Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Smartphones, tablets, gps, etc. dat linux support?  (gelezen 831 keer)

Smartphones, tablets, gps, etc. dat linux support?
« Gepost op: 2014/11/17, 21:19:42 »
Hoi, is er een Smartphone, tablet en gps te koop waarvan de drivers/software linux support geeft?

Zoja, vertel me welk merk en type ik dan het beste koop, bedankt alvast!

Re: Smartphones, tablets, gps, etc. dat linux support?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/17, 22:17:35 »
Ik sowieso voor Android-spullen gaan; voor de GPS ben ik eigenlijk niet zeker of er eentje is die met Linux overweg kan, soit.

Android-OS kan je via de app Airdroid moeiteloos synchroniseren via WiFi naar je laptop (desktop ./////) .

Ik zou kiezen voor een geroote smartphone; het geeft je veel vrijheid. En je hoeft niet meteen het duurste van het duurste te kopen via DEZE link (klik hier) kan je zeer goed spul kopen voor weinig geld. (En het is betrouwbaar)

Gewoon een suggestie hoor, wil je per se een device kopen van een gekend merk = be my guest   =D
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Smartphones, tablets, gps, etc. dat linux support?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/18, 07:02:43 »
Ik snap je vraag niet helemaal, maar kijk eens uit naar een tweedehands Nokia N900. Die is vrijwel geheel open source op de drivers na, mocht dat zijn wat je bedoelt, en draait op Maemo 5, een van de beste mobiele systemen ooit gemaakt. De levendige community erachter maakt het af.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Smartphones, tablets, gps, etc. dat linux support?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/18, 09:19:17 »
android gebruikt de linux kernel dus dan zit je meestal goed.
wat je wel moet doen is een backup maken van de "stock kernel" dit omdat veel fabrikanten hun drivers niet prijsgeven en je dus die "binary blobs" nodig hebt om alle apparatuur te laten werken.
kortom, gebruik een custom-rom met een stock-kernel en alles moet goed komen.

Re: Smartphones, tablets, gps, etc. dat linux support?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/19, 15:39:38 »
Dit bedoelde ik niet uiteraard. Ik geef een voorbeeld: tomtom heeft software op zijn windows om maps up to date te houden, maar linux ondersteunt die software niet. Dus ik zoek dan een merk/type die wel linux ondersteunt :)

Offline Nero

  • Lid
Re: Smartphones, tablets, gps, etc. dat linux support?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/19, 16:00:29 »
Zo goed als alle GPS'en draaien op Linux, maar voor zover ik weet is er geen enkele fabrikant die Linux software voor onderhoud van het toestel aanbiedt.

Re: Smartphones, tablets, gps, etc. dat linux support?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/19, 21:15:44 »
Zo goed als alle GPS'en draaien op Linux, maar voor zover ik weet is er geen enkele fabrikant die Linux software voor onderhoud van het toestel aanbiedt.

Hangt ervanaf hoe je het bekijkt. In principe kun je met Garmin wel gebruikmaken van QLandkarte uit het Softwarecentrum, die OpenStreetMap-kaarten gebruikt. Een beetje onofficieel dus, maar wel een mooi programma en OpenStreetMap is ook toppie en modern :)

Offline Nero

  • Lid
Re: Smartphones, tablets, gps, etc. dat linux support?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/19, 21:20:23 »
Kaarten gebruiken is nog niet hetzelfde als een toestel bijwerken. Met QLandkarte kan je de nieuwste kaarten van een Garmin Life Time Update niet binnen halen. Ook bijwerken (onderhoud!!) van de firmware lukt (nog) niet in Linux.

Re: Smartphones, tablets, gps, etc. dat linux support?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/19, 21:22:08 »
Kaarten gebruiken is nog niet hetzelfde als een toestel bijwerken. Met QLandkarte kan je de nieuwste kaarten van een Garmin Life Time Update niet binnen halen. Ook bijwerken (onderhoud!!) van de firmware lukt (nog) niet in Linux.

Dat niet. Maar je kunt in ieder geval de kaarten up-to-date houden d.m.v. OpenStreetMap. En dat is toch wel het belangrijkste waarom je zo'n koopt: de kaarten.

Offline Nero

  • Lid
Re: Smartphones, tablets, gps, etc. dat linux support?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/19, 21:29:26 »
Ik gebruik de Onroute Motorkaart op de Garmin. Daar heb ik niets aan met QLandkarte. Ook het uittekenen van rondritten is met QLandkarte niet echt makkelijk.

Re: Smartphones, tablets, gps, etc. dat linux support?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/20, 06:50:00 »
Voor Tablets en Smartphone kan je ook voor Jolla gaan dat draait op SailFish OS (een Linux variant) .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Smartphones, tablets, gps, etc. dat linux support?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/20, 12:26:43 »
Voor Tablets en Smartphone kan je ook voor Jolla gaan dat draait op SailFish OS (een Linux variant) .


Daar ben ik het volledig mee eens! :) (zeg ik als Jolla Phone-gebruiker)