Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het is niet meer leuk hoor!  (gelezen 8651 keer)

Sprank

  • Gast
Het is niet meer leuk hoor!
« Gepost op: 2007/07/05, 14:57:19 »
Simpel beginnen met Ubuntu blijkt toch voor een leek nauwelijks of zelfs niet mogelijk!
Wanneer de installatie van Ubuntu Studio 7.04 na talloze pogingen dan eindelijk is gelukt komt het volgende probleem, het upgraden. Dat standaard ook altijd mis gaat.
Grote kans dat je bij een vastloper de hele installatie opnieuw mag gaan doorlopen.
Maar de aanhouder wint. Na een dag ploeteren en veel ergernis is Ubuntu geïnstalleerd. Gewoon ff doorzetten!

Maar dan?
Het begint al met de toetsenbord instellingen. Nederlands? Nee... Amerikaans? Ook niet... Hoe moet dat?
Vervolgens problemen bij het installeren met Adobe FlashPlayer. Hoe moet dat Dan?
Software die ik graag wil installeren hangt af van de hoeveel toverspreuken die je al kent.
Dus daar hoef ik voorlopig niet aan te denken.
Eerst studeren!
In plaats van een simpele gebruikershandleiding, talloze verwijzingen naar zaken die ik helemaal niet wil weten.
Raadpleeg ik het forum, dan denkt de een nog wijzer te zijn dan de ander.
Vaak wordt een vraag acuut gestopt omdat men het zelf ook allemaal niet meer weet.
Wel wordt je dood gesmeten met woorden uit een vakjargon die alleen de beste insiders begrijpen, terwijl degene die hier de mond van vol nemen vaak niet weten waar ze het over hebben.
Hoeveel uren zal ik hier moeten ronddwalen alvorens iets op te steken?
Wanneer kan ik eindelijk eens gewoon gaan computeren.
Moet ik wel weten wat zich allemaal onder de motorkap afspeelt?  

De vraag reist dan, hoe hebben we leren werken met Windows?
Ik kan me nog goed herinneren dat er programmaatjes waren die ik dolgraag aan het lopen wilde hebben.
Installeren ging ook toen al vrij gemakkelijk, dus werd het verder alleen nog verkennen hoe iets werkt. Een mooie en spannende uitdaging.
Maar als ik nu eerst moet gaan bestuderen hoe een (Ubuntu, Fedora) besturingssysteem in elkaar zit dan is de lol er voor mij en waarschijnlijk voor met mij, vele andere gauw af.
Wat ik hierboven schreef geldt ook voor Fedora 7
Daarbij is het nog een graadje erger.
Ondanks een Dual boot, bleek het onmogelijk nog in mijn Windows Partitie te komen.
Ook nu weer las ik over de ingewikkelde kunstgrepen waardoor dat wel weer mogelijk wordt.
Nou bedankt, aan mij niet besteed. Ik heb wel andere dingen te doen.
Verwijderen die hap!

Opnieuw Ubuntu installeren maakte de Windows Partitie weer toegankelijk.
Is dat nu zo de bedoeling? Ik dacht het niet.

Toevallig kwam ik op dit forum iemand tegen die beweerde dat er voor Picasa geen Linux versie bestaat.
Iemand anders beweerde het tegendeel en voegde een Url toe waar je Picasa voor Linux kunt downloaden.
Dat vond ik nauw eens een goed begin.
Het was het eerste programma dat zich ook zonder van allerhande moeilijke acties liet installeren.
Daar ligt het geheim dacht ik.
Daarom zou ik iedereen graag willen aanraden om mensen (beginners) te verwijzen naar zaken die ze al van Windows kennen.
Door met iets bekends te experimenteren op een voor de leek nieuw besturingssysteem, daagt iemand uit!
Vanzelf ga je dan mappen aanmaken, verplaatsen, kopiëren, op schijf branden en noem maar op.
Door deze natuurlijke nieuwsgierigheid raak je dan vanzelf vertrouwt en verbonden met bijvoorbeeld Ubuntu.
Voor dat je het weet heb je een hele verzameling foto's en zul je bij wat tegenslag Ubuntu niet zomaar meer willen opgeven.
Net als Picasa moeten er vast veel meer voor de beginner interessante programma's zijn, zonder een ingewikkelde installatieprocedure.

Ik houdt het voorlopig weer even voor gezien en keer voor de zoveelste keer dan maar weer terug naar MS Windows. En dat terwijl ik de opzet van Linux een heel warm hart toedraag.
Jammer!
Echter mijn tijd en vaardigheid besteed ik liever aan het bestuderen van een programma als bijvoorbeeld Photoshop.


Gr. Sprank

Offline mcgyver

  • Lid
Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/05, 15:17:50 »
Ik kan je frustraties goed begrijpen, zo voelde ik het ook toen ik begon. Ik kan je garanderen dat het toen zelfs nog een heel stuk erger was. Toch denk ik dat het moeilijker lijkt dan het is. Laat je windowsdenken even aan de kant. Het is anders hier. De voordelen zijn dat als je het eenmaal snapt, het een stuk simpeler is. De vraag is: wil je ECHT of wil je niet echt. Als je ECHT wil, zal je gauw geholpen zijn en redelijk snel zelf uit de voeten kunnen.

schoappied

  • Gast
Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/05, 15:20:21 »
1.Het begint al met de toetsenbord instellingen. Nederlands? Nee... Amerikaans?

2. ...het installeren met Adobe FlashPlayer.....

3. ...Raadpleeg ik het forum, dan denkt de een nog wijzer te zijn dan de ander.
Vaak wordt een vraag acuut gestopt omdat men het zelf ook allemaal niet meer weet.
Wel wordt je dood gesmeten met woorden uit een vakjargon die alleen de beste insiders begrijpen, terwijl degene die hier de mond van vol nemen vaak niet weten waar ze het over hebben....

4.....Ondanks een Dual boot, bleek het onmogelijk nog in mijn Windows Partitie te komen....
Ook nu weer las ik over de ingewikkelde kunstgrepen waardoor dat wel weer mogelijk wordt....

5. Ik houdt het voorlopig weer even voor gezien en keer voor de zoveelste keer dan maar weer terug naar MS Windows. En dat terwijl ik de opzet van Linux een heel warm hart toedraag.
Jammer!

Sprank,

Jammer dat je, ondanks het warme hart dat je het toedraagt, een beetje gefrustreerd bent geraakt over Ubuntu. Ik kan dit goed begrijpen. Als je windows je hele leven gewent bent en dan overstapt op Ubuntu, is het best een hele stap. Dat was het ook voor mij en was blij met mijn dualboot :)! Nu ben ik wel erg blij dat ik doorgezet heb, want het loont de moeite zeker! Het computeren wordt een stuk leuker door Ubuntu, ten minste dat vind ik, al zijn voor sommige zaken die in Windows erg simpel gaan in Ubuntu wel wat kunstgrepen nodig.
Zelf denk ik dat je misschien even wat meer tijd moet nemen voor het een en ander. Punt 1,2 en 4 zijn nou niet bepaald de meest onoplosbare problemen. Ik weet zeker dat er mensen op dit forum dat kunnen oplossen. Als je iets niet snapt moet je dat duidelijk aangeven, zeg dan ook even dat je een beginner bent. Ik zie dat je slechts 4 berichten hebt gepost op dit forum... wellicht trek je iets te snel je conclusies :/ ?
Met punt 3 heb je een punt. Het is erg frustrerend als iemand iets uitlegt met de flair dat het appeltje eitje is, maar jij door de terminal taal de eeeuuuuhhhh software niet meer ziet :/ .... Ik heb wel eens iemand, waarvan ik dacht dat het iemand was met kennis, gemaild met de vraag of ie even persoonlijk kon helpen op het forum.. dat gaat op het begin vaak beter dan dat jan en allemaal met goed bedoelde 'spamberichten' komt.. Overigens, ook met goede hulp is het gewoon wennen. Een dualboot is dan ook een goed startpunt en ik weet zeker dat dat voor elkaar te krijgen moet zijn ;)

Tip: gebruik ook eens de zoekfunctie van het forum en lees eens wat problemen door welke jij ook hebt. De kans is groot dat er een oplossing bij staat. Als je die oplossing niet snapt, dan post je gewoon een bericht met de EIS dat het duidelijk wordt gemaakt! ;)

Offline joop13

  • Lid
Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/05, 15:32:36 »
Wat jammer dat je deze ervaring hebt!!

Ik heb net Feisty Fawn geinstalleerd op een nieuwe 250 Gb schijf. Met Gparted geformatteerd, fat-partities aangemaakt, en ik was aan het werk met Ubuntu in 1.5 uur. Waarbij ik ook nog de bestanden van Thunderbird heb overgebracht. Ik herken mezelf dus niet in je verhaal. En inmiddels heb ik ook al Picasa geinstalleerd....

Wat ging er dan allemaal fout? Want zo moeilijk als jij het beschrijft heb ik het nog niet vaak meegemaakt.

Nogmaals: jammer, voor iemand die Linux een warm hart toedraagt net als ik, dat je weer terug moet? keren naar een besturingssysteem dat uit de tijd raakt.=D
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

schoappied

  • Gast
Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/05, 15:37:21 »
250 Gb?
Gparted?
geformateerd?
fat-partities?
Thunderbird?

Geen kritiek op jou hoor Joop, maar ik wil maar aangeven dat sommige zaken voor een beginner erg onduidelijk zijn, welk voor een ervaren computer/ubuntugebruiker heel logisch lijken....

Offline SWAT

  • Administrator
Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/05, 15:42:08 »
Je kunt het partitioneren ook automatisch laten doen op een compleet nieuwe/lege PC (net als bij Windows). Daarnaast werd er gesproken over Ubuntu Studio en niet de normale Ubuntu distributie. Er wordt ook vaak verwezen naar de wiki, waar ook een aantal Nederlandse pagina's zijn die je op weg kunnen helpen.

Puntje bij paaltje: Linux is geen Windows (gelukkig maar). Ieder besturingssysteem heeft zijn eigen omgeving waar je even aan moet wennen en die je moet leren kennen.

deKeijzer

  • Gast
Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/05, 16:02:11 »
250 Gb?          Grootte van de harde schijf
Gparted?         Programma op partities met een bepaalde bestandsindeling op een harde schijf te maken
geformateerd?  Een harde schijf/partitie een bepaalde bestandsindeling te geven
fat-partities?     Een bepaalde bestasndsindeling
Thunderbird?    Een pogramma om je e-mail te lezen en beheren (ala outlook..)

Als je verder nog verduidelijking wilt over partitites enzo moet je eens op wikipedia kijken!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Partitie_%28informatica%29

schoappied

  • Gast
Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/05, 16:05:51 »
Dank, ik waardeer je moeite! :) Ik weet het inmiddels, maar wilde slechts aangeven dat begrippen de voor 'ons' inmiddels vrij duidelijk zijn, voor een beginner chinees is ;)

Offline hello

  • Lid
Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/05, 16:55:51 »
Je zegt dat de installatie van Picasa heel simpel is (.deb), maar deze wordt niet automatisch onderhouden met updates, wat met programma's in de repo's wel gebeurt. En de meeste andere pakketen hebben dependencies die niet standaard in Ubuntu zitten (we houden het op één cd). Je moet dan alle dependencies manueel downloaden en die ene dependencie heeft dan ook weer dependencies...
Terwijl dat als je rechstreeks met Synaptic of Add/Remove programma's installeert die dependencies automatisch worden meegeïnstalleerd.

Dus toch zo weinig mogelijk een bestand downloaden van het internet.

Sprank

  • Gast
Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/05, 18:20:04 »
Beste mensen,
Mijn dank voor alle reacties tot nog toe. Had ik niet verwacht eerlijk gezegd.
Had meer verwacht om nu als een verrader, een overloper of als Dummy te worden afgeschilderd.
Ik waardeer het bijzonder dat jullie iemand als mij die dreigt niet mee te komen, proberen binnen boord te houden.
Dit toont toch echt wel dat jullie een hechte gemeenschap zijn.
Jullie reacties geven me weer enige moed.
Ubuntu staat nog steeds op deze computer en de twijfel om het te verwijderen groeit gestaag.
Iemand zei dat ik niet meer in Windows moet denken. Tja, Dat zal inderdaad nog niet meevallen.
Misschien dat ik me eerst op de door jullie aanbevolen sites goed moet oriënteren en me nu nog niet moet fixeren op het willen werken met Ubuntu.
Nogmaals, allemaal mijn dank!

Gr. Sprank

Offline Soul-Sing

  • Lid
Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/05, 18:28:05 »
@sprank
ook bedankt voor jouw woorden.:) als je interesse hebt, stel gewoon  je vragen hier. stap voor stap kom je verder. genoeg leden op het forum om je te helpen.

schoappied

  • Gast
Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/05, 18:40:47 »
@ sprank, gebruik Windows als je snel iets voor elkaar moet krijgen en leer ondertussen met Ubuntu te werken. Na drie maanden dualboot ben je prima in staat om met Ubuntu te werken. Ik wil je niet alleen binnenboord houden, ik vind echt dat het fijn is met Ubuntu te werken en dat wil ik je iet onthouden ;)

Heb je weleens in de NEderlandstalige documentatie gesnuffeld? Zie handtekening leoquant in vorige bericht...?

Offline bwman

  • Lid
Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/05, 18:45:02 »
Ik ben ook een beginner in linux nu een half jaartje bezig maar de probs die jij hebt gehad ben ik gelukkig niet tegen gekomen,anders was ik het misschien ook wel hopeloos beginnen vinden.ik ben begonnen met 6.06 dapper om daar medie bestanden mee af te spelen moest je de sources list aanpassen ,pfft zou dat wel lukken? hier op het fantastische forum hulp gevraagd en wonder boven wonder een goei half uur later kon mn pc alles afspelen van dvd s tot mp3 eigenlijk een fluitje van een cent.nu ben ik bezig in 7.04 waar eigenlijk alles zeer vlot verloopt niet zelf meer aanpassen maar het gebeurt automatisch , een muziekcodec die je niet binnen hebt word nu automatisch binnengehaald fantastisch toch.ik heb ook een dualboot staan en dat werkte bij eigenlijk vanzelf Ubuntu werd geïnstalleerd grub werd automatisch geïnstalleerd.zonder de probs die jij hebt gehad knap van je dat je het niet opgegeven hebt.maar als ik jou was zou ik de iso van fiesty fawn 7.04 eens proberen, ik weet weer alles opnieuw installeren maar ik denk dat deze wat makkelijker zal installeren en updaten is een fluitje van een cent,ik ga met twee woorden spreken, bij de meeste van ons toch ;).
Ik hoop je nog veel te zien hier ,in het begin om veel ye vragen en stilletjes ga je merken dat je al eens iemand kan helpen en voor je het weet ken je ubuntu zoals je broekzak.ik heb hier ontzettend veel geleerd dank zij de fantastische experts die hier belangeloos rondlopen

veel succes en tot ziens

greetssss Chris.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

rx_shorty

  • Gast
Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #13 Gepost op: 2007/07/05, 18:48:08 »
Het is inderdaad wel even doorbijten in het begin.
Maar als het eenmaal draait kun je gelukkig de meeste programma's installeren via synaptic pakket manager.

Ik hoop dat je het nog eens er aan waagt, het is zoals velen zeggen zeker de moeite waard als het werkt!

Voor je volgende poging, alvast succes toegewenst!

Ciao

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #14 Gepost op: 2007/07/05, 18:53:20 »
Citaat van: Sprank
Beste mensen,
Mijn dank voor alle reacties tot nog toe. Had ik niet verwacht eerlijk gezegd.
ik ga nog een stap verder ......
Woon je toevallig bij mij in de buurt, dan wil ik zelfs je systeem voorzien van Ubuntu, zodat je kunt zien (en leren) dat het helemaal niet moeilijk is, het is gewoon anders :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #15 Gepost op: 2007/07/05, 18:56:00 »
Sprank: Je grootste probleem is dat je wil dat Ubuntu net zo werkt als Windows, maar dat is niet zo, en dat willen wij ook niet. Ubuntu is niet gelijk aan Windows, het is een ander besturingssysteem dat anders in elkaar zit.

Je installatieperikelen etc. zijn allemaal een beetje overdreven, want in 95% van de gevallen is installatie van software véél simpeler dan bij Windows. Ook je andere problemen kunnen we oplossen zonder al teveel werk, daar ben ik rotsvast van overtuigd.

Zelfs ik moet toegeven dat (hier komt het, mensen) mijn eerste ervaring met linux negatief was. Ik had ongeveer net dezelfde reactie/gedachten als Sprank. Ik heb op aanraden van een goede vriend (phar0z, hier af en toe ook aanwezig op het forum) toch doorgezet. Wat ik in het begin allemaal niet heb verknoeid in linux, en hoe vaak ik dacht "dat zit slecht in elkaar" en hoe vaak ik niet heb teruggegrepen naar Windows...

Maar mensen zoals jij en ik, Sprank, worden uiteindelijk toch weer nieuwsgierig, willen de filosofie van open source een warm hart toedragen (zoals je dat mooi verwoord had) en willen begrijpen waarom andere mensen zo euforisch zijn over linux. En op een gegeven moment wordt het gebruik van linux wél leuk. Je moet gewoon de manier van werken op Windows loslaten en opnieuw je computer leren kennen.

edit: en tegenwoordig heb ik net het omgekeerde gevoel, wanneer ik op een windows computer zit vind ik alles zeer onlogisch in elkaar zitten en het is echt een hel voor mij geworden om met een windows computer te werken
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Cobuntu

  • Gast
Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #16 Gepost op: 2007/07/05, 19:17:28 »
Ik dacht eerst ook dat Linux slecht was. Maar nu komt het... Ik dacht zelfs dat die peinguin een virus was! Terwijl het een super iets is! Maar even ontopic: Ubuntu is heel erg wennen, windows is heel anders dan Linux. Ik zelf vind Linux erg moeilijk (/etc, /usr... huh ? wat ik sna het niet? etc.) Ik wil dat allemaal goed leren. Maar ik denk dat als je het probeert, je het wel goed gaat vinden.

Offline joop13

  • Lid
Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #17 Gepost op: 2007/07/05, 19:28:25 »
Citaat van: r0n.
Citaat van: Sprank
Beste mensen,
Mijn dank voor alle reacties tot nog toe. Had ik niet verwacht eerlijk gezegd.
ik ga nog een stap verder ......
Woon je toevallig bij mij in de buurt, dan wil ik zelfs je systeem voorzien van Ubuntu, zodat je kunt zien (en leren) dat het helemaal niet moeilijk is, het is gewoon anders :lol:
+1 :cool:
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #18 Gepost op: 2007/07/05, 19:49:11 »
Ik heb een brok in m'n keel en tranen in mijn ogen...
En een warme gloed vult zich binnen in mijn buik!

Ik weet niet of ik je ergens mee kan helpen Sprank, maar ik omarm je ook!

:D
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #19 Gepost op: 2007/07/05, 19:50:07 »
Citaat van: Reginald
En een warme gloed vult zich binnen in mijn buik!

Ik weet niet of ik je ergens mee kan helpen Sprank, maar ik omarm je ook!

:D
Gatverdamme....  :-)

Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #20 Gepost op: 2007/07/05, 19:52:47 »
Ik bedoel in mijn borst :)
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #21 Gepost op: 2007/07/05, 20:11:30 »
Citaat van: Sprank
Simpel beginnen met Ubuntu blijkt toch voor een leek nauwelijks of zelfs niet mogelijk!
Wanneer de installatie van Ubuntu Studio 7.04 na talloze pogingen dan eindelijk is gelukt komt het volgende probleem, ...
Ubuntu is de laatste 3 jaar enorm geëvolueerd. Elke versie is gebruiksvriendelijker dan de vorige. Je hebt groot gelijk als je stelt dat alles het out-of-the-box zou moeten doen. Zo ver zijn we helaas nog niet maar 't gaat de goede richting uit.

Citaat
Vervolgens problemen bij het installeren met Adobe FlashPlayer. Hoe moet dat Dan?
Software die ik graag wil installeren hangt af van de hoeveel toverspreuken die je al kent... In plaats van een simpele gebruikershandleiding, talloze verwijzingen naar zaken die ik helemaal niet wil weten.
Software instaleren we hier gewoon via Synaptic pakketbeheer en de info daarover vind je op de (trouwens zeer gebruiksvriendelijk geschreven) wiki: https://wiki.ubuntu.com/NlSoftwareInstalleren
Andere eenvoudig uitgelegde info vind je hier: https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie

Citaat
Raadpleeg ik het forum, dan denkt de een nog wijzer te zijn dan de ander.
Vaak wordt een vraag acuut gestopt omdat men het zelf ook allemaal niet meer weet.
Wel wordt je dood gesmeten met woorden uit een vakjargon die alleen de beste insiders begrijpen, terwijl degene die hier de mond van vol nemen vaak niet weten waar ze het over hebben.
Op dit forum probeert iedereen iedereen te helpen. Probleem is dat hier een mix van ervaren gebruikers en beginners zit. Begrijpelijk dat antwoorden voor de één dus stom overkomen terwijl die voor de andere onbegrijpbaar zullen zijn. Niet iedereen heeft ook de juiste oplossing bij de hand omdat ze ook niet naast je zitten. Ze zijn afhankelijk van de beschrijving die ze krijgen in de vraag en een andere interpretatie is snel gebeurd.

Citaat
Moet ik wel weten wat zich allemaal onder de motorkap afspeelt?  
De vraag reist dan, hoe hebben we leren werken met Windows?
Ik kan me nog goed herinneren dat er programmaatjes waren die ik dolgraag aan het lopen wilde hebben.
Installeren ging ook toen al vrij gemakkelijk, dus werd het verder alleen nog verkennen hoe iets werkt. Een mooie en spannende uitdaging. Maar als ik nu eerst moet gaan bestuderen hoe een besturingssysteem in elkaar zit dan is de lol er voor mij en waarschijnlijk voor met mij, vele andere gauw af.
Je hebt de windows methode  ooit aangeleerd toen er geen alternatief was en iedereen windows gebruikte. Je was verplicht en wilde alles weten. Dat heeft ook tijd gekost. Nu verwacht je van Linux dezelfde handelingen even snel te kunnen doen zonder een aanpassingsperiode te doorstaan? Zal helaas niet gaan. Eens de aanpassingsperiode voorbij is Linux echt wel eenvoudiger hoor. Met Linux beginnen veronderstelt uiteraard opnieuw dezelfde instelling als toen je begon met Windows.

Citaat
Ik houdt het voorlopig weer even voor gezien en keer voor de zoveelste keer dan maar weer terug naar MS Windows. En dat terwijl ik de opzet van Linux een heel warm hart toedraag.
Jammer!
Echter mijn tijd en vaardigheid besteed ik liever aan het bestuderen van een programma als bijvoorbeeld Photoshop.
Jammer, in oktober komt de nieuwe versie 7.10 Gutsy Gibbon uit, die nog gebruiksvriendelijker wordt en nog mooier door zijn Compiz Fusion desktop: http://www.youtube.com/results?search_query=compiz+fusion&search=
Het is echt de moeite om de verbeteringen te blijven volgen hoor.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline dennus

  • Lid
Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #22 Gepost op: 2007/07/05, 20:51:52 »
een tip!  Als je de Engelse taal machtig bent is http://ubuntuforums.org/index.php ook een hele bron voor je vragen en antwoorden. Maar misschien komt deze tip al telaat voor deze afgevallene?
:)

Goeroeboeroe

  • Gast
Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #23 Gepost op: 2007/07/05, 21:26:03 »
Ik ben ongeveer 'n halfjaar geleden echt overgestapt. Daarvoor heb ik regelmatig 'gespeeld' met Linux. Voor de sites die ik maak heb ik Windows nog nodig.
Na de installatie van Kubuntu (wat best even lastig kan zijn), ben ik verder eigenlijk geen tijd kwijt aan onderhoud of zo. Updaten van álle programma's gaat automatisch, enz. Op dat Windows-deel ben ik 5-6 uur PER WEEK kwijt aan updaten (alle programma's apart), viruscontroles, spyware-controle, controleren of de firewall nog werkt, maken van 'n back-up, noem maar op. Die back-up moet ik natuurlijk op Linux ook maken, maar dan kan ik gewoon doorwerken.
Wat ik maar zeggen wil: als je er eenmaal aan gewend bent, is Linux echt veel makkelijker, beter, sneller, enz.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Het is niet meer leuk hoor!
« Reactie #24 Gepost op: 2007/07/05, 21:54:52 »
Citaat van: Goeroeboeroe
Voor de sites die ik maak heb ik Windows nog nodig.
Sorry om heel even de offtopic kant op te gaan, maar ik wil even een tip geven: om sites in IE te testen kan je ies4linux gebruiken, en om sites te maken zijn er volgens mij voldoende alternatieven in linux.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)