Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Omschrijving Kubuntu op site ubuntu-nl  (gelezen 3942 keer)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Omschrijving Kubuntu op site ubuntu-nl
« Gepost op: 2012/10/09, 16:39:18 »
Ik kwam onlangs op de ubuntu-nl site:  http://www.ubuntu-nl.org/afgeleiden/kubuntu  dit tegen als kwalificatie voor Kubuntu ten opzichte van andere afgeleiden.
Vooral die eerste twee zinnen:

Het belangrijkste verschil tussen Ubuntu en Kubuntu is dat Kubuntu er op gericht is om de overgang van Microsoft Windows zo soepel mogelijk te laten verlopen. Kubuntu heeft dan ook een vergelijkbare indeling als Microsoft Windows.

Jóh...?  :o

In de drie jaar dat ik Kubuntu gebruik ben ik nog nóóit een opmerking van die strekking tegengekomen op diverse sites, wiki's, fora en IRC-kanalen van KDE en Kubuntu. Ik ben dan ook geneigd dit als onzin te bestempelen. Mocht ik niettemin iets gemist hebben, dan laat ik me graag bijpraten  ;)

Belangrijker is, dat deze omschrijving mensen op het verkeerde been kan zetten. Mochten mensen een Linux-OS willen die op Windows lijkt, dan kan ik ze ZorinOS aanraden. Wil men een desktopomgeving waar men snel aan kan wennen, is mijn persoonlijke ervaring dat dit vrij snel gaat met Xfce.
De enige overeenkomst met Windows (en ook OS X), is dat KDE vele configuratiemogelijkheden heeft. Het kan zowel een wilde mustang als een rustig spinnende kat zijn, afhankelijk van hoe je aan de touwtjes trekt. Het kost aanvankelijk even moeite om die allemaal te vinden, maar er is gelukkig veel documentatie over.

Als ik zou mogen voorstellen, om te omschrijven wat een wezenlijk onderscheid is tussen Kubuntu en andere afgeleiden, zou ik in eerste instantie zoiets formuleren:

Kubuntu gebruikt de KDE-desktop. Dit is een complete desktopomgeving, met uitgebreide (met name grafische) configuratiemogelijkheden. KDE heeft ook vele eigen programma's, die hierin passen.

Wat vindt men van een dergelijke bijsturing van de tekst?

NB: Absoluut niet bedoeld als een 'desktopdiscussie', want dat leidt doorgaans tot weinig. Ik wil wel graag, dat de omschrijving een vlag is die de lading dekt. Andere afgeleiden heb ik geen directe mening over vanwege te weinig of zelfs geen ervaring ermee, dat laat ik aan anderen over.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Omschrijving Kubuntu op site ubuntu-nl
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/09, 16:46:47 »
Het belangrijkste verschil tussen Ubuntu en Kubuntu is dat Kubuntu er op gericht is om de overgang van Microsoft Windows zo soepel mogelijk te laten verlopen. Kubuntu heeft dan ook een vergelijkbare indeling als Microsoft Windows.
Dat kon misschien nog gezegd worden van KDE 3.x (en zelfs daarbij was dat twijfelachtig), maar sinds de overgang naar KDE 4 is dat inderdaad klinkklare onzin.  :laugh:

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Omschrijving Kubuntu op site ubuntu-nl
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/09, 17:03:44 »
Inderdaad. Op zich zit er wel wat in, het lijkt meer op Windows dan Unity, maar het is er zeker niet speciaal voor *gemaakt*...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Omschrijving Kubuntu op site ubuntu-nl
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/09, 17:04:39 »
KDE heeft als voordeel, dat het eigen programma's heeft, waardoor e.e.a. goed op elkaar afgestemd is (hoort te zijn).
Het nadeel is, dat het eigen programma's heeft, waardoor je e.e.a. opnieuw moet doorgronden.

Grafisch denk ik, dat KDE de meeste en mooiste gadgets heeft.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Dave

  • Lid
Re: Omschrijving Kubuntu op site ubuntu-nl
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/09, 18:57:18 »
Het lijkt meer op Apple's interface uit 2003 waar windows met vista en win7 ook op wilde lijken (jaren later)

Re: Omschrijving Kubuntu op site ubuntu-nl
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/09, 19:38:29 »
@asphyxia: "en ook OS X"

En in welke zin is OSX dan heel erg aanpasbaar? Als OSX-gebruiker kan ik zeggen dat dat wel meevalt. Het is geen Unity, maar KDE is 20x zo configureerbaar als OSX.

Ik ben het echter wel eens met je tekst. De enige die Windows-gebruikers een gemakkelijke overstap wil bieden is Zorin OS maar dat staat verder los van KDE en onze website.

@Dave: OSX in 2003 had eveneens een dock en menubar a la Unity. In welke zin lijkt KDE daar op?

Re: Omschrijving Kubuntu op site ubuntu-nl
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/09, 19:44:55 »
Ik heb die tekst ooit opgeschreven. Er zitten wellicht meerdere stukjes in van verschillende sites, maar ook nu kan je nog iets dergelijks op wikipedia.org vinden over het orginele doel van Kubuntu:
Citaat
Originally designed to ease transition for users from other operating systems (such as Microsoft Windows) by allowing a similar desktop layout
(bron: wikipedia.org over Kubuntu)

Maar ik kan me voorstellen dat het doel van Kubuntu inmiddels niet meer is wat het ooit was, een eenvoudige transitie van OS mogelijk maken.

Offline Dave

  • Lid
Re: Omschrijving Kubuntu op site ubuntu-nl
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/09, 20:05:13 »
ook wiki's worden door goedwillende geschreven en niet altijd met het juiste onderbouwd.
Iedereen kan dergelijke pagina starten immers.
Wordt ook veel gebruikt om zaken zelf subtiel al bij te schaven en zo stukje geschiedenis te herschrijven.

Verwijzen naar een wiki als naar een bijbel is discutabel.
eea suggereert nu dat het van windows afgekeken zou zijn als je het globaal leest en dat is dus pertinent niet zo.

Re: Omschrijving Kubuntu op site ubuntu-nl
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/09, 20:34:39 »
Precies Dave.

Het oorspronkelijke doel is terug te vinden op de KDE-website:
http://kde.org/announcements/announce-1.0.php

Re: Omschrijving Kubuntu op site ubuntu-nl
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/09, 21:13:03 »
@Vistaus,
bij het doel op wikipedia.org gaat het om het doel van Kubuntu, niet om het doel van KDE. Kubuntu is opgezet omdat het dichter bij Windows zou liggen, en zo de overstap makkelijker zou maken, en daar is KDE voor gebruikt omdat dat destijds dichter bij Windows lag dan gnome volgens mij. Dat is tenminste zoals ik het had gelezen.

Maar goed, dat speelt nu zowieso niet meer, Kubuntu wordt niet eens meer officieel ondersteund, dus die tekst moet idd. aangepast worden.

P.s het voorstel uit de eerste post vind ik prima. :)
« Laatst bewerkt op: 2012/10/09, 21:21:02 door Thomas de Graaff »

Re: Omschrijving Kubuntu op site ubuntu-nl
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/09, 21:27:27 »
@Thomas: Kubuntu gebruikt voor minimaal 96% KDE zonder aanpassingen en daar ligt het doel van Kubuntu ook: het brengen van een KDE-distro met zo min mogelijk aanpassingen :)