Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint Xfce 18.1, Shotwell of Pix?  (gelezen 721 keer)

Offline Johncr

  • Lid
Mint Xfce 18.1, Shotwell of Pix?
« Gepost op: 2017/05/11, 11:12:38 »
Dag allemaal,
Gedurende een aantal jaren Xubuntu gebruikt met daarin voor het rubriceren van foto's, het programma "Shotwell" en voor het bewerken van de foto's "Gthumb", nu overgestapt, op advies van Pjotr, op Mint Xfce 18.1, daarin wordt voor het zelfde doel " Pix" geleverd waarin je foto's kunt opslaan en bewerken. In Shotwell heb ik veel van mijn foto's getagged, als ik mijn foto's nu invoer in Pix ben ik echter al mijn tags kwijt en zou ik die allemaal weer, voor zover ik die nog weet, moeten invoeren, dat vind ik geen plezierige gedachte. Ook werkt Shotwell intuïtiever/ simpeler dan Pix en dat is ook wat waard.

Graag jullie advies:
- kan ik Shotwell en Gthumb importeren en gebruiken in Mint en zitten daar nadelige consequenties aan vast?
- Is er een mogelijhkheid om de tags, gemaakt in Shotwell, te importen in Pix?
NB
Moet aan e.e.a wennen maar Mint draait, met dank aan Pjotr, prima en ben daar heel tevreden over.

Hartelijke groet,
John

Offline Tom

  • Lid
Re: Mint Xfce 18.1, Shotwell of Pix?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/05/11, 13:04:16 »
Gthumb en Shotwell  is volgens mij wel degelijk te install via o.a Synaptic ,Mint is tenslotte gebouwd op Ubuntu  :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mint Xfce 18.1, Shotwell of Pix?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/05/11, 13:08:37 »
Zoals Tom zegt: beide programma's kunnen perfect onder Mint xfce gebruikt worden.

Shotwell kan je zo instellen, dat je tags ook in het fotobestand geschreven worden. Standaard worden tags in een externe Shotwell database geschreven. Ik weet niet of pix ook kan werken met die tags in het fotobestand.

Re: Mint Xfce 18.1, Shotwell of Pix?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/05/11, 13:31:06 »
@ Johncr,

Zoals Tom schrijft:
Shotwell is te installeren via het Synaptic pakketbeheer in LinuxMint-Xfce- 18.1 (zie afbeelding 1).

Tip: kijk maar eens goed rond in het Synaptic pakketbeheer ... er zijn daar nog veel meer programma's die je kan ontdekken.
Wil je een meer grafische afbeelding zien van alle te installeren programma's, dan kan je eens kijken in Softwarebeheer.
Wanneer je een programma via het Synaptic pakketbeheer installeert of wil installeren zie je ook welke afhankelijkheden zullen mee geïnstalleerd worden. Het is zoals je verkiest. De ene gebruiker installeert liever via het Synaptic pakketbeheer, een andere gebruiker gebruikt dan liever het Softwarebeheer, nog andere gebruikers gebruiken eventueel de terminal ... ieder is vrij in zijn keuze ... ;)
Succes.

P.S.: ik denk dat de vraag beter thuis hoort bij andere distributies...
Groet,
spievensterke.

Ter informatie ... Shotwell is tijdens de installatie van Ubuntu-Maté64- LTS 2016.04.2 reeds mee geïnstalleerd, en vind je terug in het Synaptic pakketbeheer ( zie afbeelding 2), of in de Software Boutique.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/11, 15:29:57 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mint Xfce 18.1, Shotwell of Pix?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/05/11, 18:21:55 »
Ter aanvulling op de andere reacties: gThumb installeren naast Pix, heeft niet veel zin. Want Pix is een vork van gThumb.  :)