Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 routers en 2 verschillende netwerken...  (gelezen 6175 keer)

Offline Figerozo

  • Lid
2 routers en 2 verschillende netwerken...
« Gepost op: 2010/06/25, 11:25:43 »
Hallo daar,

ik had hier een vraagje, het heeft niet echt met Ubuntu te maken, maar ik moet het toch weten , dus...

Ik heb 2 routers: een wired router en een wireless router.
Ik wil dat de wired router 2 netwerken heeft, bv. Ik heb 5 pc's thuis en 3 moeten een netwerk hebben en die 2 andere hebben een ander.

Daarbij wil ik ook dat de draadloze router geen enkele netwerkverbinding heeft, maar enkel internet geeft. Dus het enigste wat je kan doen is surfen op het net met de draadloze router.

Dus:
1 wired router: -3 pc's met eenzelfde netwerk
                     -2 pc's met eenzelfde netwerk
                                          ( die 2 netwerken staan los van elkaar)
1 wireless router :-Alle pc's/smartphones/... hebben hiermee internet, maar géén netwerkverbinding met de andere pc's.


Hoe moet ik dit aanpakken?
Eén ding zal de computer nooit kunnen: van de apen afstammen. | (site die nog moet uitgevonden worden...)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: 2 routers en 2 verschillende netwerken...
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/25, 11:41:25 »
Volgens mij is het best simpel. Die wireless moet als DHCP server fungeren (ip adressen uitgeven). Als die op een ander subnet draait dan wired ben je (volgens mij?) al klaar.
Bijvoorbeeld:
wired: 192.168.1.x
wireless: 192.168.2.x
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: 2 routers en 2 verschillende netwerken...
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/25, 11:41:43 »
Dat 2 netwerken is geen probleem. Je stelt 1 netwerk in op de wired router, en 1 netwerk op je wirless router, allebei met een eigen DHCP lease. Maar wat volgens mij niet kan, is dat ze elkaar niet zien.. Als je in hetzelfde netwerk zit, zullen ze elkaar altijd kunnen bereiken..

edit: of mogen de wirless devices elkaar weer wel zien? Dan ben je inderdaad zo klaar :)

Offline Figerozo

  • Lid
Re: 2 routers en 2 verschillende netwerken...
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/25, 15:03:41 »
Je kan ze elkaar toch niet laten zien als je dat instelt, bv. door te zeggen,
Netwerk 1 mag alleen pc 1,2,3 onderhouden, en Netwerk 2 enkel pc 4,5.

P.S.: hoe stel je dat dat in, die DHCP??? en in Windows (Vista en XP)? Want ik Dual Boot...  =D
Eén ding zal de computer nooit kunnen: van de apen afstammen. | (site die nog moet uitgevonden worden...)

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: 2 routers en 2 verschillende netwerken...
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/26, 12:34:30 »
DHCP moet je instellen in de router zelf. Wat je denk ik het beste kan doen is het volgende ->

(Ik ga er even vanuit dat je 1 internet verbinding hebt..)
Je prikt je wirless router in je wired router, op je wired router komt je internet verbinding binnen.
Je wired router, deelt IP adressen uit aan je vaste pc's, en je wirless router deelt de IP adressen uit aan je wirless devices.

Dit gaat nu al automatisch, mist op allebei (wat standaard zo is) DHCP aanstaat. Wel even opletten dat de lease niet hetzelfde is. Dus dat router-1 192.168.1.X doet, en router-2 192.168.2.X (bijvoorbeeld).

Op deze manier kan alles van wirless niet bij wired, en andersom.

Is dit wat je bedoelt?

Offline Figerozo

  • Lid
Re: 2 routers en 2 verschillende netwerken...
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/26, 14:26:51 »
Ja zo ongeveer, denk ik.
Als het niet lukt zal ik het wel posten...
Dankjulliewel!!
Eén ding zal de computer nooit kunnen: van de apen afstammen. | (site die nog moet uitgevonden worden...)

Re: 2 routers en 2 verschillende netwerken...
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/26, 18:42:58 »
ik had ook zoiets

router - 2 pc's daarna nog een wireless router maar met 2 pc's en draadloos

ik had ook 2 netwerken totdat ik ondekte dat ik de ingang in de 2 router in een ander poort moest doen. toen werd het 1 netwerk (2e router werd toen een acces point) zonder iets aan software te doen.

dus kort stop de netwerkabel van de 2e router een in een andere poort in de router
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline Figerozo

  • Lid
Re: 2 routers en 2 verschillende netwerken...
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/26, 21:10:11 »
Dat dacht ik ook al om de ene router (wired) in de andere router (Wireless) te steken en vice versa
Eén ding zal de computer nooit kunnen: van de apen afstammen. | (site die nog moet uitgevonden worden...)

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: 2 routers en 2 verschillende netwerken...
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/27, 09:00:26 »
Dan ga je loopen :P Het is voldoende om je wirless router in een LAN port te stoppen van je wired router.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: 2 routers en 2 verschillende netwerken...
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/27, 09:01:22 »
ik had ook zoiets

router - 2 pc's daarna nog een wireless router maar met 2 pc's en draadloos

ik had ook 2 netwerken totdat ik ondekte dat ik de ingang in de 2 router in een ander poort moest doen. toen werd het 1 netwerk (2e router werd toen een acces point) zonder iets aan software te doen.

dus kort stop de netwerkabel van de 2e router een in een andere poort in de router

Vaag verhaal, was het een setje toen je het kocht van hetzelfde merk? Wat no-way dat router-2 ineens snapt dat het geen router meer is maar een accespoint (ja of ze moeten dus bij elkaar horen in een setje..)

Re: 2 routers en 2 verschillende netwerken...
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/27, 12:03:01 »
ik had ook zoiets

router - 2 pc's daarna nog een wireless router maar met 2 pc's en draadloos

ik had ook 2 netwerken totdat ik ondekte dat ik de ingang in de 2 router in een ander poort moest doen. toen werd het 1 netwerk (2e router werd toen een acces point) zonder iets aan software te doen.

dus kort stop de netwerkabel van de 2e router een in een andere poort in de router

Vaag verhaal, was het een setje toen je het kocht van hetzelfde merk? Wat no-way dat router-2 ineens snapt dat het geen router meer is maar een accespoint (ja of ze moeten dus bij elkaar horen in een setje..)

waren 2 merken smc en sitecom
de 2e moest eigenlijk in de wan poort maar dat deed ik niet maar in een gewoon lan poort en klaar was kees
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: 2 routers en 2 verschillende netwerken...
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/27, 22:59:05 »
ik had ook zoiets

router - 2 pc's daarna nog een wireless router maar met 2 pc's en draadloos

ik had ook 2 netwerken totdat ik ondekte dat ik de ingang in de 2 router in een ander poort moest doen. toen werd het 1 netwerk (2e router werd toen een acces point) zonder iets aan software te doen.

dus kort stop de netwerkabel van de 2e router een in een andere poort in de router

Vaag verhaal, was het een setje toen je het kocht van hetzelfde merk? Wat no-way dat router-2 ineens snapt dat het geen router meer is maar een accespoint (ja of ze moeten dus bij elkaar horen in een setje..)

waren 2 merken smc en sitecom
de 2e moest eigenlijk in de wan poort maar dat deed ik niet maar in een gewoon lan poort en klaar was kees

Dan was hij van te voren al goed ingesteld of het was al puur een acces point :)

Offline Figerozo

  • Lid
Re: 2 routers en 2 verschillende netwerken...
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/28, 13:48:07 »
Wireless in Wired router, niet omgekeerd.

Ik ga gewoon de wireless router in de wired router steken. niet omgekeerd.
Eén ding zal de computer nooit kunnen: van de apen afstammen. | (site die nog moet uitgevonden worden...)

Re: 2 routers en 2 verschillende netwerken...
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/01, 23:06:16 »
Als je wired router in de wireless router steekt kan je als wired client wel bij wireless clients, maar Niet andersom