Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland  (gelezen 2567 keer)

Offline Henkp

  • Lid
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #25 Gepost op: 2015/06/12, 12:47:01 »
Tja wat dat betreft is het op Facebook een stuk gezelliger, en ben ik daar ook veel aanwezig, zoals op,
Linux Mint Nederland
https://www.facebook.com/groups/lmnlv/?ref=bookmarks

Nederlandse Linux Gebruikersgroep
https://www.facebook.com/groups/nllgg/?ref=bookmarks

Zodra je hier even een weerwoord wilt geven, wordt je al bedreigt met verwijdering van het Forum, om dat men dan zegt dat je op de man speelt.

Of als je het even over een ander onderwerp heeft, wat wel degelijk ook met het besturingssysteem te maken heeft, dan krijg je al snel de opmerking dat je offtopic gaat.

En dat maakt het er allemaal niet leuker op, zodat ik hier ook nog maar weinig keren een antwoord geef, of een vraag stel.
Dan kijk ik nog liever even op de Site van Pjotr, of Google even.

En wat de Facebook pagina van het Forum betreft, die is ook zeer onduidelijk. Daar kunnen ze naar mijn inziens ook maar beter een groep van maken, als je er nu wat zelf op plaatst dan is het niet meer terug te vinden.

Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #26 Gepost op: 2015/06/12, 14:40:31 »
Ja,inderdaad!Als of offtopic gaan zo slecht is voor een tijdje.. >:(
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #27 Gepost op: 2015/06/12, 14:50:33 »
Voordat we langs elkaar praten, even een voorbeeld over iets anders:
Je wilt iemand vertellen hoe hij auto moet rijden, zegt dan b.v. rijdt de rijksweg op en schakel naar de 5e versnelling, omdat dit voor "ons" gesneden koek is.
Iemand zonder rij-ervaring moet je eerst uitleggen hoe je moet weg-rijden en schakelen enz.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #28 Gepost op: 2015/06/12, 15:17:09 »
Iemand zonder rij-ervaring moet je eerst uitleggen hoe je moet weg-rijden en schakelen enz.
@Ron: Akkoord.
Dienen de vaste bezoekers die willen helpen zich dan in alle gevallen te gedragen als rij-instructeurs docent basisonderwijs ?

En hoe handel je als men zegt: "Ik gebruik als 5 maanden Ubuntu naar volle tevredenheid, maar ik kom nu toch iets geks tegen .... " en blijkt het na veel heen-en-weer gepraat iets heel triviaals te zijn. De regels die - heel toepasselijk - dit weekend boven water werden getoverd mogen wel wat prominenter in beeld komen (of er naar verwijzen als het topic vast loopt - als dat niet betweterig over komt).

@Henkp: Voor sommigen is het Forum een speelplaats. Er zijn genoeg mogelijkheden om zelf een Forum-topic te openen, dan ben je daar - wat mij betreft - zelf heer en meester over. En het medium fb of twitter heeft een geheel ander karakter, is niet vergelijkbaar met het forum (hoewel allen online activiteiten zijn) .
« Laatst bewerkt op: 2015/06/12, 15:28:27 door EZ-man »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #29 Gepost op: 2015/06/12, 15:43:31 »
Iemand zonder rij-ervaring moet je eerst uitleggen hoe je moet weg-rijden en schakelen enz.
@Ron: Akkoord.
Dienen de vaste bezoekers die willen helpen zich dan in alle gevallen te gedragen als rij-instructeurs docent basisonderwijs ?

En hoe handel je als men zegt: "Ik gebruik als 5 maanden Ubuntu naar volle tevredenheid, maar ik kom nu toch iets geks tegen .... " en blijkt het na veel heen-en-weer gepraat iets heel triviaals te zijn. De regels die - heel toepasselijk - dit weekend boven water werden getoverd mogen wel wat prominenter in beeld komen (of er naar verwijzen als het topic vast loopt - als dat niet betweterig over komt).

@Henkp: Voor sommigen is het Forum een speelplaats. Er zijn genoeg mogelijkheden om zelf een Forum-topic te openen, dan ben je daar - wat mij betreft - zelf heer en meester over. En het medium fb of twitter heeft een geheel ander karakter, is niet vergelijkbaar met het forum (hoewel allen online activiteiten zijn) .

EZ-man, verbeter de wereld, en begin zelf een Forum!! Als je het zo goed weet!!

JohPoe

  • Gast
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #30 Gepost op: 2015/06/12, 18:51:21 »
-
« Laatst bewerkt op: 2015/06/14, 16:54:15 door JohPoe »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #31 Gepost op: 2015/06/12, 23:35:26 »
Iemand geeft een reactie: 'Het Ubuntu forum komt op mij over als een wereldje van insiders'
Is deze reactie geen compliment voor ons allemaal?  ;)
Nee, dat beschouw ik niet als een compliment.
Ik lees het als een compliment  ;) Het forum bestaat uit insiders, m.a.w. het forum voor bestaat uit enthousiaste deskundigen  :D

Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #32 Gepost op: 2015/06/16, 20:55:25 »
Uuuh, ik vind het stiekem wel een beetje een compliment hoor. Ik vind het best prettig te horen dat ik blijkbaar geen deel uit maak van die grote doordravende kudde.  ;/

En dat maakt het er allemaal niet leuker op, zodat ik hier ook nog maar weinig keren een antwoord geef, of een vraag stel.

Ik hoop toch wel dat je mij antwoord blijft geven Henk. Je hebt me al meermalen goed vooruit geholpen en met jou vele anderen ook. Het hoeft ook niet altijd een doelpunt te zijn. Een voorzet kan ook naar een doelpunt leiden.

Je wilt iemand vertellen hoe hij auto moet rijden, zegt dan b.v. rijdt de rijksweg op en schakel naar de 5e versnelling, omdat dit voor "ons" gesneden koek is.
Iemand zonder rij-ervaring moet je eerst uitleggen hoe je moet weg-rijden en schakelen enz.

Iemand zonder rijervaring kan ook even aangeven dat hij een vraag niet begrijpt en waar precies.  ;) "Rijksweg, is dat die afslag? En waar zit de 5, naast de 4? Eerst koppelen was het toch, voor ik kan schakelen?"
Ook ik kreeg weleens antwoorden welke ik niet begreep, maar dan vraag je toch gewoon nog even naar verduidelijking?
Communicatie werkt twee richtingen in.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/16, 21:00:19 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #33 Gepost op: 2015/06/16, 21:52:40 »
Ook ik kreeg weleens antwoorden welke ik niet begreep, maar dan vraag je toch gewoon nog even naar verduidelijking?
Communicatie werkt twee richtingen in.
Maar we moeten oppassen, dat we het "begrijpbaar" vertellen en niet 90% als "vanzelfsprekend" gaan zien.
Iemand die een vraag stelt, heeft (vaak) niet de ervaring van degene die het antwoord geeft.
Daarbij, domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #34 Gepost op: 2015/06/16, 22:04:10 »
Maar we moeten oppassen, dat we het "begrijpbaar" vertellen en niet 90% als "vanzelfsprekend" gaan zien.
Iemand die een vraag stelt, heeft (vaak) niet de ervaring van degene die het antwoord geeft.

Mijn wijze van antwoord geven kan misschien verkeerd begrepen worden: ik schiet soms bewust over het doel heen.

Zoëven een vraag over Thunderbird doorgestuurd naar de helppagina's van Mozilla. Minder ervaren mensen zijn niet bekend met andere kennisbronnen en met zo'n rechtstreekse link maak je ze daarvan bewust. Zelfstandigheid ontwikkelen gaat niet vanzelf.

Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #35 Gepost op: 2015/06/17, 10:27:15 »
Maar we moeten oppassen, dat we het "begrijpbaar" vertellen en niet 90% als "vanzelfsprekend" gaan zien.

Helemaal mee eens. Daarom zei ik ook "Communicatie werkt twee richtingen in". Zowel vrager als antwoorder hebben verantwoordelijkheid richting duidelijke communicatie. ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #36 Gepost op: 2015/06/17, 17:24:36 »
OT:

Ik meen me te herinneren (kan ik niet zo 1-2-3 terugvinden), dat we deze discussie ergens in 2012 ook hebben gehad. De vragensteller toen was een journalist die uiteindelijk een artikel over ubuntu op nu.nl had geplaatst (en een best goede, staat me eveneens bij).

Het is maar de vraag wat voor criterium je gebruikt. Er staat me bij dat er zo' n beetje op uitkwamen dat  je kan uitgaan van 3% (safe) tot 5% (iets sportiever) gebruikers van Linux, en dan reken ik even servergebruik en Android niet mee. Dus puur voor op de pc.
Dan spreek je over een paar grote distro' s (Fedora, OpenSuse, Ubuntu, Mint, Debian), misschien Arch ook nog, en zo' n 600 andere kleine zelfstandigen. Hoe die verdeelsleutel is: geen idee, dat wordt waarschijnlijkheid vermenigvuldigen met waarschijnlijkheid.

Ik denk dat je met zo' n 0.5% ruwweg een 'redelijke richting'  hebt.

Hey, maar dan heb je ook wat  ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/06/17, 17:26:44 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #37 Gepost op: 2015/06/17, 17:40:54 »
Marktaandeel (wereldwijd) is recentelijk nog in een topic aan de orde geweest. Toen heb ik de cijfers van Wikipedia geplukt: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=88383.msg948692#msg948692