Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Goede reden om ubuntu te kiezen  (gelezen 2186 keer)

Offline palm

  • Lid
Goede reden om ubuntu te kiezen
« Gepost op: 2015/07/28, 17:29:18 »
Misschien wel een goede reden om familie en vrienden te overtuigen om over te gaan naar een opensource systeem:
http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/2015/windows-10-vist-volop-naar-privegegevens/

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Goede reden om ubuntu te kiezen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/28, 19:39:09 »
Consumenten die erg gesteld zijn op hun privacy kunnen Windows 10 beter niet met de aanbevolen standaardinstelling op hun computer installeren.
De standaardinstelling in Ubuntu wijzigen: Systeeminstellingen → Beveiliging & Privacy → Zoeken → Internetzoekresultaten meenemen → Uit (of kijk op FixUbuntu.com)?
Bij Ubuntu afgeleiden en andere open distributies zijn de standaardinstelling al privacy vriendelijk.  :)
Bij Windows 10 kunnen persoonlijke documenten niet alleen op de computer, maar ook in cloud-dienst op internet worden gezet.
Met de mogelijkheid documenten in haar eigen cloud-dienst op te slaan is Canonical vorig jaar gestopt.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Goede reden om ubuntu te kiezen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/28, 21:06:20 »
Nou uuuuh, volgens mij was hier bij 8 al behoorlijk sprake van.
En daarvoor was dat al met zaken als hotmail en msn en soortgelijke programma's.
En nu zijn er nog veel gebruikers die zelf gebruik maken van de zo handige automatische backup-optie die android biedt onder het google-account waar als eerste naar gevraagd wordt bij installatie.
Zelfs bij linux en MacOS gebruikers zie ik dat er meestal gebruikt gemaakt wordt van onedrive en gdrive. Wat is het verschil of je daar zelf een backup plaatst of dat je pc of mobiel dat automatisch doet?

Het valt heden ten dage niet meer mee om je privacy te bewaken.  :police:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Goede reden om ubuntu te kiezen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/28, 22:01:23 »
Microsoft volgt het verdienmodel van Google.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Goede reden om ubuntu te kiezen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/28, 22:43:15 »
Nou uuuuh, volgens mij was hier bij 8 al behoorlijk sprake van.
En daarvoor was dat al met zaken als hotmail en msn en soortgelijke programma's.
En nu zijn er nog veel gebruikers die zelf gebruik maken van de zo handige automatische backup-optie die android biedt onder het google-account waar als eerste naar gevraagd wordt bij installatie.
Zelfs bij linux en MacOS gebruikers zie ik dat er meestal gebruikt gemaakt wordt van onedrive en gdrive. Wat is het verschil of je daar zelf een backup plaatst of dat je pc of mobiel dat automatisch doet?

Het valt heden ten dage niet meer mee om je privacy te bewaken.  :police:

Wie zegt dat je van die zogenaamde gratis diensten gebruik moet maken. Is het niet een kwestie van gemakzucht!

Wat let je om je privacy gegevens even op een externe USB-HD te zetten?. En als je dat dan nog beter wilt doen zet je het op 2 externe HD een voor thuis en een ergens buiten huis op bergen.

Re: Goede reden om ubuntu te kiezen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/28, 23:48:41 »
Gemakzucht? Het is ook maar net wat je fijn vindt. Ik vind het erg fijn om een hoop van mijn bestanden overzichtelijk op OneDrive te hebben. Voor mij werkt het fijn en gemakkelijk (vooral dat laatste is voor mij zeer belangrijk!) en dat weegt wat mij betreft op tegen de weinig privacy. Maar ieder mag zijn/haar eigen afweging daar in maken :)

Offline MKe

  • Lid
Re: Goede reden om ubuntu te kiezen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/29, 06:24:00 »
Heb je gelijk in Vistaus. Ikzelf vond de privacy wel een probleem en heb dus een NAS met owncloud geinstalleerd.  Vind ik een beter oplossing dan HenkP's externe usb disk omdat je dan ook wel de voordelen van die services hebt (delen van bestanden) maar niet de privacy issues, tenminste, die heb je zelf in de hand.

« Laatst bewerkt op: 2015/07/29, 06:29:16 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Goede reden om ubuntu te kiezen
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/29, 12:53:24 »
Maar ieder mag zijn/haar eigen afweging daar in maken :)

Uiteraard. Dat staat voorop.

En natuurlijk bestaat er een middenweg. Ikzelf gebruik ook een enkele clouddienst, maar dan uitsluitend voor niet privacy gevoelige zaken. Maar lang niet iedereen overweeg de middenweg maar gooit zich blind in het diepe.
Ik doelde ook niet specifiek op iemand van hier. Overal in mijn omgeving zie ik het regelmatig. Dan klagen ze over privacyschending maar ondertussen gooien ze zelf hun hele leven overal op internet of bij wie er maar naar vraagt.
Natuurlijk is het makkelijk. Maar je weet wel (of zou moeten weten) dat je extern opgeslagen gegevens door derden bekeken kunnen worden.

@HenkP, zo denk ik er ook over. Bestanden voor  onderweg? Usb stickje doet wonderen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Henkp

  • Lid
Re: Goede reden om ubuntu te kiezen
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/29, 14:46:48 »
Microsoft volgt het verdienmodel van Google.

En van Facebook!  =D

JohPoe

  • Gast
Re: Goede reden om ubuntu te kiezen
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/29, 19:48:20 »
Gezien de berichtgeving vandaag omtrent W10 heb ik mijn reservering maar geannuleerd.
Ik weet het ... als een bedrijf je iets gratis gaat aanbieden dan ben jij het product ... maar als je alle instellingen weer moet nalopen dan hoef ik het niet meer. Voor je wat kan aanpassen staat het hele spul al bij MS op de servers.
Was het al een probleem om bij W8 niet met een MS account te moeten inloggen dan zal het bij W10 wel een groot probleem gaan worden.
Notebookje blijft mooi met W8.1 en Classic shell draaien en het oudere spul draait inmiddels al op linux danwel dualboot.

Re: Goede reden om ubuntu te kiezen
« Reactie #10 Gepost op: 2015/08/18, 15:40:02 »
Ik draai W10 zonder ook maar te hoeven inloggen met een MS account. Alleen een lokaal account.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04