Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerk opzetten  (gelezen 2347 keer)

netwerk opzetten
« Gepost op: 2008/12/14, 14:22:04 »
Hallo Ubuntu gebruikers,

Ik ben een tijdje aan het neuzen in de topics over netwerken en ik moet zeggen dat het me begint te duizelen. Ik ben een complete beginner op netwerk gebied dus wijs me a.u.b. de weg naar een echte beginners handleiding. En dan bedoel ik met name het fysieke deel, hoe bekabel ik het netwerk?

Ik heb twee PC's:

- dual boot, windows XP en Ubuntu 8.04
- Ubuntu 8.10

De PC's zijn allebei met een kabel aan mijn internet-router verbonden en ik kan dus met allebei internetten, werkt allemaal prima. Nu wil ik graag dat ze met elkaar kunnen praten , betanden delen etc. Als ik op locaties - netwerk klik zie ik een icoon "Windows-netwerk" waar ik verder niks mee kan. (is dit mijn router?)

Hoe moet ik beginnen, moet ik een server editie van Ubuntu gaan installeren op een van de PC's of kan ik volstaan met een extra programma?

Wie zet mij op het juiste spoor?

Alvast bedankt.


Gerrit Jan

Offline rja

  • Lid
Re: netwerk opzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/14, 14:52:07 »
Ik neem aan die router een switch is.

Dan zijn de computers al verbonden volgens mij.

Kun je de andere computers pingen :

Onder Windows kun je het ipnummer opvragen met : ipconfig

Onder Linux op de commandprompt : ifconfig

In een terminal onder Linux :

ping <gevonden ipnummer>

Of het zelfde doen in de commandprompt onder Windows.


Re: netwerk opzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/14, 15:02:59 »
bedankt voor de snelle reactie hierbij een paar schermafdrukjes van mijn terminal:


Offline Petervdw

  • Lid
Re: netwerk opzetten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/14, 15:39:39 »
Aan gj_oosterhuis

Een mooie handleiding vind je op:

http://www.multidesk.be/artikels/artikel/233/

Dat is het gemakkelijkst, met samba.

Vr.groet, peter

Offline rja

  • Lid
Re: netwerk opzetten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/14, 17:14:30 »
bedankt voor de snelle reactie hierbij een paar schermafdrukjes van mijn terminal:


Ik zie geen schermafdrukjes.

Moet je wel op beide computers doen.

Voor Samba is het makkelijk, dat je pc´s statische ip adressen geeft.

Die kun je dan /etc/hosts zetten.

Die kun je editten in een terminal met :
sudo gedit /etc/hosts

Re: netwerk opzetten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/14, 20:22:17 »
nogmaals dank allebei voor de reacties, maar voordat ik me ga verdiepen in Samba of wat voor protocollen ook moet ik weten of mijn PC's nu correct met elkaar verbonden zijn. Op beide PCś zie ik als ik Ubuntu draai een icoontje Windows-netwerk in netwerk - bestandsbeheer

Mijn router is een Thomson Speedtouch 780 die ik via mijn webbrowser kan benaderen en dan zie ik dat er twee apparaten via een ethernet kabel mee verbonden zijn. Is de router dan ook een switch?

Ook een vraag blijft of ik Ubuntu server moet installeren of voldoet Samba

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: netwerk opzetten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/14, 20:40:31 »
Je router is in feite een 'veredelde switch', dus fysiek is je netwerk 100% in orde. Beide PC's zijn met een kabel verbonden met je router en krijgen dus ook beide hun IP-adres van je router, waardoor beide PC's ook in hetzelfde 'netwerk' zitten.

Ubuntu Server is in jouw geval helemaal niet nodig en zou het onnodig moeilijk maken omdat je dan standaard geen grafische interface hebt, enkel commando's. Samba is hetgeen je nodig hebt, en met de link die petervdw hierboven geeft kan je perfect uitwerken wat je in je 1e post vraagt!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Re: netwerk opzetten
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/14, 20:43:05 »
bedankt! ik ga het proberen, in het aangeraden artikel gaat het alleen over het verbinden van Windows en Ubuntu pc's maar ik wil vooral ubuntu met ubuntu laten praten wordt het daar nog anders van?

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: netwerk opzetten
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/14, 20:47:57 »
Nee, eigenlijk niet. In principe moet je dan beide stappen combineren. Je gaat op Ubuntu machine nummer 1 een 'share' (gedeelde map) aanmaken. In plaats van deze met Windows te benaderen ga je dat gewoon doen vanop Ubuntu machine 2 zoals ook in het artikel uitgelegd wordt. Veel succes!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Re: netwerk opzetten
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/14, 21:09:02 »
het is gelukt! bleek allemaal veel eenvoudiger dan ik dacht

Offline Erwin2

  • Lid
Re: netwerk opzetten
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/16, 17:03:08 »
Lang leve UBUNTU en de diverse fora. Wij helpen elkaar echt, Linux rulez! :P :P :P :P :P :P

Groet'n Erwin