Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem bij draadloos netwerkkaartje vervangen in flaptop  (gelezen 5670 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Probleem bij draadloos netwerkkaartje vervangen in flaptop
« Gepost op: 2012/09/05, 19:47:32 »
Vandaag een ander draadloos netwerkkaartje (PCI-e) gestopt in m'n flaptop, want ik wilde eens kijken of het ding 't beter doet met een Intelkaartje i.p.v. het standaard Atheroskaartje.

Wil de flap ineens niet meer opstarten! Het BIOS geeft de volgende foutmelding:
104 unsupported wireless network device detected. System halted. Remove device and restart.
Daar eens op gegoogeld, en tot mijn schrik gezien dat dit kan gebeuren wanneer het BIOS is vergrendeld op één specifieke draadloze chipset. Allerlei akelige handleidingen gezien waarin je het BIOS ROM bewerkt met een hex editor en vervolgens je moederbord ermee flitst. Hoogst riskant allemaal.  :o

Is er ook een makkelijkere methode?

Re: Probleem bij draadloos netwerkkaartje vervangen in flaptop
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/05, 19:59:47 »
HP laptop toevallig?

maar het zit hard-coded in de BIOS, je zal dus hoe dan ook de BIOS moeten aanpassen om hem toch met een andere netwerkkaart te laten starten.
we hadden dit ook met een laptop op werk (HP G92 series) maar daar mee zat je dus gewoon echt vast aan de standaard kaart van HP zelf (welke gelijk €60,- kost, i.p.v. het kaartje van  €10,- die ook prima was...).
we hebben toen wel vrij lang geprobeerd, maar het leek toch hoe dan ook uit te komen op het aanpassen van de BIOS ROM, wat we toen toch maar niet gedaan hebben gezien het risico
(hoewel ik persoonlijk graag had gehad dat die laptop stuk ging, want ze zijn absoluut niet geschikt voor werk maar ok...)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem bij draadloos netwerkkaartje vervangen in flaptop
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/05, 20:13:56 »
Het is een Lenovo....

Wat me verbaast en ergert: waarom, waarom, waarom wil een flaptopbouwer überhaupt de boel vergrendelen op één bepaalde draadloze kaart? Het stuurprogramma wordt toch door het besturingssysteem geleverd, en niet door het BIOS? Waar bemoeien ze zich mee?  :(

Re: Probleem bij draadloos netwerkkaartje vervangen in flaptop
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/05, 20:16:43 »
zoals ik zij
retail Intel WiFi kaartje = €10,-
zelfde ding maar dan met HP stikker = €60
het is puur om geld te verdienen, want de kaarten die je direct van de fabrikant koopt zijn nagenoeg altijd duurder dan wat je eigenlijk wilt.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline petervs

  • Lid
Re: Probleem bij draadloos netwerkkaartje vervangen in flaptop
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/05, 20:23:23 »
De melding geeft aan dat het BIOS die kaart niet ondersteund. Dus zou je kunnen proberen om je BIOS te updaten, als het je dat waard is.
Ubuntu MATE 16.04

Re: Probleem bij draadloos netwerkkaartje vervangen in flaptop
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/05, 20:51:43 »
@fox: Dan mag je je eerst eens inlezen want het gaat om een Lenovo en Lenovo Nederland verkoopt helemaal geen losse netwerkkaart voor laptops op 1 verouderd ding van Intel na.

@Pjotr: Zeer vreemd want Lenovo is normaal gezien vrij open qua hardware. Weet je zeker dat het kaartje er goed in zit?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Probleem bij draadloos netwerkkaartje vervangen in flaptop
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/05, 21:03:38 »
@Pjotr: Hier heb ik een EM4016 Rev.3 11MBPS kaart (insteek geval), die het zowel bij Acer flaptop als BTO klaptop probleemloos werkt.
Is zoiets wat je wilt ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Probleem bij draadloos netwerkkaartje vervangen in flaptop
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/05, 21:08:57 »
Volgens de Lenovo-troubleshooting werken alleen kaarten die Lenovo heeft gecertificeerd. Kennelijk valt dit kaartje er niet onder. Ze hebben wel een lijstje met compatibele kaarten alleen ik ben dat linkje even kwijt.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/05, 21:13:26 door Vistaus »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem bij draadloos netwerkkaartje vervangen in flaptop
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/05, 21:12:08 »
Intel-kaartje zit er prima in, daar ligt het niet aan.... Het gaat hier duidelijk om hardgecodeerde ellende in het BIOS, zoals foxofinfinety beschrijft. Dat wordt dus zoeken naar een andere methode om de verbindingskwaliteit van het standaardkaartje (Atheros) te verbeteren, want ik ga niet lopen hakken in het BIOS om die harde codering eruit te slopen.

De Lenovo heeft slechts één interne antenne voor het ding (onverantwoorde kostenbesparing over de ruggen van de klanten, ongetwijfeld), en de zend/ontvangkwaliteit zal er dus wel op vooruitgaan wanneer er een tweede antenne (mini PCI-e intern) op wordt aangesloten. Maar hoe werk ik die weg in de flaptopbehuizing....

@Ron: dank voor de tip, maar dat zal niet helpen.... Het BIOS dwingt een bepaalde chipset van een bepaalde leverancier af. Voor de grap heb ik er even een ander Atheroskaartje ingestopt, met exact dezelfde chipset als de oorspronkelijke, maar wel van een andere leverancier. En jawel: weer die foutmelding. :(

Ik kan me behelpen met een USB-draadloos kaartje, dus de flap is op zich bruikbaar.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/05, 21:15:23 door Pjotr »

Re: Probleem bij draadloos netwerkkaartje vervangen in flaptop
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/05, 21:14:12 »
@Pjotr: Zie mijn vorige post ;)

Welke Lenovo heb je trouwens?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem bij draadloos netwerkkaartje vervangen in flaptop
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/05, 21:17:59 »
Het gaat om de Lenovo B570e. Een goedkoop basismodel.

Re: Probleem bij draadloos netwerkkaartje vervangen in flaptop
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/05, 21:23:06 »
Ah ja, de B570e. Leuk basisdingetje inderdaad.
Maar goed, je zult dus een kaartje moeten vinden dat Lenovo wél gecertificeerd heeft of inderdaad een 2e antenna plaatsen. (of een Lenovo Thinkpad Edge kopen als je een leuke upgrade wilt voor diezelfde prijs die wél 2 antennes heeft) Of een open BIOS proberen maar dat is wel experimenteel :P

Re: Probleem bij draadloos netwerkkaartje vervangen in flaptop
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/06, 11:45:31 »
Start de laptop eens op (met de originele wireles nic) , zet hem dan in slaapmode -> trek nu de batterij eruit en installeer dat nieuwe netwerk kaartje,  start hij dan wel door? of moppert de bios dan ook ?

Neem hier eens een kijkje ? http://forums.mydigitallife.info/forums/25-BIOS-Mods

En hier hebben ze bios-sen die ge-mod zijn voor jouw laptoppie :)
http://www.bios-mods.com/forum/Thread-Removed-44CN43WW-Lenovo-B570-1068A8U-Whitelist-Mod-Request?page=2
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Probleem bij draadloos netwerkkaartje vervangen in flaptop
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/06, 15:23:55 »
Standaard BIOS zal hoe dan ook blijven mopperen omdat de Lenovo-firmware de laptop weerhoudt iets te booten dat niet door Lenovo gecertificeerd is.

En ik denk dat Pjotr een ander BIOS flashen te experimenteel vind maar het is wel een goed idee om te noemen :)

Re: Probleem bij draadloos netwerkkaartje vervangen in flaptop
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/06, 16:40:17 »
Ze noemen dit de 'whitelist' die in de bios zit, en die halen ze eruit zodat de bios alles vreet wat hem/haar voorgeschoteld word.

Er word dus niet echt iets spannends gedaan met de bios.....

En dan nog ?
De meeste BIOS chips kunnen verwijdert worden van het moederbord (altijd eerst ff checkuh )
En dus als je de bios fried kan je altijd bij de fabrikant een nieuwe kopen, kost meestal rond de € 20. a € 25. euri.
Of als je spullen zat hebt kan je altijd nog de bios in een andere mobo frutten en daarin flashen, goh ik heb wat afgerotzooid al die jaren.

Er gaat vaak zat iets fout maar het zal je verbazen hoeveel je kan rommelen met die hardware ... :)
« Laatst bewerkt op: 2012/09/07, 08:56:36 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem bij draadloos netwerkkaartje vervangen in flaptop
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/06, 17:45:36 »
Ik zou zoiets wel willen proberen, maar mijn BIOS is 44CN42WW en niet 44CN43WW. De aangepaste BIOSsen in de webkoppelingen die je gaf, zijn helaas alle voor 44CN43WW....

Re: Probleem bij draadloos netwerkkaartje vervangen in flaptop
« Reactie #16 Gepost op: 2012/09/06, 20:30:17 »
Klopt. Die 44CN43WW BIOS-update en de mods zijn alleen voor de B570, niet voor de B570e.

Re: Probleem bij draadloos netwerkkaartje vervangen in flaptop
« Reactie #17 Gepost op: 2012/09/07, 08:58:05 »
Bij dat bios-mods kan je een verzoek doen om een bepaalde bios te wijzigen.
Misschien kan je het vragen ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D