Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ingestelde resolutie in Kubuntu maar tijdelijk??  (gelezen 1755 keer)

Offline Karin67

  • Lid
Ingestelde resolutie in Kubuntu maar tijdelijk??
« Gepost op: 2010/08/28, 12:12:35 »
Sinds kort ben ik overgestapt van Windows naar Kubuntu en tot nu toe bevalt mij dat prima!!  :)

Een probleem die ik ondervind is deze:
Elke keer als ik mijn computer opstart moet ik de resolutie wijzigen naar 1152x864 (beter leesbaar voor mij),
de computer start zelf steeds op met 1600x1200...
*aangepast in systeeminstelling/beelscherm*

Ik zou de resolutie 1152x864 graag zien als definitieve/vaste instelling, heeft iemand hiervoor een oplossing?

« Laatst bewerkt op: 2010/08/28, 16:46:20 door Karin67 »

Offline Karin67

  • Lid
Re: Ingestelde resolutie in Kubuntu maar tijdelijk??
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/29, 12:11:48 »
Ter verduidelijking:
Ik had wel al rondgesnuffeld op dit forum voor antwoorden, maar dit probleem was ik nog niet tegengekomen.
Er zijn wel oplossingen voor mensen die hun favoriete resolutie niet in de lijst konden terugvinden.
De resolutie die ik graag wil staat er wel bij, maar na het opnieuw opstarten verandert hij in de oude waarde.
Ik zou mijn gewenste resolutie graag als standaard zien.

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: Ingestelde resolutie in Kubuntu maar tijdelijk??
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/29, 14:01:00 »
Beste Karin,

waarschijnlijk is er voor jouw beeldscherm maar één ideale resolutie die daardoor automatisch gekozen wordt tijdens opstarten.
bij andere resoluties wordt het beeld iets vager, maar misschien wel de juiste fontgrootte qua letters voor jou.

Om een standaard resolutie in te stellen zet ik deze in een textdocuent die wordt gelezen tijdens opstarten.
Ik gebruik ubuntu maar kubuntu gebruikt dezelfde programma's in dat opzicht dus moet geen problemen opleveren.

hiervoor moet je wel via de terminal werken maar ik probeer het zo duidelijk mogelijk te krijgen:

druk de volgende 3 toetsen tegelijk in om een terminal te openen:

ctrl + alt + t

er komt een nieuw scherm waarin je het volgende moet typen:

xrandr
Dit laat de resoluties zien en de uitvoer naar de verschillende schermen. bij mij levert dat het volgende op:

Citaat
gert-jan@gert-jan-desktop:~$ xrandr
Screen 0: minimum 320 x 200, current 1440 x 960, maximum 8192 x 8192
VGA1 connected 1440x960+0+0 (normal left inverted right x axis y axis) 330mm x 250mm
   1024x768       75.1     70.1     60.0 
   800x600        85.1     72.2     75.0     60.3     56.2 
   640x480        85.0     72.8     75.0     60.0 
   1280x720_60.00   60.0 
   1440x960_70.00   70.0*
   1920x1080      60.0 
   1920x1080_24.00   24.0 

VGA1 is bij mij het scherm die is aangesloten.
dit kan bij jou anders zijn en moet je dus goed op letten want dit is belangrijk voor de rest van het proces.

als er iets anders staat dan VGA1 moet je dit overnemen omdat het anders niet werkt.
Er moet dus een regel geplaatst worden in een text bestand. deze open je met de volgende code in de terminal:

gksudo gedit /etc/gdm/Init/Defaulter wordt om een superuser wachtwoord gevraagd die je niet ziet terwijl je die invult.

als je na het wachtwoord op enter/return drukt, opent dat een bestand waarin je text moet toevoegen.
hierbij moet je zoeken naar de volgende regel:

PATH=/usr/bin:$PATH
OLD_IFS=$IFS

daaronder plaats je de volgende regel:

Citaat
xrandr --output VGA1 --mode 1152x864
hierbij dus goed opletten of jij ook VGA1 als aansluiting hebt of iets anders, dit kun je zien met de gegevens van xrandr.

als je nog vragen hebt hoor ik dat graag en veel succes nog.

Offline Karin67

  • Lid
Re: Ingestelde resolutie in Kubuntu maar tijdelijk??
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/29, 16:41:25 »
Dank voor je reactie! Ik ben meteen aan de slag gegaan!
(contr+alt+t werkte helaas niet in deze Kubuntu, maar gelukkig ben ik wel een klein beetje bekend met de terminal. ;)).

Citaat van: Gr8Jen
gksudo gedit /etc/gdm/Init/Defaulter wordt om een superuser wachtwoord gevraagd die je niet ziet terwijl je die invult.
Tot zover ging het goed!!

Citaat van: Gr8Jen
als je na het wachtwoord op enter/return drukt, opent dat een bestand waarin je text moet toevoegen.
Hier ging het bij mij anders...

In de terminal kreeg ik dit bericht:
** (gedit:1354): WARNING **: Could not load theme icon system-file-manager: Icon 'system-file-manager' not present in themeGelijktijdig werd er inderdaad een nieuw scherm geopend, maar helemaal blanco, dus zonder tekst...

Volgens mij mist er ergens nog iets? Een system-file-manager icon??


« Laatst bewerkt op: 2010/08/29, 16:58:35 door Karin67 »

Offline Mithra2

  • Lid
Re: Ingestelde resolutie in Kubuntu maar tijdelijk??
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/30, 10:24:30 »
Misschien moet je met hoofdletters intypen? Ubuntu ( en andere linuxversies ) zijn hoofdlettergevoelig...

Offline Karin67

  • Lid
Re: Ingestelde resolutie in Kubuntu maar tijdelijk??
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/30, 13:50:11 »
^^dank voor het meedenken. :) Ik heb de codes precies zo overgenomen als beschreven (met en zonder hoofdletters daar waar nodig), maar dit is wat ik dan te zien krijg:

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: Ingestelde resolutie in Kubuntu maar tijdelijk??
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/30, 20:03:05 »
blijkbaar bestaat het bestand niet in Kubuntu dus wordt het moeilijk om die te gebruiken.

xrandr werkt gelukkig wel dus dat kan ook gebruikt worden.

met het volgende commando kun je het resolutie aanpassen voor jouw beeldscherm:

#xrandr --output VGA-0 --mode 1152x864
als je die in de terminal plakt moet het beeldscherm de juiste resolutie krijgen.
dit wil je echter niet elke keer met opstarten doen dus kun je een scriptje maken.

maak op een voor jouw handige plek een nieuw text bestand en sla die op als "setResolution.h"

plak in dat textbestand het volgende:
#!/bin/bash
xrandr --output VGA-0 --mode 1152x864

sla het op
rechtermuisknop op het bestand en kies voor properties/eigenschappen
ga naar tabblad permissions/permissies

zet een vinkje bij "allow executing file as program"
en je hebt een uitvoerbaar scriptje

bij system->preferences-> startup applications kun je dit script automatisch laten opstarten zodat het altijd je resolutie goed zet

bij name geef je een logische naam
bij command kun je bladeren naar het bestandje als je op browse klik
comment niet nodig
EDIT er moest nog een streepje bij VGA-0 om de code te laten werken voor haar
« Laatst bewerkt op: 2010/08/30, 20:06:59 door Gr8Jen »

Offline Karin67

  • Lid
Re: Ingestelde resolutie in Kubuntu maar tijdelijk??
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/31, 17:05:33 »
Dank je, ik ben weer een stapje verder! Dit is in ieder geval weer gelukt.

Citaat van: Gr8Jen
bij system->preferences-> startup applications kun je dit script automatisch laten opstarten zodat het altijd je resolutie goed zet
ehm...mijn Kubuntu kent wel een "systeem", maar daarna is er geen optie voor 'preferences' of 'startup applications'...Moet ik soms kiezen voor "start up disk creator"?? (die maakt een opstartschijf...lijkt me niet helemaal de bedoeling?). Andere keuzes die ik daar heb zijn o.a.:
* hardwaredrivers
* systeemlogviewer
* systeemmonitor
* terminal
.....

Citaat van: Gr8Jen
bij name geef je een logische naam
bij command kun je bladeren naar het bestandje als je op browse klik
comment niet nodig
...hier dus nog niet aan toegekomen.

Kubuntu wijkt blijkbaar toch een beetje af van Ubuntu...?

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: Ingestelde resolutie in Kubuntu maar tijdelijk??
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/31, 19:36:26 »
het is in principe dezelfde linux versie. er zit alleen een andere grafische schil omheen.
je kan zelf ubuntu-desktop er nog bij installeren en dan ubuntu opstarten bij je inlog scherm.

ok volgens internet:

ga naar:
/home/gebruikersnaam/.kde/Autostart

(.kde is verborgen dus je zal verborgen bestanden moeten weergeven met ctrl+h of verborgen bestanden weergeven in "view")

plaatst daar het scriptje die je hebt gemaakt. dat zou de truuk moeten doen. misschien nog even het scriptje uitvoeren om te testen of het werkt.

Offline Karin67

  • Lid
Re: Ingestelde resolutie in Kubuntu maar tijdelijk??
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/01, 16:37:34 »
Citaat van: Gr8Jen
ga naar:
/home/gebruikersnaam/.kde/Autostart
(.kde is verborgen dus je zal verborgen bestanden moeten weergeven met ctrl+h of verborgen bestanden weergeven in "view")
plaatst daar het scriptje die je hebt gemaakt. dat zou de truuk moeten doen.
Dit was gelukt.

Citaat van: Gr8Jen
misschien nog even het scriptje uitvoeren om te testen of het werkt.
Het testen was niet gelukt, had geen idee hoe ik dat moest uitvoeren, dus had het sriptje meteen in de juiste map geplaatst en toen mijn computer opnieuw opgestart om te zien wat er zou gebeuren.

Helaas kreeg ik toen deze meldingen:


Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: Ingestelde resolutie in Kubuntu maar tijdelijk??
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/01, 18:53:39 »
ik ben zonder ideeën sorry.
misschien beter om een steunpunt op te zoeken want ik weet nu niet uit mijn hoofd oplossingen.
misschien als ik de laptop voor me heb (gaat meestal makkelijker)

Re: Ingestelde resolutie in Kubuntu maar tijdelijk??
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/01, 22:52:29 »
Rare encoding in Kate ???

Maar goed, KLauncher kan blijkbaar Kate niet starten. Dit gebeurt meestal als er een programma/service op de achtergrond draait wat enorm veel CPU verbruikt.

Mag ik trouwens eens weten wat voor videokaart je gebruikt Karin? Of anders welke laptop?