Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows start niet in dualboot  (gelezen 1321 keer)

Offline Hooiberg

  • Lid
Windows start niet in dualboot
« Gepost op: 2013/08/29, 14:45:49 »
Hallo allemaal,

Enkele dagen geleden heb ik Ubuntu 12.04 LTS geïnstalleerd naast Windows 7. Ubuntu draait foutloos. Echter als ik Windows selecteer (windows (loader (ondev/sda1)) in de Grub bootloader (GNU Grub version 1.99-21ubuntu3.10) wordt er niets opgestart, er verschijnen slechts wat gekleurde pixels bovenin het beeldscherm. Ik heb al op dit forum gezocht naar topics over mijn probleem, maar heb nog niets kunnen vinden over hoe ik dit precies op kan lossen. Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt.

Re: Windows start niet in dualboot
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/29, 15:04:25 »
Is het Windows deel van de schijf intact gelaten tijdens de installatie? Kun je wat meer vertellen over je harde schijf verdeling?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Hooiberg

  • Lid
Re: Windows start niet in dualboot
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/29, 15:08:43 »
Tijdens de installatie heb ik op de ssd van 80 Gb een partitie gemaakt van 10 Gb voor Ubuntu. Het Windows gedeelte is volgens mij nog volledig intact. Als ik Ubuntu start kan ik gewoon bij de Windows folder en alle andere mappen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows start niet in dualboot
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/29, 15:18:54 »
Post hier eens een schermafdruk van Gparted, bijvoorbeeld met behulp van www.postimage.org .


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows start niet in dualboot
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/29, 15:45:24 »
Er staat netjes een opstartvlag bij de opstartpartitie van Windows, dus dat lijkt in orde....

Wat helemaal *niet* in orde is, is een andere kwestie: je Ubuntupartitie (de root, oftewel  / ) heeft *veel* te weinig ruimte. Die moet minstens 10 GB hebben, zodat je 5 GB vrije ruimte overhoudt op die partitie. Nu krijg je massale bestandfragmentatie, omdat er te weinig ongebruikte vrije ruimte is op die partitie:
https://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Hoe-kan-ik-de-harde-schijf-defragmenteren-in-Linux-
(punt 3, linkerkolom)

Ik raad aan om de Ubuntupartities te vernietigen met Gparted *in een live-sessie vanaf de DVD of het USB-staafje*, en sda5, sda6 en sda3 te vernietigen tot loze ongeformatteerde ruimte. Vervolgens minimaal 5 GB extra afsnoepen van Windows op sda2, en een nieuwe schone installatie doen met de Ubuntu-DVD (liefst 12.04.3, dus "Service Pack 3").

Mogelijk komt het dan ook meteen goed met de opstartmogelijkheid van Windows. Zo niet, meld je dan hier voor verdere hulp.  :)

Terzijde: kun je ook nog wat ruimte vrijmaken op de Windowspartitie op sda2, door overbodige bestanden te verwijderen? Die zit namelijk ook nogal krap in z'n vel....
« Laatst bewerkt op: 2013/08/29, 15:52:24 door Pjotr »

Offline Hooiberg

  • Lid
Re: Windows start niet in dualboot
« Reactie #6 Gepost op: 2013/09/01, 18:09:08 »
Ik heb alle stappen uitgevoerd en Ubuntu opnieuw geïnstalleerd. Windows doet het helaas nog steeds niet. Wat nu? Kan het misschien iets te maken hebben met het feit dat ik de intro animatie van Windows had uitgeschakeld zodat bij het opstarten direct naar het inlogscherm werd doorgegaan?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows start niet in dualboot
« Reactie #7 Gepost op: 2013/09/01, 18:14:52 »
Hoe is 't geregeld met de harde schijf (SATA Mode): staat die in het UEFI ("BIOS") op AHCI of op IDE?

Probeer eens wat een verandering doet, dus zet AHCI eens op IDE, respectievelijk IDE op AHCI. Daarna opstarten in Ubuntu. Start daarin een terminalvenster en kopieer en plak daarin de volgende terminalopdracht:
sudo update-grub
Druk op Enter. Tik desgevraagd je wachtwoord in. Dit blijft geheel onzichtbaar,  je ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo. Druk wederom op Enter.

Daarna de computer herstarten. Kun je dan wel Windows opstarten vanuit het opstartmenu van Grub?
« Laatst bewerkt op: 2013/09/01, 18:52:31 door Pjotr »

Offline Hooiberg

  • Lid
Re: Windows start niet in dualboot
« Reactie #8 Gepost op: 2013/09/01, 21:24:54 »
Ik heb AHCI veranderd naar IDE en vervolgens de grub geupdated. Als ik nu Windows wil opstarten komt er een blauw scherm met dat er een probleem is waardoor Windows niet kan opstarten. Na opnieuw opstarten, start Windows foutherstel op met daarin de opties normaal starten en Windows opstartherstel. Toen heb ik het opstartherstel laten lopen, maar na het voltooien hiervan en het opnieuw opstarten kwam na het kiezen van Windows in het grub-menu weer het blauwe scherm naar voren.  Vervolgens heb ik nog een keer windows opstartherstel aan het werk gezet en die kwam met de melding 'Deze computer kan niet automatisch worden hersteld.'.

Wat is nu verstandig? Zal ik in het menu met opstartherstel en normaal starten voor het laatste kiezen en hm gewoon proberen te starten of is dat niet slim?

Offline Hooiberg

  • Lid
Re: Windows start niet in dualboot
« Reactie #9 Gepost op: 2013/09/01, 21:29:46 »
Via geavanceerde opties kan ik ook bij systeemherstel waar ik een back-up kan laten terugzetten. Als ik dat zou doen blijft de Ubuntu partitie dan intact of gaat deze verloren?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows start niet in dualboot
« Reactie #10 Gepost op: 2013/09/01, 21:38:22 »
Blijkbaar doet Windows het alleen goed met AHCI; voor Ubuntu maakt het zo te zien niet uit. Dat komt overeen met een ervaring die ik er zelf mee heb gehad, op een bepaalde flaptop, dus het zal wel algemeenheidswaarde hebben....

Ik zou de boel op je flap terugzetten op AHCI en kijken of Windows nu normaal wil starten vanuit het Grubmenu. Zo niet, dan zou ik de reservekopie van W. die je hebt, even terugzetten. Mocht dat nadelige gevolgen hebben voor Ubuntu, dan lossen we dat wel weer op....  :)
« Laatst bewerkt op: 2013/09/01, 21:39:58 door Pjotr »

Offline Hooiberg

  • Lid
Re: Windows start niet in dualboot
« Reactie #11 Gepost op: 2013/09/01, 21:51:04 »
Ja! Windows start weer helemaal normaal op in de IDE modus. Ook Ubuntu doet het nog. Heel erg bedankt!

Nu het volgende, ik wil eigenlijk Ubuntu er weer helemaal af hebben. Dual booten lijkt met toch niet echt wat. Als ik in Windows de Ubuntu partitie weet te verwijderen gaat de grub er dan ook aan of blijft die zodat ik Windows nog kan starten?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows start niet in dualboot
« Reactie #12 Gepost op: 2013/09/01, 21:54:53 »
Nee, je moet dan Grub vervangen door NTLoader. Dat doe je zo:
https://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-verwijderen-terug-naar-uitsluitend-Windows-
(punt 7, rechterkolom)

Maar waarom zou je afscheid nemen van een tweevoudige opstart met Ubuntu? Je kunt Windows ook bovenaan zetten in het Grubmenu, zodat Windows automatisch wordt gestart als je geen keuze maakt:
https://sites.google.com/site/computertip/windowseerst

Verruim je mogelijkheden; waarom zou je jezelf beperken, als je het beste van twee werelden kunt hebben?  :)
« Laatst bewerkt op: 2013/09/01, 21:58:17 door Pjotr »