Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan ik een profiel maken voor aangepaste instellingen en favoriete programma's?  (gelezen 490 keer)

Offline bart85

  • Lid
Omdat ik Linux nog wel eens opnieuw installeer wil ik graag een profiel van aangepaste instellingen en programma's maken. Ook wanneer ik Linux op een andere PC installeer wil ik dezelfde instellingen en programma' s erop.
De bedoeling is dat na de installatie met een druk op de knop mijn instellingen en programma's terug krijg.
Hoe dit te doen?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Is dit iets voor je? http://sourceforge.net/projects/uck/ Hiermee kan je zelf pakketen toevoegen die niet op de standaard installatie cd staan.
De instellingen staan in je home map. Wil je die meenemen zal je de /home op een aparte partitie moeten zetten en bij een nieuwe installatie als /home aan moeten geven (dus niet formatteren)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline bijd3hand

  • Lid
Als je bash scripter bent, kan je ook alles in een bash script zetten en na installatie die starten.

Daar kan je gewone installatie commando's ingeven zoals " sudo apt-add repository xx/ppa" en " sudo apt-get update" " sudo apt-get install program-x" enzovoorts. Het scriptje kan je op bv. een USB stick opslaan.

Instellingen moet je de bijbehorende configuratiebestanden opslaan en op een USB stickje zetten (kost maar weinig geheugen) en elke keer na installatie de standaard configuratiebestanden vervangen door de opgeslagen config bestanden van een stick. Ook dit kan je bijvoorbeeld scripten als je eerst de configuratiebestanden standaard  bijvoorbeeld vanaf de USB stick naar  " Home/Downloads" zet, en dan deze lokatie je in het script standaard instelt, zodat je na kopieren van de configuratie bestanden je het script kan starten, koffie kan drinken en alles na herstarten weer op de juiste plek staat :)

Als je geen script ervaring hebt dan moet je een andere oplossing zoeken..



Ik heb van een aantal programma's de configuratie bestanden in een soort dropbox staan. Voor die programma's heb ik in m'n home map enkel symbolische links naar die dropbox . Zo kan ik vrij makkelijk m'n instellingen op verschillende systemen synchroon houden.