Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Cursus Ubuntu voor beginners  (gelezen 5666 keer)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Cursus Ubuntu voor beginners
« Gepost op: 2008/07/02, 16:37:58 »
Wat info over een cursus Ubuntu die ik in het najaar zal geven:

Citaat
Doel van de cursus is om overstappers van Windows naar Ubuntu wegwijs te maken binnen de wereld van Ubuntu.

Allereerst wordt er naar de motivatie gekeken (waarom zou je over willen) en daarna naar de installatie, gebruik van de software, alternatieven voor bekende toepassingsprogramma's als Internet Explorer, Outlook, MS Word,  bestandsverkenner. Er is aandacht om de overgang zo gemakkelijk en pijnloos mogelijk te maken. Daarnaast ook aandacht voor de randappatuur als printers, foto-camera's en dergelijke.

Getracht wordt om zo eerlijk mogelijk beeld te geven wat een overstapper kan verwachten, dus niet alleen de voordelen, maar zeker ook de onvolkomenheden belichten. Kortom, alle praktische problemen die naar voren komen bij een omschakeling naar Ubuntu worden toegelicht en diverse oplossingen worden aangegeven.

De cursus bestaat uit een combinatie van theorie/ideologie en praktijk (zelf doen!). Na de cursus moet de cursist in staat zijn om Ubuntu zelfstandig te installeren en te gebruiken. Bovendien wordt aangegeven hoe er hulp gevraagd kan worden en ook hoe er hulp ontvangen kan worden.

http://www.cbks-hertogenbosch.nl/index.cfm?art_id=370&chapter_id=12
Aanleiding was het feit dat deze organisatie veel doet met Open Source-software en daar zelfs cursussen in geeft, onder anderen in GIMP en Blender. Op mijn vraag of dat dan ook op Ubuntu gebeurde werd ontkennend gereageerd omdat men de cursisten niet wilde lastig vallen met nóg een verandering, de applicatie was al moeilijk genoeg bij wijze van spreken.

Ter plekke heb ik toen bedacht om specifiek de pijnpunten uit te lichten die overstappers in de praktijk tegenkomen en daar oplossingen voor aan te bieden. Op de site staat wel erg veel info, want men was zo enthousiast over het idee dat mijn 'kladje' direct gepubliceerd is. Moeten we dus nog iets aan doen, maar het geeft wel een compleet beeld.

Het CBK is gelieerd aan beeldend kunstenaars en het is bijzonder aardig om te zien dat ook vanuit die hoek Open Source begint te leven. Nu maar wachten op de inschrijvers...

Cursus Ubuntu voor beginners
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/02, 17:26:06 »
Lijkt me een goed plan markba, ik denk dat de meeste overstappers hun vragen richten op de wat lastiger te installeren hardware, zoals bijv. grafische kaarten ,i-pods, tv kaarten.
Ook wat beginselen van de terminal aangezien niet alles zo makkelijk grafisch te doen is. Ik heb verder niet zo'n zicht op wat voor een mensen je op de cursus krijgt, bijv. beginners in Windows tot de verstokte Windows gebruiker/ techneut? Misschien zie ik het verkeerd of loop ik te zeuren, dan schrijf je het maar.
In ieder geval succes gewenst met het opzetten van en geven van je cursus.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Cursus Ubuntu voor beginners
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/02, 18:47:09 »
Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat ik kan verwachten of wat het niveau is. Wat ik wel denk dat het een groep is die oprecht geinteresseerd zal zijn, want waarom zou je je anders voor een cursus inschrijven? Daardoor kan ik mijn verhaal wel goed kwijt hoop ik en dat op een positieve manier gebracht.

Cursus Ubuntu voor beginners
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/02, 19:49:21 »
Gimp, Blender,..;
Allemaal beeldende kunstenaars dus...
Hoop oprecht dat je zelf serieus met die programma's uit de voeten kunt.
Niet vergeten ook het gebruik en de installatie van bijvoorbeeld een Wacom-tablet te bespreken.  Heb het mijne nog maar net en kan er nog maar nauwelijks mee werken, maar ik begrijp dat het voor grafische programma's best handig kan zijn.  Mijne moet dienen voor schriftherkenning.

In elk geval veel succes toegewenst.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Cursus Ubuntu voor beginners
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/02, 19:57:09 »
Een goed initiatief, zo leren meer mensen, dat er nog een leven is na Windows !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Cursus Ubuntu voor beginners
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/02, 20:10:59 »
Citaat van: Prosper
Gimp, Blender,..;
Allemaal beeldende kunstenaars dus...
Hoop oprecht dat je zelf serieus met die programma's uit de voeten kunt.
Ja, nog niet eens aan gedacht. Maar zelfs al zouden de cursisten voor Ubuntu dezelfde zijn als die van GIMP en Blender, dan laat ik alleen maar zien *dat* het werkt (Blender even installeren). Ben zelf geen echte deskundige in die programma's, maar gelukkig hoef ik die cursus dan ook niet te geven, dat wordt door anderen gedaan, in andere cursussen dus.

Maar dat van die Wacom-tablet is een goede tip. Waarschijnlijk hebben ze wel zo'n ding paraat in de cursusruimte, kan ik alvast mee gaan stoeien.

Millenniumbaby

  • Gast
Cursus Ubuntu voor beginners
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/20, 20:58:34 »
www.tille.garrels.be wat voor mij als kind voldoende, en dan nog het boek van Jan Stedehouder erbij en wat moeten we dan nog leren?

De overstap van Puppy naar 8.04~1 was zo makkelijk, dus even zoeken waar wat zit meer verder???

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Cursus Ubuntu voor beginners
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/18, 14:07:54 »
De inschrijving is inmiddels geopend:

Citaat van: cbk
Data: Opstart in het najaar, bij voldoende inschrijvingen.
Locatie: Het Lab, Paardskerkhofweg 14/114, 's-Hertogenbosch
Kosten: e. 55,00 voor 2 middagen van 12 tot half 4 voor kunstenaars uit de regio 's-Hertogenbosch en kunstenaars die zijn ingeschreven bij de NBKS. Voor alle andere personen en instellingen zijn de kosten e. 95,00 euro per persoon.
Dus wie geïnteresseerden kent in de buurt van Den Bosch, zegt het voort...

Citaat van: Millenniumbaby
www.tille.garrels.be wat voor mij als kind voldoende, en dan nog het boek van Jan Stedehouder erbij en wat moeten we dan nog leren?
De bedoeling is om echt te laten zien dat het werkt. Een handleiding op het internet of een boek is geweldig allemaal en velen hebben daar ook genoeg aan, voor anderen is het handig om er daadwerkelijk mee bezig te zijn in een workshop-achtige omgeving.  

Verder probeer ik pro-actief vragen te beantwoorden die uiteindelijk iedereen toch gaat stellen. Aangezien dat interactief is, heb ik de mogelijkheid om direct, zeer specifieke problemen op te lossen en/of vragen te beantwoorden.

P.S. De link werkt niet of niet meer...

Offline Drummies

  • Lid
Cursus Ubuntu voor beginners
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/18, 14:24:27 »
markba  goed initiatief succes met deze training

ps link hieronder is wel functioneel


http://tille.garrels.be/training/ubuntu/index.html
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011