Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?  (gelezen 6610 keer)

Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Gepost op: 2011/06/16, 16:06:49 »
Wat is momenteel de nieuwste en meest stabiele versie van Ubuntu?

Offline brent8800

  • Lid
Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/16, 16:08:41 »
De lts versie 10.04 is op dit moment toch wel de stabielste versie. Althans dat zeggen de meeste
Ubuntu 14.04 LTS

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/16, 16:13:56 »
Ja dat en 10.10 was bij mij ook zeer stabiel.
11.04 was in het begin wat minder maar werd beter en beter.
Xubuntu 11.04 draait bij mij ook zeer goed alleen hoeft dat niet bij iedereen zo te zijn.


Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/16, 17:15:46 »
Nieuw en stabiel heeft iets van elkaar uitsluiten in zich  :rolleyes:

-Wil je stabiliteit, kies dan 10.04.2.
-Wil je het nieuwste van het nieuwste, kies dan 11.04 of een testversie van 11.10. Weest dan wel voorbereid op verrassingen en opmerkelijk gedrag. Er zijn bv. genoeg draadjes op het forum te vinden over de 'kuren' van 11.04. Dat is een tussenversie, dus daarin wordt nieuwe software uitgetest wat niet per sé van het begin af aan soepel hoeft te lopen.

Tip: installeer ze beiden, in een dualboot. Ik heb bv. op mijn netbookje Mint9 als 'diesel' (LTS) die het altijd doet, en Kubuntu 11.04 voor de 'spielerei'. En tsja, die wil wel eens niet opstarten of afsluiten, het powermanagement doet wel eens verrassend, van dat soort dingen.

Je kan ook Xubuntu 11.04 installeren, en die wat verder afstellen (bv. LibreOffice installeren). Die loopt -naar verluidt- vrij goed. Op de site van Pjotr: http://sites.google.com/site/computertip vindt je hoe.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/16, 23:26:47 »
Het antwoord is eigenlijk simpel: Mint11 !

Raar maar waar; het is het nieuwste en het is superstabiel, en bovendien is het op Ubuntu gebaseerd.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline aartje

  • Lid
Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/17, 08:31:33 »
Voor diegene met de beruchte intel 845 chipset is Ubuntu 8.04 het
stabielst. Zelfs de nieuwere Glasen-Hart versies wegen er niet tegen op.
Die versies zijn wel stabiel maar de graphics zijn zelfs niet snel genoeg
om een filmpje te bekijken.
Helaas, helaas want de nieuwere versies zijn wel een stuk sneller door
het ext4 filesysteem en daar werkt (op een andere chipset) veel
nieuwere software beter (op een andere chipset uiteraard),
zoals gimagereader (eindelijk een redelijk stukje ocr-software) en afspelen
van flv-bestanden.

Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/17, 09:14:01 »
Ik denk dat het afhankelijk is welke hardware erop moet draaien.
Heb je nieuwe hardware ga dan voor de laatste Ubuntu 11:04/Mint 11.
Heb je wat oudere hardware, ga dan voor 10.04 LTS/Mint 10.
Ook speelt mee of het een laptop is of een desktop. Ik heb gelezen dat met de nieuwe 11.04 de baterijduur langer is. Daar heb je niets aan als je normale pc hebt.

Gr Karel,

Ps: mijn persoonlijke stabiele versie is Linux Mint 10.

Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline onno256

  • Lid
Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/17, 10:25:08 »
Hey Luitjes,

Op het moment draai ik Ubuntu 11.04, heb wel in een nieuwe videokaart moeten investeren om Unity te kunnen draaien, maar nu loopt hij als een zonnetje...
Héél soms pakt hij internet niet op tijdens het opstarten, maar herstarten gaat gelukkig razendsnel!

Greetz,
Onno.

Offline brent8800

  • Lid
Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/17, 10:34:56 »
11.04 draai wel goed hier, alleen soms vastlopers,

Hardware:
Processor: core i7 3.02 Mhz
Geheugen: 3 x 2 GB van xms3
HDD: 1X 500 GB 7200 RPM 1X 1 TB 7200 RPM
Moederbord: Asrock extreem 6
processor koeler: Coolermaster V6 GT
Videokaart:  ATI HD 6000 serie 1 GB
 
Ubuntu 14.04 LTS

Offline Tom

  • Lid
Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/17, 10:57:04 »
11.04 draai wel goed hier, alleen soms vastlopers, < Kijk dat noem ik dan niet zoooo stabiel. :D

De 10.04.2 Lucid  zou de stabielste moeten zijn normaal .. simpel.
Maar de ene PC is de andere niet (qua hardware) dus het beste eerst gewoon proberen.
Nu maar wachten op de Topic starter  O0.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline brent8800

  • Lid
Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/17, 11:00:53 »
11.04 draai wel goed hier, alleen soms vastlopers, < Kijk dat noem ik dan niet zoooo stabiel. :D

De 10.04.2 Lucid  zou de stabielste moeten zijn normaal .. simpel.
Maar de ene PC is de andere niet (qua hardware) dus het beste eerst gewoon proberen.
Nu maar wachten op de Topic starter  O0.

Het werk goed, op de vastlopers na xD ik heb nooit gezegt dat het stabiel is :P
Ubuntu 14.04 LTS

Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/17, 11:36:54 »
Er wordt vaak gesteld dat de laatste uitgave ook de beste hardware ondersteuning heeft. Maar volgens de wiki is ook de LTS gezien de puntuitgaven er van geschikt voor nieuwe hardware.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/LTS?action=show&redirect=LTS

Kan iemand uitleggen waarom er dan vaak toch naar 11.04 wordt verwezen voor mensen met nieuwe hardware?

Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/17, 11:38:19 »
Wat is momenteel de nieuwste en meest stabiele versie van Ubuntu?
Hoe meet je stabiliteit?
Hoeveel factoren kunnen deze stabiliteit beïnvloeden?

Om met een grap, maar O zo vaak waarheid, te besluiten ..."De veroorzaker van een instabiel systeem, zit meestal tussen het scherm en de stoel"  =D

Nog iets, draai hier 10.04.02 LTS en de vele uitgaven hiervoor, maar hoe ik het ook mishandel ... en dat doe ik graag, het onderliggende OS heeft mij nog nooit laten staan .... applicaties daarintegen .... dat kan ik op twee handen niet meer tellen.
Dus refereren we naar instabiel als het gaat om de applicaties die boven op onze basis draaien, of spreken we hier over een instabiele basis .... 'de motor' om zo maar te zeggen.
We kunnen proberen om die motor op diverse rote benzine, waarbij benzine gezien kan worden als een applicatie, maar niet op alles loop de motor even perfect.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/17, 11:43:33 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline brent8800

  • Lid
Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/17, 11:48:17 »
Er wordt vaak gesteld dat de laatste uitgave ook de beste hardware ondersteuning heeft. Maar volgens de wiki is ook de LTS gezien de puntuitgaven er van geschikt voor nieuwe hardware.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/LTS?action=show&redirect=LTS

Kan iemand uitleggen waarom er dan vaak toch naar 11.04 wordt verwezen voor mensen met nieuwe hardware?

11.04 vind gelijk mijn video driver in 10.04 lts had ik dat niet. daar moest ik het zelf installeren. En ik merk ook met 11.04 dat ik alle hardware optimaal kan gebuiken. In 10.04 was dat een stuk minder.
Ubuntu 14.04 LTS

Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/17, 11:58:10 »
Ik begrijp uit de antwoorden dat een stabiel systeem min of meer gebruikers- en hardware-afhankelijk is.

Ik zelf startte in november 2010 met 10.10 en deed toen de upgrade naar 11.04 die verkeerd ging. Toen had ik geen software centrum meer. Ik ga straks opnieuw installeren en vroeg me als beginnende Linux-gebruiker af hoe ik het beste mijn versie uitkies. Wellicht mijn vraag even herformuleren:

Op grond waarvan kies ik welke versie uit?


(Ik draai op een Acer Aspire 5715Z, Dual core processor T2370, 120GB HDD.)
« Laatst bewerkt op: 2011/06/17, 12:07:00 door bcmerlin »

Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/17, 12:03:14 »
11.04 vind gelijk mijn video driver in 10.04 lts had ik dat niet. daar moest ik het zelf installeren. En ik merk ook met 11.04 dat ik alle hardware optimaal kan gebuiken. In 10.04 was dat een stuk minder.

Was dit op hetzelfde moment? Want 10.04 is inmiddels ook al weer een aantal punt versies verder waardoor de hardware ondersteuning nu ook vernieuwd zou moeten zijn ten opzichte van het moment van de eerste vrijgaven van 10.04. Wil je 10.04 met 11.04 vergelijken, dan zul je dus nu 10.04.2 moeten vergelijken met 11.04.

Offline Tom

  • Lid
Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/17, 12:40:11 »
En eind volgende maand is het alweer de punt 3 versie tsjonge gaat toch snel dat alles. :|
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline brent8800

  • Lid
Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/17, 12:43:03 »
11.04 vind gelijk mijn video driver in 10.04 lts had ik dat niet. daar moest ik het zelf installeren. En ik merk ook met 11.04 dat ik alle hardware optimaal kan gebuiken. In 10.04 was dat een stuk minder.

Was dit op hetzelfde moment? Want 10.04 is inmiddels ook al weer een aantal punt versies verder waardoor de hardware ondersteuning nu ook vernieuwd zou moeten zijn ten opzichte van het moment van de eerste vrijgaven van 10.04. Wil je 10.04 met 11.04 vergelijken, dan zul je dus nu 10.04.2 moeten vergelijken met 11.04.

Oh oke, heb alleen de eerst uitgave gehad.  Maar als er binnenkort inderdaad punt 3 komt zal het wel verbeterd zijn dat geloof ik
Ubuntu 14.04 LTS

Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/17, 13:24:04 »
...
Ook speelt mee of het een laptop is of een desktop. Ik heb gelezen dat met de nieuwe 11.04 de baterijduur langer is.
...


Ik heb juist begrepen dat de accu duur korter is.
Dit door een fout in de kernel.
Het is deels opgelost, maar men is er nog niet compleet in geslaagd.

Als de accu duur erg belangrijk is zou ik dus 10.04 LTS aanraden.
Ik heb ff de hardware gegoogeld en daarbij hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat je hardware te nieuw is.

Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/19, 01:04:19 »
En tsja, die wil wel eens niet opstarten of afsluiten, het powermanagement doet wel eens verrassend, van dat soort dingen.

Dat komt door een bug i.c.m. udev en dat komt op zowel Ubuntu als Kubuntu (of elke andere distro met nieuwste GNOME 2 of KDE) voor. Dat moet dus upstream gefixt worden, maar voorlopig ziet het er naar uit dat het voorlopig niet gefixt gaat worden upstream, helaas.
Noot: dit zeg ik alleen ter aanvulling :)

Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/19, 01:08:57 »
11.04 draai wel goed hier, alleen soms vastlopers, < Kijk dat noem ik dan niet zoooo stabiel. :D

De 10.04.2 Lucid  zou de stabielste moeten zijn normaal .. simpel.
Maar de ene PC is de andere niet (qua hardware) dus het beste eerst gewoon proberen.
Nu maar wachten op de Topic starter  O0.

Dat, plus het hangt er nog eens vanaf wat je draait. Bijv. Kubuntu 11.04 is een stuk stabieler dan 10.04 LTS. En nee, dat zeg ik niet zomaar, want heel veel mensen reporten dat op kubuntuforums. KDE 4.6 zit in 11.04 en die heeft een hele hoop verbeteringen ten goede gebracht, waaronder snelheidsverbeteringen en stabiliteitsverbeteringen. Vandaar dus. Xubuntu 11.04 schijnt ook stabieler te draaien dan 10.04 LTS.
Het angt er dus ook compleet vanaf welke werkomgeving je kiest.

Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/19, 07:50:49 »
Ik begrijp uit de antwoorden dat een stabiel systeem min of meer gebruikers- en hardware-afhankelijk is.

Ik zelf startte in november 2010 met 10.10 en deed toen de upgrade naar 11.04 die verkeerd ging. Toen had ik geen software centrum meer. Ik ga straks opnieuw installeren en vroeg me als beginnende Linux-gebruiker af hoe ik het beste mijn versie uitkies. Wellicht mijn vraag even herformuleren:

Op grond waarvan kies ik welke versie uit?


(Ik draai op een Acer Aspire 5715Z, Dual core processor T2370, 120GB HDD.)

Begrijp ik nu, dat je relatief nieuw bent met Ubuntu?

In dat geval zou je absoluut moeten beginnen met de LTS-variant: 10.04. Dat is eenvoudigweg de meest stabiele versie. Punt uit.

In een enkele uitzondering (en dat zijn dus uitzonderingen!) wil hele nieuwe hardware misschien beter werken op een nieuwere versie. Maar - zoals al gezegd - door de punt-uitgaven van de LTS-versie, zal dat nauwelijks aan de orde zijn.

De LTS heeft ook 3 jaar ondersteuning met updates, in plaats van de normale 1,5 jaar.

Kortom: ben je nog redelijk nieuw
en wil je eerst en vooral Stabiliteit:
dan kies je voor de LTS-versie,
op dit moment dus 10.04.

Groetend,
Steven

Offline jolo

  • Lid
Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/06/19, 09:04:10 »
Ik draai op een Acer Aspire 5715Z, Dual core processor T2370, 120GB HDD.
Als ik zo op het Engelstalige Ubuntu forum deze thread Acer Aspire 5715Z compatibility bekijk, gaat het om een oud model laptop. Daarop kun je gewoon Ubuntu 10.04.2 LTS draaien. Er vanuit gaande dat je randapparatuur ook uit die tijd stamt.

Overigens is de stabiliteit niet alleen van Canonical afhankelijk. Want draadloze netwerk drivers komen vaak uit de "Linux Staging tree". En/of maak je de Multimedia-ondersteuning compleet. Sommige Ubuntu gebruikers voegen via Softwarebronnen PPA's toe. Of selecteren "Proposed updates". En installeren wellicht handmatig deb pakketten. Dus dingen waarop Canonical geen invloed heeft. Dat zou de stabiliteit tussen LTS en reguliere Ubuntu versies, al kleiner kunnen maken.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline mrGee

  • Lid
Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/06/19, 10:52:08 »
Hallo,


Acer 5715Z;, dan is er eventueel wel een probleem te verwachten, afhankelijk van je
bios versie. De fan draait, afhankelijk van die versie, misschien niet, de processor kan
dan te warm worden en de laptop zal abrupt uitgaan. Zoek anders maar eens op dit forum
op; acer 5715 en controleer je bios versie.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Wat is momenteel de meest stabiele versie van Ubuntu?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/06/19, 11:58:35 »
In dat geval zou je absoluut moeten beginnen met de LTS-variant: 10.04. Dat is eenvoudigweg de meest stabiele versie. Punt uit.

In een enkele uitzondering (en dat zijn dus uitzonderingen!) wil hele nieuwe hardware misschien beter werken op een nieuwere versie. Maar - zoals al gezegd - door de punt-uitgaven van de LTS-versie, zal dat nauwelijks aan de orde zijn.

De LTS heeft ook 3 jaar ondersteuning met updates, in plaats van de normale 1,5 jaar.

Kortom: ben je nog redelijk nieuw
en wil je eerst en vooral Stabiliteit:
dan kies je voor de LTS-versie,
op dit moment dus 10.04.

Groetend,
Steven
Ik heb sinds een paar dagen 11.04 geinstalleerd, gewoon om eens te zien of ik en mijn laptop daarmee overweg kunnen. Tot nu lijkt het wel goed te gaan.

Hallo,


Acer 5715Z;, dan is er eventueel wel een probleem te verwachten, afhankelijk van je
bios versie. De fan draait, afhankelijk van die versie, misschien niet, de processor kan
dan te warm worden en de laptop zal abrupt uitgaan. Zoek anders maar eens op dit forum
op; acer 5715 en controleer je bios versie.

Groeten Gerrit
Ik heb de tips op deze pagina opgevolgd en een temperatuurmeter toegevoegd.