInUbuntu



"of door een besmette website te bezoeken"

Ofwel je link is correct gegeven :) Maar een besmette website kun je ook onder Linux last van hebben.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Internetbankieren
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/16, 14:17:16 »
In Linux kan een besmette webstek in de praktijk alleen problemen opleveren wanneer je Java hebt (mits je je Linux bijgewerkt houdt). Lees dit eens: https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid
« Laatst bewerkt op: 2012/09/16, 14:21:32 door Pjotr »

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Internetbankieren
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/16, 14:46:30 »
als je gewoon een live-cd gebruikt ben je altijd veilig! op de cd valt namelijk niets aan te passen, je kunt in een live-cd-sessie van ubuntu dus ook geen programma's installeren wat tevens betekent dat een kwaadwillende hacker dat dus ook niet kan!

ubuntu is van zichzelf al heel veilig, maar wil je het zekere voor het onzekere nemen: gebruik een live-cd
(overigens bieden de meeste banken GEEN ONDERSTEUNING voor live-cd sessies (vreemd ze propageren zelf namelijk altijd dat alles veilig moet!), maar ze werken wel!)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Internetbankieren
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/16, 15:02:27 »
als je gewoon een live-cd gebruikt ben je altijd veilig! op de cd valt namelijk niets aan te passen, je kunt in een live-cd-sessie van ubuntu dus ook geen programma's installeren wat tevens betekent dat een kwaadwillende hacker dat dus ook niet kan!

ubuntu is van zichzelf al heel veilig, maar wil je het zekere voor het onzekere nemen: gebruik een live-cd
(overigens bieden de meeste banken GEEN ONDERSTEUNING voor live-cd sessies (vreemd ze propageren zelf namelijk altijd dat alles veilig moet!), maar ze werken wel!)
Mis, je kunt wel degelijk installeren op de Live cd, de progs komen dan in het ram. Na een herstart is het wel weg.

Re: Internetbankieren
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/16, 20:04:11 »
als je gewoon een live-cd gebruikt ben je altijd veilig! op de cd valt namelijk niets aan te passen, je kunt in een live-cd-sessie van ubuntu dus ook geen programma's installeren wat tevens betekent dat een kwaadwillende hacker dat dus ook niet kan!

ubuntu is van zichzelf al heel veilig, maar wil je het zekere voor het onzekere nemen: gebruik een live-cd
(overigens bieden de meeste banken GEEN ONDERSTEUNING voor live-cd sessies (vreemd ze propageren zelf namelijk altijd dat alles veilig moet!), maar ze werken wel!)
Mis, je kunt wel degelijk installeren op de Live cd, de progs komen dan in het ram. Na een herstart is het wel weg.

Precies.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Internetbankieren
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/16, 20:56:07 »
als je gewoon een live-cd gebruikt ben je altijd veilig! op de cd valt namelijk niets aan te passen, je kunt in een live-cd-sessie van ubuntu dus ook geen programma's installeren wat tevens betekent dat een kwaadwillende hacker dat dus ook niet kan!

ubuntu is van zichzelf al heel veilig, maar wil je het zekere voor het onzekere nemen: gebruik een live-cd
(overigens bieden de meeste banken GEEN ONDERSTEUNING voor live-cd sessies (vreemd ze propageren zelf namelijk altijd dat alles veilig moet!), maar ze werken wel!)
Mis, je kunt wel degelijk installeren op de Live cd, de progs komen dan in het ram. Na een herstart is het wel weg.

Precies.
Het eerste wat ik doe met een live-cd sessie is mijn eigen progjes installeren om te kijken hoe het werkt  ;)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Internetbankieren
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/17, 13:33:11 »
Het eerste wat ik doe met een live-cd sessie is mijn eigen progjes installeren om te kijken hoe het werkt  ;)

maar betreft internetbankieren is een live-cd nog altijd de veiligste optie, je weet namelijk dat de cd die je gebrand hebt schoon is....

Pieter2

  • Gast
Re: Internetbankieren
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/17, 15:46:59 »
Ik heb daar mijn twijfels over.  Die CD bevat nl niet de laatste veiligheids updates.  Een bijgewerkte dualboot lijkt mij veiliger.

Re: Internetbankieren
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/17, 17:48:53 »
.....................................................  Een bijgewerkte dualboot lijkt mij veiliger.

En waarom dan?
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline joho

  • Lid
Re: Internetbankieren
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/17, 18:24:58 »
ik bankier met opstartbare Live-USB  ( puppy linux 5.3.1 )
is lekker snel en denk dat dit een  veilig optie is
na het bankieren weer opnieuw opstarten  terug naar standaard 12.04

Offline RikRik

  • Lid
Re: Internetbankieren
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/17, 19:07:44 »
Ubuntu zonder Java en met alle beschikbare veiligheidsupdates geïnstalleerd, is volgens mij zo veilig dat je met een gerust hart kan internetbankieren. Ik kom wel eens bij mensen die internetbankieren onder Windows zonder firewall en met een zwaar verouderd of helemaal geen virusscanner, oude Java etc..
Verder is het een kwestie van goed opletten, nooit ingaan op vreemde telefoongesprekken:

Internetcriminelen vissen naar uw bankgegevens en inlogcodes. Phishing is een veel voorkomende vorm van internetfraude. Criminelen proberen via e-mail of telefoon uw persoonlijke gegevens te ontfutselen om daarmee toegang te krijgen tot uw bankrekening. Ze hebben het vooral voorzien op bankgegevens en inlogcodes. Maar ook de juiste combinatie van naam, adres, telefoon- en rekeningnummer kan al genoeg zijn.
http://www.veiligbankieren.nl/nl/
« Laatst bewerkt op: 2012/09/17, 19:14:36 door RikRik »