Ondersteuning > Hardware en drivers
Kan HD niet mounten, maar toch ook weer wel...
ZijneBalorigheid:
Goedemorgen,
Op een machine waar ik gisteren Kubuntu 24.04 op heb geinstalleerd, kan ik de harde schijf niet aankoppelen. Dat wil zeggen: niet volgens de gangbare manier in Kubuntu van gewoon aanklikken.
Ik krijg de melding: Error mounting /dev/sdb1 at/media/name/Transcend: wrong fs type,bad option,bad superblock on /dev/sdb1,missing codepage or helper program,or other error.
Aankoppelen met het commando in de terminal echter, gaat wel en dan heb ik gewoon toegang. Dit strookt ook met het gegeven dat andere OS, voornamelijk Mint, nooit problemen hadden met deze schijf.
Het betreft een NTFS-schijf van 512GB. Ook die bestandsindeling gaf in het verleden geen problemen. Hoe kan het dat aankoppelen in de terminal wel kan en via de in Kubuntu ingebouwde optie niet?
Voor een mogelijke oplossing heb ik dit gevonden:
sudo fdisk -l
sudo apt install nfs-common
sudo apt install cifs-utils
sudo ntfsfix -d /dev/sdb1
Is dit juist of is er gezien dat de ene manier niet werkt en de andere wel misschien nog iets anders aan de hand?
ZijneBalorigheid:
Ik probeer nog een keer hier een reactie te ontlokken aangezien zelfs het Kubuntuforum niets kon met mijn probleem.
Zie bovenstaand bericht plus update: mount in terminal gaat nu ook niet (geen idee waarom). Vreemd genoeg kan ik de bewuste schijf/partitie wel aankoppelen in de in Kubuntu ingebouwde partitiebewerker.
Ik wil echter gewoon de standaardoptie: dubbelklik in Dolphin. Het betreft een NTFS geformatteerde schijf, dat zou echter voor het eerst zijn als daar een probleem mee is.
Dus: hier echt geen Kubuntu gebruikers die met dit probleem iets kunnen?
vanadium:
Koppel de ntfs partitie aan een Windowsmachine. Laat de partitie controleren en herstellen met de Windows schijfcontroleprogramma's. Koppel de schijf *correct* af (of sluit Windows geheel af - geen faststart). Daarna zal de partitie zonder problemen op de gewone manier in Kubuntu aangekoppeld kunnen worden.
ntfsfix kan ook al helpen. Het kan elementaire fouten in een ntfs bestandsstructuur herstellen. Het is echter minder krachtig dan de schijfcontroletools van Windows. Verkies veruit de partitie onder Windows te herstellen.
ZijneBalorigheid:
--- Citaat van: vanadium op 2025/05/12, 20:51:03 ---Koppel de ntfs partitie aan een Windowsmachine. Laat de partitie controleren en herstellen met de Windows schijfcontroleprogramma's. Koppel de schijf *correct* af (of sluit Windows geheel af - geen faststart). Daarna zal de partitie zonder problemen op de gewone manier in Kubuntu aangekoppeld kunnen worden.
ntfsfix kan ook al helpen. Het kan elementaire fouten in een ntfs bestandsstructuur herstellen. Het is echter minder krachtig dan de schijfcontroletools van Windows. Verkies veruit de partitie onder Windows te herstellen.
--- Einde van citaat ---
Dan zal ik eerst ergens een windows iso/dvd vandaan moeten zien te toveren want deze machine heeft al jaren geen windows meer gezien :D. Het is ook voor het eerst dat ik hier tegenaan loop. Op de machine heeft inmiddels Debian KDE gedraaid, Zorin OS XFCE, Mint XFCE, Mint Debian edition en allemaal hadden ze dit probleem niet met deze schijf. Des te vreemder dat het zich nu ineens bij de laatste Kubuntu wel voordoet. Gisteren heb ik ook een Mint Cinnamon ernaast geinstalleerd en wederom kon ik gewoon bij mijn schijf.
Mijn keuze voor ntfs bij deze schijf zal wellicht gewoonte zijn omdat ik ook dual-boot machines met windows heb.
vanadium:
Overweeg dan om die harde schijf te herformatteren naar ext4. Het is niet goed nfts te gebruiken als je de partitie niet nu en dan met Windows kan checken.
Nog wat toelichting bij de oplossing die je hebt toegepast:
sudo fdisk -l -> OK, dit laat je toe te zien hoe je partities heten
sudo apt install nfs-common -> heeft niets met ntfs te maken: dit is ondersteuning voor het nfs netwerk protocol
sudo apt install cifs-utils -> heeft niets met ntfs te maken: dit is ondersteuning voor een samba netwerk (cifs)
sudo ntfsfix -d /dev/sdb1 -> ntfsfix dient inderdaad om fouten te controleren, maar met beperkingen ("ntfsfix is a utility that fixes some common NTFS problems. ntfsfix is NOT a Linux version of chkdsk"). Als ntfsfix er niet in slaagt het volume te corrigeren, dan wordt de "dirty flag" niet afgezet. Bij jouw partitie volstaat ntfsfix niet meer -> die partitie moet aan Windows. In jou geval: herformatteer die naar ext4.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie