Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn Linux installatie handleiding Beta, commentaar gewenst.  (gelezen 2567 keer)

Mijn Linux installatie handleiding Beta, commentaar gewenst.
« Gepost op: 2010/05/08, 21:22:40 »
Ik ben al een tijdje bezig met het scrijven van een Linux installatie naslagwerk/lesboek voor beginnende en gevorderde Linux gebruikers.
Het betreft een universele handleiding om Linux te installeren en is dus niet gebaseerd op een of enkele specifieke distributies, ook word het werken met de terminal behoorlijk vermeden wat het dus ook uiterst geschikt maakt voor beginners.

Ondertussen zijn alle geplande hoofdstukken van het naslagwerk "klaar" en hoef ik alleen de appendix nog te schrijven.
Omdat er steeds meer vraag naar begint te komen heb ik besloten om maar een beta versie online te zetten voor de geinteresseerden, nog wel even onder een "je mag niks" licentie tot de officiele release die onder CC word vrijgegeven.

Ik zou van jullie in ruil voor deze pre-release natuurlijk wel graag weten wat jullie er van vinden zodat ik misschien nog het nodige kan aanpassen of verduidelijken. Ook suggesties voor in de appendix zijn welkom (bv howto's met voorbeelden van installaties, install problemen bv grub of totaal iets anders??)

Het e-book (pdf) is te downloaden op Mijn Blog

Alvast bedankt en veel leesplezier.

Als je je geroepen voelt om de onderstaande vragen te beantwoorden ben ik erg geholpen :)

  • Is alles duidelijk en begrijpelijk voor beginners?
  • Mist er nog iets?
  • Welke informatie zou je graag in de appendix willen zien verschijnen?
  • Overige opmerkingen:
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Mijn Linux installatie handleiding Beta, commentaar gewenst.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/08, 22:57:59 »
ziet er op het eerste zicht ook wel mooi uit e maar zal morgen eens goed lezen ...

Offline Tom

  • Lid
Re: Mijn Linux installatie handleiding Beta, commentaar gewenst.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/08, 23:39:23 »
Ga dat morgen eens rustig doorkauwen.
Wat me wel opviel dat u bij de Ubuntu varianten  Lubuntu niet genoemd  heeft.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Pieter2

  • Gast
Re: Mijn Linux installatie handleiding Beta, commentaar gewenst.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/08, 23:42:53 »
Naar wat begrepen heb ( maar ik kan het mis hebben ) is Lubuntu nog geen officiƩle Ubuntu variant.

Offline Tom

  • Lid
Re: Mijn Linux installatie handleiding Beta, commentaar gewenst.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/08, 23:58:09 »
Nee maar de 10.10 word het wel en voor lichte (oudere) laptops etc misschien een uitkomst en wellicht beter als bv Puppy. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Mijn Linux installatie handleiding Beta, commentaar gewenst.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/09, 00:51:47 »
Ga dat morgen eens rustig doorkauwen.
Wat me wel opviel dat u bij de Ubuntu varianten  Lubuntu niet genoemd  heeft.

Toen ik begon met schrijven was Lubuntu nog maar een meta-pakket en zouden ze nooit een livecd gaan maken, nu blijken ze dat dan wel te hebben echter heb ik dit zelf nog nooit gebruikt maar ik ben hem nu aan het downloaden en zal het eens bekijken. Ben een groot fan van LXDE dus ik zal vast wel enthousiast zijn.

Nee maar de 10.10 word het wel en voor lichte (oudere) laptops etc misschien een uitkomst en wellicht beter als bv Puppy. :)

De reden dat ik voor puppy heb gekozen in het boek (en later ook in de opdrachten) is omdat je ook meteen geconfronteerd word met het instellen van de xserver en het toetsenbord, deze configuratie is dan wel aardig vanzelfsprekend maar sommigen mogen hier al gaan googlen. Ik heb hier bewust voor gekozen omdat dergelijke distributies vaak mensen afschrikken terwijl ze in de praktijk vrij simpel aan te wennen zijn.
Natuurlijk wanneer ik op straat iemand een minimale distributie zou voorstellen zou dit zeker niet puppy zijn maar iets met automatische configuratie en alles er op en er aan ;)

(update)

Heb net wat met Lubuntu zitten spelen en ben hier wel over te spreken vooral over de snelheid..... alleen zoals bij alle andere lichtgewicht ubuntu respins ontbreekt er hier en daar nog nog wel wat zoals grafische configuratie voor een hoop zaken, geen complete taalondersteuning en geen toegankelijkheids tools, dit zullen ze echt wel moeten gaan voorzien voordat ze officieel door canonical erkend zullen worden.
Ook vind ik gmplayer nou niet bepaald gebruiksvriendelijk voor beginners gezien de w32codecs uit de medibuntu repo moeten komen en voor aqualung zou ik ook liever audacious of xmms zien en ontbreekt obmenu.
Maar toch lijkt het mij wel de meest ideale Ubuntu respin voor op oudere pc's gezien het toch wel sneller en gemakkelijker is dan chrunchbang en anderen en LXDE toch wel de meest gebruiksvriendelijke lichtgewicht DE is.
Ik zal Lubuntu dus wel zeker toevoegen als veelbelovende onofficiele respin.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/09, 08:40:23 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN