Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Openshot en AVI bestanden  (gelezen 2721 keer)

Offline wolfke

  • Lid
Openshot en AVI bestanden
« Gepost op: 2010/06/19, 10:12:47 »
Bij het exporteren van een bewerkte video (gefilmd met camera - geen HD) zijn er een aantal opties waar ik niet goed wijs uitgeraak.
Ik wil mijn film exporteren naar .AVI formaat (om dus geen veries te hebben).
Daar waar ik bij andere videoprogs dan gewoon voor dit formaat kies moet ik bij Openshot heel wat meer parameters invullen;
- kies ik voor AVI (H.264 of MEG2 og MEG4) ? ik koos voor AVI(MEG4) oke??
- welk videoprofiel moet ik dan kiezen (massa keuzes)? ik koos voor DV pal widescreen oke??
- kwaliteit? ik koos voor Hoog

na mijn keuzes krijg ik dat volgende codec niet geladen is libmp3lame
Ik heb het al eens geexporteerd als .VOB maar dat is reeds gecompressed en dat wil ik niet.


Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Openshot en AVI bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/19, 12:10:33 »
Bij het exporteren van een bewerkte video (gefilmd met camera - geen HD) zijn er een aantal opties waar ik niet goed wijs uitgeraak.
Ik wil mijn film exporteren naar .AVI formaat (om dus geen veries te hebben).
Daar waar ik bij andere videoprogs dan gewoon voor dit formaat kies moet ik bij Openshot heel wat meer parameters invullen;
- kies ik voor AVI (H.264 of MEG2 og MEG4) ? ik koos voor AVI(MEG4) oke??
- welk videoprofiel moet ik dan kiezen (massa keuzes)? ik koos voor DV pal widescreen oke??
- kwaliteit? ik koos voor Hoog

na mijn keuzes krijg ik dat volgende codec niet geladen is libmp3lame
Ik heb het al eens geexporteerd als .VOB maar dat is reeds gecompressed en dat wil ik niet.

@Wolfke:
Ten eerste: Deze topic behoort in de de groep Foto-, video- en audiobewerking.
Te tweede, misschien heb je hier iets aan:
http://www.openshotusers.com/help/nl/.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline vanadium

  • Lid
Re: Openshot en AVI bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/19, 14:55:25 »
Citaat
Ik wil mijn film exporteren naar .AVI formaat (om dus geen veries te hebben).
Je wil de video van je camera niet verder transcoderen. AVI is een verouderd containerformaat. Het is de vraag of dat containerformaat het videoformaat van je camera ondersteunt.

Citaat
Daar waar ik bij andere videoprogs dan gewoon voor dit formaat kies moet ik bij Openshot heel wat meer parameters invullen;
- kies ik voor AVI (H.264 of MEG2 og MEG4) ? ik koos voor AVI(MEG4) oke??
Hier zie je dat je vanuit Openshot drie mogelijke videoformaten kan hebben in je avi. Mocht de video van je camera mpeg2 zijn, dan kan je die zonder conversie in een AVI uitschrijven.
Citaat
- welk videoprofiel moet ik dan kiezen (massa keuzes)? ik koos voor DV pal widescreen oke??
Wellicht is dit DVD pal? Je kiest dit enkel als je video wil uitschrijven, die bestemd is om uitgeschreven te worden op een video-DVD. Dan wordt de video herschaalt naar het formaat vereist voor pal widescreen (720x576) en uitgeschreven als mpeg2 PS. Die kan je dan op video-DVD gebruiken zonder verder transcoderen.

Citaat
- kwaliteit? ik koos voor Hoog
Als kwaliteit belangrijker is dan een compact bestand, dan is dat de juiste keuze.

Citaat
na mijn keuzes krijg ik dat volgende codec niet geladen is libmp3lame
Is je multimedia ondersteuning volledig? Standaard ondersteunt Ubuntu namelijk geen mp3.
Citaat
Ik heb het al eens geexporteerd als .VOB maar dat is reeds gecompressed en dat wil ik niet.
VOB wordt inderdaad gebruikt op DVD, en bevat mpeg2 video in DVD formaat.

Openshot is een niet lineaire video editor. Je kan daar verschillende videoformaten in combineren. Het resultaat wordt dan in één formaat uitgeschreven, en dat houdt transcoderen in.

Als je zonder bewerking je video zonder transcoderen in een ander containerformaat wil omzetten, dan kijk je beter naar avidemux, of commandolijnencoders zoals ffmpeg en mencoder.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/19, 14:58:20 door vanadium »

Offline timosha

  • Lid
Re: Openshot en AVI bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/19, 14:59:31 »

Hier zie je dat je vanuit Openshot drie mogelijke videoformaten kan hebben in je avi. Mocht de video van je camera mpeg2 zijn, dan kan je die zonder conversie in een AVI uitschrijven.
Citaat
- welk videoprofiel moet ik dan kiezen (massa keuzes)? ik koos voor DV pal widescreen oke??
Wellicht is dit DVD pal? Je kiest dit enkel als je video wil uitschrijven, die bestemd is om uitgeschreven te worden op een video-DVD. Dan wordt de video herschaalt naar het formaat vereist voor pal widescreen (720x576) en uitgeschreven als mpeg2 PS. Die kan je dan op video-DVD gebruiken zonder verder transcoderen.


Wellicht is dit Digital Video Pal Widescreen (16:3)
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline wolfke

  • Lid
Re: Openshot en AVI bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/19, 21:04:07 »
@nomko:
- sorry voor verkeerde rubriek
- die link is dezelfde als de helpfile bij openshot en beantwoordt spijtig genoeg mijn vraag niet.
@timosha:
-bedankt voor de uitleg maar ik zal nog verder moeten zoeken:
inderdaad dat AVI-formaat is een formaat dat ik gebruik om versch. redenen (oa om de geproduce-de film ongecompressed terug te schrijven naar een cartridge op mijn camera, en als tussenstap  naar versch. videoprogs)
Tot op heden werkte ik onder winXP met oa Windows Media Player, Ulead en Power Director en daar heb je maar een soort AVI.
Nu weet ik dus niet welke AVI-keuze ik moet maken. :-[


Offline wolfke

  • Lid
Re: Openshot en AVI bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/19, 22:36:32 »
Ik vermoed dat ik moet specificeren:
AVI(Mpeg4) en DV pal widescreen, maar dan krijg ik dat de juiste codec niet geinstalleerd heb.
Ik zal hiervoor een ander item openen (ik ben nog een redelijke nieuwe unbuntu-gebruiker en heb wat hulp nodig hiervoor), dan pas kan ik verder testen.