Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu defragmenteren, schijfopruiming, e.d. [OPGELOST]  (gelezen 8836 keer)

Offline illya89

  • Lid
Ubuntu defragmenteren, schijfopruiming, e.d. [OPGELOST]
« Gepost op: 2009/10/21, 15:12:54 »
Hallo,

Wat ik mij afvroeg, moet je ubuntu ook soms eens opruimen of een soort van defragmentatie doen

Maw: Wat moet je allemaal doen om je ubuntu systeem te onderhouden?

Met groeten
Illya
« Laatst bewerkt op: 2009/10/21, 15:25:01 door illya89 »

Re: Ubuntu defragmenteren, schijfopruiming, e.d.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/21, 15:22:11 »
Ach,
Eigenlijk hoef je maar 1 ding goed in de gaten te houden: zorg dat je weet wat je installeert (synaptic en alleen betrouwbare bronnen gebruiken) en als je iets niet meer wil/nodig hebt, kun je het verwijderen.
Bij Ubuntu geldt: verwijderd= echt alles weg (wel je ./ dirs ook verwijderen als dat niet gebeurt)
Defragmenteren= niet nodig: het ext3 of ext4 filesysteem werkt veel zuiniger op je schijf dan NTFS of FAT.
Registers opschonen= niet nodig, het register zoals onder Windows, bestaat niet eens.
Wat onderhoud betreft alleen zo nu en dan clean of autoremove gedaan.

Ik gebruik meer dan een jaar ubuntu, alleen de upgrades gedaan en mijn blijft fris en fruitig reageren. Eigenlijk triest als je bedenkt dat ik gewend was in windows na verloop van tijd maar weer een clean install te doen om schoon schip te maken. Alsof dat de norm zou moeten zijn, ik weet nu wel beter.
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu defragmenteren, schijfopruiming, e.d.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/21, 15:23:21 »
Goldfingers +1

Lees ook dit eens:
http://sites.google.com/site/computertip/faq
(punt 4)

Offline illya89

  • Lid
Re: Ubuntu defragmenteren, schijfopruiming, e.d. [OPGELOST]
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/21, 15:24:23 »
Ok
Bedankt!

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu defragmenteren, schijfopruiming, e.d. [OPGELOST]
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/21, 15:48:02 »
of kijk eens bij pakketbeheer.
dan links "status"
als er een regel bij staat met "resterende configuratie" kun je het daar verwijderen.
In de nieuwste versies zelfs oude kernels.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/21, 15:49:48 door Dave »

Offline Nollie

  • Lid
Re: Ubuntu defragmenteren, schijfopruiming, e.d.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/21, 19:21:12 »
Goldfingers +1

Lees ook dit eens:
http://sites.google.com/site/computertip/faq
(punt 4)

Geweldige site Pjotr, maar wat vindt je van dit ? http://webupd8.blogspot.com/2009/10/defragmenting-linux-ext3-filesystems.html

En hoe denk je over BleachBit en anderen ? (behalve ComputerJanitor dan). Niet nodig als je aangeeft dat bestanden na installatie weggeooid moeten worden ? Of toch af en toe Autoclean ? Ik ben net als Illya een beginner (aka window$junk).
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu defragmenteren, schijfopruiming, e.d.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/21, 19:29:28 »
Geweldige site Pjotr, maar wat vindt je van dit ? http://webupd8.blogspot.com/2009/10/defragmenting-linux-ext3-filesystems.html

En hoe denk je over BleachBit en anderen ? (behalve ComputerJanitor dan). Niet nodig als je aangeeft dat bestanden na installatie weggeooid moeten worden ? Of toch af en toe Autoclean ? Ik ben net als Illya een beginner (aka window$junk).

Niet doen, overbodige moeite. Plus je brengt je systeem in ernstig gevaar.

Ter vergelijking: ik heb op mijn bureaucomputer anderhalf jaar geleden Ubuntu 8.04 geïnstalleerd, nooit schoongemaakt (behalve dan die ene instelling in Synaptic, waardoor hij update-bestanden wist na installatie). Het betreft een computer die is ingericht voor huis-tuin-en-keukengebruik, inclusief volledige multimediadekking dus. Ubuntu neemt nog steeds minder dan 5 GB in beslag....

Als je toch graag wil gaan schoonmaken, dan kun je misschien beter eens de zolder gaan opruimen of zo....  :)

Offline Nollie

  • Lid
Re: Ubuntu defragmenteren, schijfopruiming, e.d. [OPGELOST]
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/21, 19:38:35 »
en het verhaal over torrentdownloads en dus toch defrag ? Afdeling kul ?
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu defragmenteren, schijfopruiming, e.d. [OPGELOST]
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/21, 19:45:04 »
en het verhaal over torrentdownloads en dus toch defrag ? Afdeling kul ?


Ik heb het niet over kul. Mogelijk had die partitie nauwelijks vrije ruimte (minimaal 20-25 % is aan te raden), en dan krijg je wel fragmentatie, ja. Zeker met reusachtige bestanden zoals films, die vaak via torrents worden binnengesleurd.

Kortom, een atypisch geval, zonder algemeenheidswaarde. Ga je systeem er niet voor op het spel zetten, raad ik aan.

Enfin, je mag het zelf weten natuurlijk. Maar dan ook niet gaan klagen als de boel verziekt raakt...  :)

Offline Nollie

  • Lid
Re: Ubuntu defragmenteren, schijfopruiming, e.d. [OPGELOST]
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/21, 19:52:06 »
Dankje ! Ik geloof je op je bruine buntu  :D

Je bent de hele site al aan het aanpassen zie ik. http://sites.google.com/site/computertip/
Nog voor 9.10 uitkomt zelfs.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu defragmenteren, schijfopruiming, e.d. [OPGELOST]
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/22, 21:44:50 »
Voor het geval dat een partitie heel hevig gebruikt wordt tredt ook bij ext234 fragmentatie op.  Anders niet. 
Een goede artikel stond een jaar geleden in de Duitse c't, zie hier: 
http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/defragmentatie/msg492947/#msg492947

In ieder geval kun je het met een  fsck op de desbetreffende (niet gemounte !) partitie zelf controleren.
Net zoals het in jouw link beschreven staat.  Bij normaal gebruik zal je niet meer dan 5% "non-contiguous files" bereiken.
In die zin is  ext234 nog steeds heel goed.
En de adviezen van Pjotr zijn in de praktijk eveneens nog steeds heel goed ...   =D

track