Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu setup probleem op HP6730b (was: Root partitie vergroten)  (gelezen 822 keer)

Hallo allemaal,

Na een tijd van afwezigheid ben ik een half jaar geleden toch weer aan de slag gegaan met Ubuntu.
Ik had een Windows 7 installatie op mijn HP6730b laptop staan. Om de een of andere reden kreeg ik Ubuntu 12.04LTS Live niet gestart vanaf cdrom of vanaf USB. De enige manier om toch Ubuntu op dit systeem te krijgen was door middel van de Wubi starter. Ik heb begrepen dat er dan altijd een Windows kernel mee blijft draaien op de achtergrond (van horen zeggen). Ik heb Ubuntu geïnstalleerd op een daarvoor aangemaakte partitie van GB.

Ik heb nu de uitdaging dat ik meldingen krijg dat mijn systeempartitie (root) te klein is en nog maar krap 900MB vrije ruimte heeft. Ik heb in principe ruimte zat op een andere partitie, dus schuiven met de ruimte is geen enkel probleem. Ik zou alleen niet weten hoe. Ik zie diverse tutorials, maar die gaan allemaal uit van het draaien van een Live-cd, iets wat bij mij niet werkt (ik heb geen idee waarom niet).

Help, ik weet het niet meer.

Groeten,
Mischa
« Laatst bewerkt op: 2012/12/26, 15:53:43 door Mischa Gielen »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Root partitie vergroten
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/04, 19:01:09 »
Het volstaat een WUBI installatie uit te voeren op die andere partitie, zodat je de Ubuntu installatie meer ruimte kan geven.

Een Wubi installatie is evenwaardig aan een klassieke installatie op een aparte partitie. Het enige verschil is dat je Ubuntu partitie bestaat binnen één bestand op een Windows partitie. Dat maakt dergelijk bestandssysteem iets meer kwetsbaar dan een bestandssysteem dat op een afzonderlijke, onafhankelijke partitie bestaat. Op de verschillende manier waarop een WUBI installatie met de harde schijf omspringt na, is er geen verschil tussen WUBI installatie en een klassieke installatie op afzonderlijke partitie.

In jou geval is herinstallatie de vlugste oplossing. Mogelijkheden om in een WUBI installatie de partitieruimte te vergroten worden zeer technisch (zeg ik enkel omdat ik zelf niet zou weten hoe dat voor een WUBI installatie zou kunnen  =D)

Re: Root partitie vergroten
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/04, 19:28:41 »
Oke, dankjewel !!

Nu is het zo dat Ubuntu zojuist vastgelopen is en ik de laptop met de power-knop uitgezet heb. Helaas start Ubuntu nu niet meer door na de login. Ik hou een blank scherm met een cursor, daarna niets.

Help !!

Ik heb nog bestanden in die Wubi-Ubuntu-installatie die ik eigenlijk heel erg nodig heb. Zijn die er nog een beetje uit te krijgen?

Groeten,
Mischa

Offline jolo

  • Lid
Re: Root partitie vergroten
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/05, 10:20:12 »
Ik heb nog bestanden in die Wubi-Ubuntu-installatie die ik eigenlijk heel erg nodig heb.
Check om mee te beginnen deze hyperlink https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide Twee quotes hieruit.
1
Citaat
How can I make a backup of my Wubi install?
The easiest method is to to simply copy the root.disk to an external medium. In the event that something goes wrong, copy the root.disk back to the Ubuntu folder on the Windows drive. Note that this is not the most efficient method (since it copies the whole root.disk rather than specific data/settings) but it is effective.
2
Citaat
Can I back up the installation files?
Yes; just copy C:\ubuntu\disks\root.disk somewhere else (in 7.04 the relevant files are called C:\wubi\disks\*.virtual.disk). Old installation files can be mounted within Ubuntu and any relevant data can be copied over the new installation.
Of probeer je Wubi installatie te repareren How can I access my Wubi install and repair my install if it won't boot?
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Root partitie vergroten
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/05, 10:28:52 »
Dank je Jolo.

Ik heb gisteravond nog eens zitten zoeken en kwam bij een programma om ext-partities te benaderen vanuit Windows. Dit heeft goed gewerkt, de bestanden zijn veilig gesteld en ik heb Ubuntu opnieuw geïnstalleerd.

Groeten,
Mischa

Opstartproblemen Live in HP6730b
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/26, 14:47:27 »
Om toch nog even terug te komen op de combinatie HP6730 en Ubuntu. Ik wil over een tijdje een SSD in mijn laptop mikken waar ik dan Ubuntu op wil zetten. Windows software waarvoor ik nog niet gewend ben aan de Linux-vervanger doe ik dan wel vanuit een VB.

Het enige waar ik mijn vraagtekens bij heb is of ik dan wel fatsoenlijk van CDrom kan opstarten voor een volledige installatie.

Gr. Mischa

Re: Root partitie vergroten
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/26, 14:49:32 »
Een SSD staat los van je CD-ROM-speler dus je kunt gewoon prima opstarten van CD en installeren op de SSD; wordt precies even goed herkend als een gewone harde schijf dus geen enkel probleem :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Root partitie vergroten
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/26, 15:04:53 »
Je kan ook een opstartbare USB maken, en daarvandaan installeren. Dat doe ik tegenwoordig altijd: gaat veel sneller dan van CD rom.

In Ubuntu zit een tooltje, "Startup Disk Creator", waarmee je, eens je het Ubuntu ISO bestand hebt gedownload, een opstartbare USB stick kan maken. In de bios van je PC moet je instellen dat het systeem eerst van USB moet proberen opstarten.

Re: Root partitie vergroten
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/26, 15:52:27 »
Dank je voor de tip, maar ook die vlieger gaat niet op! Het lijkt of een opstart van iets anders dan de harde schijf wordt geblokkeerd. Ik heb echter nog niet geprobeerd om een opstartbare USB te maken vanuit Ubuntu. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van de Windows-programma's unetbootin of universal USB installer. Ik zal het ook eens proberen vanuit Ubuntu, misschien dat het dan wel werkt.

Als ik een live-USB probeer op te starten blijft het systeem hangen bij een knipperende cursos links bovenin het scherm.

Gr. Mischa

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu setup probleem op HP6730b (was: Root partitie vergroten)
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/27, 12:46:25 »
Vergewis je ervan dat de opstartvolgorde goed ingesteld is. Zorg dat er geen CD/DVD in de lade zit. Is dat OK, dan moet je natuurlijk een geldige opstartbare USB hebben. Probeer inderdaad eens met Ubuntu. Bij mij heeft dat altijd gewerkt.