Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken  (gelezen 12717 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Kan zomaar ruim 1 GB aan extra schijfruimte opleveren: beperk de omvang van de logboeken van systemd. Op de volgende manier:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/schoon-mint.html#ID11
(punt 11)

Ik denk, dat ik vooral forumlid Tom hier wel eens erg blij mee zou kunnen maken....  =D

Doe er je voordeel mee!   :)

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #1 Gepost op: 2019/09/30, 07:33:00 »
Lijkt mij een goed tip. Alleen voor mijn laptop (Debian) heeft het nauwelijks effect. Misschien een Ubuntu/Mint aangelegenheid?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #2 Gepost op: 2019/09/30, 07:48:19 »
Kan zomaar ruim 1 GB aan extra schijfruimte opleveren: beperk de omvang van de logboeken van systemd. Op de volgende manier:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/schoon-mint.html#ID11
(punt 11)

Ik denk, dat ik vooral forumlid Tom hier wel eens erg blij mee zou kunnen maken....  =D

Doe er je voordeel mee!   :)

Ja en alles uitgevoerd ,dank U wel .  :D
« Laatst bewerkt op: 2019/09/30, 14:04:20 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #3 Gepost op: 2019/09/30, 09:00:27 »
Voor SSD's misschien als aanvulling

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ssd.html#ID9

Citaat
sudo fstrim -v /
[sudo] wachtwoord voor zoete:
/: 5 GiB (5339840512 bytes) is getrimd

Nochtans via het blog de dagelijkse Trim ingesteld, en na toepassen van deze tip dit resultaat met een manuele Trim toegepast.
Echt nodig zal het niet zijn, maar ik wou toch eens weten wat de tip zou opleveren in *mijn* geval.
Echter heb ik de size toch hoger gehouden 250M ipv 100M omwille van talloze Bios ingrepen die ik doe; hardware testen. Er is inderdaad bij mij 1,5 Gb vrijgekomen na toepassing van de tip./ Thx
« Laatst bewerkt op: 2019/09/30, 09:05:32 door Joshua Orbit »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #4 Gepost op: 2019/09/30, 13:00:37 »
Excellente tip! Staat bij mijn "Direct na (schone) installatie"!  Bij mij kwam 1.2 GB vrij.

drum

  • Gast
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #5 Gepost op: 2019/10/01, 07:31:44 »
Lijkt mij een goed tip. Alleen voor mijn laptop (Debian) heeft het nauwelijks effect. Misschien een Ubuntu/Mint aangelegenheid?
Hier bij de LMDE-versie die dus debian-based is zijn er 0 B vrijgekomen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #6 Gepost op: 2019/10/01, 09:34:25 »
Kan gebeuren op een "vers" systeem waar nog weinig gelogd is, of misschien zijn de logs toevallig onlangs "geroteerd", waardoor ze nog niet zeer groot zijn.

Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #7 Gepost op: 2019/10/01, 10:32:45 »
Waar staan die logs?


Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #9 Gepost op: 2019/10/01, 17:51:45 »
oei! da's even slikken: 43,2 GiB (46392418304 bytes) is getrimd
Ging wel razend snel :)
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #10 Gepost op: 2019/10/03, 11:20:17 »
Let op: de eerste keer dat je de omvang van /var/log/journal reduceert met journalctl, moet dat een reductie zijn die ruim onder de 100 MB ligt. Want anders werkt een bovengrens van 100 MB niet.

Dus doe even:
sudo journalctl --vacuum-size=50M

Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #11 Gepost op: 2019/10/03, 11:23:37 »
oei! da's even slikken: 43,2 GiB (46392418304 bytes) is getrimd
Je bedoelt getrimd met fstrim?
Kan mij niet voorstellen dat de logs 43GB zijn...  :o

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #12 Gepost op: 2019/10/03, 11:34:42 »
oei! da's even slikken: 43,2 GiB (46392418304 bytes) is getrimd
Je bedoelt getrimd met fstrim?
Kan mij niet voorstellen dat de logs 43GB zijn...  :o
Komt waarschijnlijk omdat iemand er in dit draadje helaas ineens doorheen fietste met een tip om fstrim uit te voeren.... Dat soort draadvervuiling (ook al was die in dit geval ongetwijfeld goed bedoeld) zorgt vaak voor de nodige verwarring.  =D
« Laatst bewerkt op: 2019/10/03, 11:38:32 door Pjotr »

Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #13 Gepost op: 2019/10/03, 23:30:05 »
Ik heb trim uitgevoevrd met: sudo fstrim -v /
Als dat geen logbestanden waren wat dan wel?  :o
Mijn systeem draait nog steeds als een zonnetje.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #14 Gepost op: 2019/10/03, 23:35:51 »
Ik heb trim uitgevoevrd met: sudo fstrim -v /
Als dat geen logbestanden waren wat dan wel?  :o
Google is uw vriend.  ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #15 Gepost op: 2019/10/06, 22:20:38 »
Op één machine werkte de omvangbeperking van de systemd-logboekbestanden niet. Maar een aantalbeperking wel:
sudo sed -i 's/#SystemMaxFiles=100/SystemMaxFiles=7/g' /etc/systemd/journald.confHerstart de computer na toepassing en controleer daarna /var/log/journal .

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #16 Gepost op: 2019/12/11, 14:32:09 »
Ik heb trim uitgevoevrd met: sudo fstrim -v /
Als dat geen logbestanden waren wat dan wel?  :o
Mijn systeem draait nog steeds als een zonnetje.

De Trim is eigenlijk noodzakelijk na de tip van Pjotr volgens mij (zij het manueel, een vaste opdracht, of na een automatische Trim van het systeem) om de vrijgemaakte ruimte ook effectief te gaan (her)gebruiken ........ Laat me dat met een beeld bewijzen.
Kijk ook gerust op je eigen systeem met Schijfgebruik dat je kan vinden onder "Hulpmiddelen" onder het globale app menu.
Selecteer natuurlijk je bootschijf mocht je meerdere schijven hebben.


Dit plaatje kan je klikken voor een groter gedetailleerd beeld.

Let goed op waar VAR nu staat in de linkse kolom (onder home etc) dat is nu net de plaats van de logboeken.
Daar zie je waarom je de schijfruimte met Trim moet herplaatst worden wil je ook een voordeel hebben van de tip. Je ziet file groottes goed als je ook VAR gaat bekijken in de BALKmethode (knoppen onder grafiek onderaan in het schermpje) .
De tip als stand alone heeft volgens mij totaal geen zin als je ook niet apart je ruimte gaat herdefiniëren en ook daarmee de tip permanent maakt.
Neem rustig je eigen logica en kijk goed wat schijfruimte u leert (ook aangaande de tip; het hoeft niet alleen LOG zijn het kan ook andere mappen zijn : als werkgever wil ik bv geen spelletjes = ruimte SNAP nihil maken lol )

Ruimte is leuk; maar journals zijn volgens mij beter NIET te begrenzen noch te gaan Trimmen; Voorlopig is Ubuntu niet onderhevig aan massieve aanvallen op het systeem. Maar stel dat men jouw IP adres verdenkt van hacking (typische cocktail: domme agent, Linux, terminal ...... je bent de hacker van op TV !) , dan zou je misschien wel informatie of logs willen hebben die het tegenovergestelde kunnen bewijzen als je geen hacker bent.
Onnozel scenario, niet mogelijk met Linux, ik weet wat je gaat antwoorden allemaal, maar er is, nog, geen bewijs dat Linux hackvrij is : vraag dat eventueel maar op een expert forum, toegankelijk, Debian servers ......... , nog niet van teveel uitgaan : we zijn zo ver, nog, niet maar met de gelockte Kernel binnenkort zou dat kunnen veranderen.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/11, 14:42:18 door Joshua Orbit »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #17 Gepost op: 2019/12/11, 14:56:59 »
In ieder geval geeft die tip me ook inzicht hoe ik misschien EINDELIJK op een goed werkende manier de HOME kan verplaatsen naar een totaal andere schijf ten eerste maar ook ruimte kan terugwinnen op wat HOME  is voorzien. Uiteraard experiment dan met de helft van de ruimte van HOME.

Maar dat vlot lopen op de andere schijf is nog niet voor vandaag ........ het systeem maakt bokkesprongen tot en met .

Maar dan dacht ik ook al aan een scenario een gewoon dubbele Home te creëren.

We gaan eens wat spelen met de blokkendoos Ubuntumappen. lol

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #18 Gepost op: 2019/12/11, 15:21:19 »
@Josuah ik volg helemaal niet.  Volgens mij haal je daar toch wat dingen uit elkaar. Of je nu wel of niet je SSD trimt, je zal daarvan geen enkel effect zien op Schijfgebruik. "trim" speelt zich af op een lager niveau, ter hoogte van de hardware, en heeft dus geen enkele interactie met je bestandssysteem,  bestandsstructuur en vrije/gebruikte ruimte daarop.

Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #19 Gepost op: 2019/12/11, 15:35:11 »
@Josuah ik volg helemaal niet.  Volgens mij haal je daar toch wat dingen uit elkaar. Of je nu wel of niet je SSD trimt, je zal daarvan geen enkel effect zien op Schijfgebruik. "trim" speelt zich af op een lager niveau, ter hoogte van de hardware, en heeft dus geen enkele interactie met je bestandssysteem,  bestandsstructuur en vrije/gebruikte ruimte daarop.
Ik kan ook geen touw vastknopen aan Joshua Orbit's beide laatste posts...   ??? :| :o
En met zijn 1e post fietst ie dwars door Pjotr's draadje...  >:(
« Laatst bewerkt op: 2019/12/11, 15:37:40 door VuurVosje »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #20 Gepost op: 2019/12/11, 18:41:51 »
@Josuah ik volg helemaal niet.  Volgens mij haal je daar toch wat dingen uit elkaar. Of je nu wel of niet je SSD trimt, je zal daarvan geen enkel effect zien op Schijfgebruik. "trim" speelt zich af op een lager niveau, ter hoogte van de hardware, en heeft dus geen enkele interactie met je bestandssysteem,  bestandsstructuur en vrije/gebruikte ruimte daarop.

Niet echt. Je maakt eigenaarbeschikbaar wat alleen als root beschikbaarheid is. Met Trim ziet trim ongedefinieerde ruimte en voegt die dan toe aan 'beschikbare ruimte' dat is wat trim doet.
En wat je daar zegt klopt niet vanadium: met Pjotr's tip ga je een lijn trekken in de beschikbare ruimte : geen logboeken meer !
Goed gezien: maar dat betekent NIET dat je recht hebt op die ruimte zonder root. Door 'onbeschikbaar' te tonen aan trim voegt die dat netjes toe aan beschikbaar of eigenaar. Dat zie je inderdaad niet op dat plaatje : maar kijk in je schijf de grootte van de bestanden. Daarom ik zei in antwoord, dat als je trimt (wat dagelijks kan ingesteld zijn door zijn zelfde blog dat dat ook adviseert ivm SSD) er wonderbaarlijk zowaar 5Gb uit de lucht anders beschikbaar wordt ..... en waarom een grens (zonder de tip hoe het ongedaan maken) trekken als je dan niet ineens ook beschikbaar maakt ? Als Trim inderdaad NIETS aan Pjotr zijn tip bijbrengt klopt dat, maar weet Pjotr ook dat zijn SSD handleiding dagelijkse trim adviseert ? Welnu ik dacht: ik doe het ineens manueel. En ja op mijn mini hard disc van 30Gb *kan*misschien die tip een uitweg zijn om tijd te kopen en tijdig te migreren naar een formaat hoger volumedisc. Waarom ? Cloudcomputer Ubuntu ;)


Ik zou trouwens graag willen zien van mensen die a) de tips hebben toegepast en b) ook getrimt hebben (om gelijk welke reden) .
Maar in dat schijfgebruik kan je links klikken en rechts (redelijk flauw te zien) uitlichten in de balkstructuur. Het kan niet anders zijn dan dat je VAR (ook uitgeklikt in de stamboom van schijfgebruik) daar kleiner is dan bij mijn plaatje. Je moet nu geen 100000 plaatjes gaan oploaden, maar kijk eens zelf of het zo is én, of verschilt.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/11, 18:48:34 door Joshua Orbit »

Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #21 Gepost op: 2019/12/11, 18:50:20 »
//var/log/ een keer opgeruimd met sudo rm -v /var/log/*log*
Mocht wel weer eens want was alweer enkele jaren geleden.

Was 6,9Mb. Nu 1,8Mb. 5,1Mb gewonnen. Daar zit voor mij denk ik niet een probleem. Verder dus niets beperkt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #22 Gepost op: 2019/12/11, 19:01:29 »
@Josuah ik volg helemaal niet.  Volgens mij haal je daar toch wat dingen uit elkaar. Of je nu wel of niet je SSD trimt, je zal daarvan geen enkel effect zien op Schijfgebruik. "trim" speelt zich af op een lager niveau, ter hoogte van de hardware, en heeft dus geen enkele interactie met je bestandssysteem,  bestandsstructuur en vrije/gebruikte ruimte daarop.

Niet echt. Je maakt eigenaarbeschikbaar wat alleen als root beschikbaarheid is. Met Trim ziet trim ongedefinieerde ruimte en voegt die dan toe aan 'beschikbare ruimte' dat is wat trim doet.
En wat je daar zegt klopt niet vanadium: met Pjotr's tip ga je een lijn trekken in de beschikbare ruimte : geen logboeken meer !
TRIM. heeft. niets. te. maken. met. logboeken.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/11, 19:12:01 door Pjotr »

Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #23 Gepost op: 2019/12/11, 22:02:50 »
Niet echt. Je maakt eigenaarbeschikbaar wat alleen als root beschikbaarheid is. Met Trim ziet trim ongedefinieerde ruimte en voegt die dan toe aan 'beschikbare ruimte' dat is wat trim doet.
En wat je daar zegt klopt niet vanadium: met Pjotr's tip ga je een lijn trekken in de beschikbare ruimte : geen logboeken meer !
Goed gezien: maar dat betekent NIET dat je recht hebt op die ruimte zonder root. Door 'onbeschikbaar' te tonen aan trim voegt die dat netjes toe aan beschikbaar of eigenaar. Dat zie je inderdaad niet op dat plaatje : maar kijk in je schijf de grootte van de bestanden. Daarom ik zei in antwoord, dat als je trimt (wat dagelijks kan ingesteld zijn door zijn zelfde blog dat dat ook adviseert ivm SSD) er wonderbaarlijk zowaar 5Gb uit de lucht anders beschikbaar wordt ..... en waarom een grens (zonder de tip hoe het ongedaan maken) trekken als je dan niet ineens ook beschikbaar maakt ? Als Trim inderdaad NIETS aan Pjotr zijn tip bijbrengt klopt dat, maar weet Pjotr ook dat zijn SSD handleiding dagelijkse trim adviseert ? Welnu ik dacht: ik doe het ineens manueel. En ja op mijn mini hard disc van 30Gb *kan*misschien die tip een uitweg zijn om tijd te kopen en tijdig te migreren naar een formaat hoger volumedisc. Waarom ? Cloudcomputer Ubuntu ;)

Ik zou trouwens graag willen zien van mensen die a) de tips hebben toegepast en b) ook getrimt hebben (om gelijk welke reden) .
Maar in dat schijfgebruik kan je links klikken en rechts (redelijk flauw te zien) uitlichten in de balkstructuur. Het kan niet anders zijn dan dat je VAR (ook uitgeklikt in de stamboom van schijfgebruik) daar kleiner is dan bij mijn plaatje. Je moet nu geen 100000 plaatjes gaan oploaden, maar kijk eens zelf of het zo is én, of verschilt.
Behalve dat je een topic kaapt, kan ik hier wederom geen touw aan vastknopen...
« Laatst bewerkt op: 2019/12/11, 22:15:06 door VuurVosje »

Re: Tip: maak schijfruimte vrij door logboeken van systemd te beperken
« Reactie #24 Gepost op: 2019/12/12, 09:37:27 »
Citaat
TRIM. heeft. niets. te. maken. met. logboeken.
Joshua Orbit ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar jou reactie of zeg op zijn minst dat je het verkeert hebt gezien.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"