Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat ik mis is een duidelijke driver download verzamelpagina  (gelezen 8571 keer)

Wat ik mis is een duidelijke driver download verzamelpagina
« Gepost op: 2011/01/07, 21:40:49 »
Misschien gek maar het blijkt dat er een heleboel fabrikanten Linux drivers en software maken maar dat deze niet op de Ubuntu (Linux) install cd staan en er ook geen verzamelpagina is op de ubuntu site. Er word op de diverse Linux forums zo veel informatie gegeven maar te verspreid om als leek het snel te vinden en te gebruiken.

Tot nu toe een gemiste kans om al deze driver info en links niet te verzamelen en op een pagina te zetten met directe download links en een beschrijving hoe te installeren.
Hulp, advies en verkoop computer hard- en software windows & Linux www.ccamstelveen.nl

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Wat ik mis is een duidelijke driver download verzamelpagina
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/07, 22:01:26 »
Euh, Extra Drivers toch?

Re: Wat ik mis is een duidelijke driver download verzamelpagina
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/07, 22:17:12 »
Euh, Extra Drivers toch?

Ehh iets duidelijker graag
Hulp, advies en verkoop computer hard- en software windows & Linux www.ccamstelveen.nl

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Wat ik mis is een duidelijke driver download verzamelpagina
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/07, 22:23:21 »
Grootste deel van de drivers wordt verzameld in de Extra Drivers, een deel van Ubuntu. Dan start je dat programma en krijg je een heel groot deel van de drivers te zien. En om alles samen te vatten, nee, dat is onbegonnen werk denk ik.

Re: Wat ik mis is een duidelijke driver download verzamelpagina
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/08, 18:16:16 »
Grootste deel van de drivers wordt verzameld in de Extra Drivers, een deel van Ubuntu. Dan start je dat programma en krijg je een heel groot deel van de drivers te zien. En om alles samen te vatten, nee, dat is onbegonnen werk denk ik.

Klinkt goed al heb ik dat nog nooit gevonden, welke stalen zet ik om daar te komen in 10.10
« Laatst bewerkt op: 2011/01/08, 18:38:41 door heir4c »
Hulp, advies en verkoop computer hard- en software windows & Linux www.ccamstelveen.nl

Re: Wat ik mis is een duidelijke driver download verzamelpagina
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/12, 10:00:12 »
Systeem > beheer > extra stuurprogramma's

Daar kun je een hoop proprietary drivers vinden. Vind ie bij jou niks? Dan heb je waarschijnlijk een kaart die niet (goed) ondersteund wordt. Je kunt dan nog op de site van de fabrikant van je stuk hardware kijken, maar dat zal waarschijnlijk ook niet echt werken...

In principe wordt dus de meeste hardware out-of-the-box ondersteund, of krijg je in ieder geval de mogelijkheid om deze later nog te installeren. Heel soms stuit je op een stukje hardware dat ubuntu niet herkent. Ik heb een vrij nieuwe Samsung laserprinter gekocht, waarvan de drivers nog niet in Ubuntu 10.10 verkrijgbaar zijn. Een klein zijweggetje naar de site van de fabrikant helpt dan meestal wel voldoende (in mijn geval kon ik die drivers daar dus downloaden). Hier heb je wat mij betreft geen verzamelpagina voor nodig ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Wat ik mis is een duidelijke driver download verzamelpagina
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/12, 12:40:08 »
Zo'n verzamelpagina zou overigens al snel achter de feiten aanhollen of vol komen te staan met dode links...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Wat ik mis is een duidelijke driver download verzamelpagina
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/12, 14:50:01 »
Zo'n verzamelpagina zou overigens al snel achter de feiten aanhollen of vol komen te staan met dode links...
Dat is inderdaad een goede reden waarom ik niet aan zoiets zou beginnen.

Ik heb dit draadje niet goed doorgelezen. Maar het staat je vrij om een pagina aan te maken op de wiki. Als hier vragen over zijn wil ik wel helpen ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Wat ik mis is een duidelijke driver download verzamelpagina
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/19, 11:01:46 »
Zo'n verzamelpagina zou overigens al snel achter de feiten aanhollen of vol komen te staan met dode links...

Is dat dan de reden dat het niet is de standaard installatie iso zit van Ubuntu?
Hulp, advies en verkoop computer hard- en software windows & Linux www.ccamstelveen.nl

Offline siegi

  • Lid
Re: Wat ik mis is een duidelijke driver download verzamelpagina
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/19, 11:15:33 »
De meeste hardware is out of the box ondersteund. De hardware die niet ondersteund wordt is vaak exotische hardware, die niet vaak voorkomt. Men kan moeilijk een handleiding schrijven voor hardware die men zelf niet heeft, bovendien moet de handleiding zoals eerder gezegd nog regelmatig up to date worden gehouden.

Voor de niet out of the box ondersteunde hardware die wel frequent voorkomt, zijn er al handleidingen geschreven.

Is dat dan de reden dat het niet is de standaard installatie iso zit van Ubuntu?
Heeft vaak met licenties te maken en het niet krijgen van de toestemming van de fabrikant om de driver verder te verdelen.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/19, 11:17:26 door siegi »

Re: Wat ik mis is een duidelijke driver download verzamelpagina
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/12, 17:42:46 »
Een echte up-to-date exotische hardware pagina is niet echt goed te onderhouden maar een informatieve pagina die doorlinkt naar de beschikbare drivers op de site van de fabrikant of het FOSS project dat de drivers verzorgt zou veel mensen kunnen helpen gezien veel mensen echt niet weten waar ze moeten zoeken en vaak zelfs niet weten WAT ze moeten zoeken. Dat heeft misschien ook wel wat te maken met onze simpele antwoorden waardoor mensen vaak meteen afgeschrikt zijn van de lspci uitvoer. Ik denk dat een forum draadje of wiki pagina hier best een goede uitkomst kan bieden al is het maar om mensen op weg te helpen.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Wat ik mis is een duidelijke driver download verzamelpagina
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/12, 18:01:58 »
Maak eens een opzetje ...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline jabuca

  • Lid
Re: Wat ik mis is een duidelijke driver download verzamelpagina
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/20, 12:28:34 »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Wat ik mis is een duidelijke driver download verzamelpagina
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/20, 13:08:12 »
http://www.linuxdrivers.com
Gebruik jij deze site? Deze doet aan popups en ik zie erg veel troep/reclame. Meer dan dit krijg ik niet te zien. Lijkt me niet aan te raden die site....
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline jabuca

  • Lid
Re: Wat ik mis is een duidelijke driver download verzamelpagina
« Reactie #14 Gepost op: 2011/04/21, 09:39:49 »
Hallo Rachid.

Bedankt voor de waarschuwing; nee daar heb ik nog geen drivers vandaan gehaald.
Bij www.linux-drivers.org ben ik wel eens aan het kijken geweest, maar mijn insteek was, om te laten zien dat op het internet al heel wat linuxdriver-verzamelingen te vinden zijn. Ik heb alleen verzuimd het kaf van het koren te scheiden.

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: Wat ik mis is een duidelijke driver download verzamelpagina
« Reactie #15 Gepost op: 2011/04/25, 18:21:03 »
Maak eens een opzetje ...

Ik heb eens zitten denken hoe ik zoiets op mijn site zou kunnen inpassen maar dat gaat in mijn nieuwe opzet niet echt lukken. Ik denk dat een forumdraadje of een pagina op een of andere wiki (natuurlijk liefst op een algemene NL linux site) hier beter geschikt voor zal zijn.

Een idee zou zijn om een standaard opzetje te maken wat gebruikers kunnen invullen met daarin hun hardware specificaties en merk/model bij fabrieks-pc's. Wanneer je dan urenlang bezig bent geweest met het werkend krijgen van het een of ander onderdeeltje dan kan je dat op die site melden zodat anderen niet zo lang hoeven te zoeken/prutsen. Natuurlijk is het dan wel het handigst om dit op een algemene Linux site te doen zodat je bv ook kan zien dat het in een andere distributie wel werkt zonder gepruts voor vergevorderden etc..

Als er veel animo voor is en vrijwilligers voor te vinden zijn wil ik ook best een site in de lucht gooien hiervoor.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Wat ik mis is een duidelijke driver download verzamelpagina
« Reactie #16 Gepost op: 2011/04/28, 12:18:14 »
@Socialdefect: mijn steun heb je daarvoor; op het werk testen we, vooral, veel laptops uit met Ubuntu (10.04-2 LTS) en ja we hebben veel geknutsel achter de rug om het allemaal werkend te krijgen (vooral de low-budget laptops (Acer, packard (h)Bell enz) hadden we veel problemen).

We (ik) hebben dat mooi in een kleedje gestoken de howto's, en voor mij is maar een 'copy-paste-moeite' om dit mee te delen.

In die zin denk ik dat op het forum (naar voorbeeld van het Engelstalige forum) zeker sticky's mogen gemaakt worden ivm dingen die werken (zelfs out-of-the-box) en dingen die totaal niet werken of met veel moeite werken.

Misschien moeten we gewoon de krachten bundelen ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Wat ik mis is een duidelijke driver download verzamelpagina
« Reactie #17 Gepost op: 2011/04/28, 12:27:38 »
Ik zou het ook niet erg vinden om deze krachten te bundelen met het Ubuntu NL Documentatieteam op onze wiki.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Wat ik mis is een duidelijke driver download verzamelpagina
« Reactie #18 Gepost op: 2011/04/30, 13:31:21 »
Ik zal eens kijken welk CMS we hier het beste voor gaan gebruiken en zal zsm een opzetje online gooien, vast dat dan de andere NL communities ook snel volgen.
Denk dat ik een opzetje ga maken met Drupal vanwege de uitgebreide taxonomie en zodat er gemakkelijk standaard formulieren aangemaakt kunnen worden zodat het netjes, overzichtelijk en gemakkelijk te modoreren word. Of heeft iemand anders een beter idee??
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Wat ik mis is een duidelijke driver download verzamelpagina
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/23, 01:10:11 »
Nee, ik ben het niet vergeten, heb het gewoon heel erg druk gehad ;)

Maar goed.... Ondertussen begint er schot te komen in de basisopzet van de site want ja! hij is online! Natuurlijk kunnen we alle hulp gebruiken dus als je zin hebt om het forumpje mee te modoreren, wat algemene docu schrijven voor bv source installs en hulpmiddelen zoals dkms dan ben je al van harte welkom, ik hoop morgen ook de webformulieren klaar te hebben waarmee de content ingevuld gaat worden en dan kan het invoerwerk beginnen.

Nogmaals; alle hulp is welkom :)

Ik heb de site LDDB genoemd; simpelweg 'Linux Driver DataBank', vond Dutch Linu.... wat te lang worden en een rare afkorting DLDDB.

De site is te vinden op http://lddb.digitaalduurzaam.nl
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN