Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Snelheden internet  (gelezen 2429 keer)

Offline sidonia

  • Lid
[Opgelost] Snelheden internet
« Gepost op: 2013/01/09, 08:45:56 »
Ik heb een vraagje,

Ik heb een intenet verbinding van ziggo (120Mbits).

Als ik de computer direct aan het modem aansluit heb ik die snelheid ook.

Echter als ik een router aansluit, en dan de kabel via de router aan de computer aansluit heb ik slechts een verbindingssnelheid van ongeveer 30Mbits.
(Dan heb ik dus alleen die ene computer aangesloten, en verder ook geen draadloze apparaten aangesloten.)

Is het normaal, dat er zoveel verlies optreedt alleen maar door het aansluiten via een router?

Als ik dan meerdere computers via een netwerk aansluit, kan ik dan via dit netwerk verbinding maken met internet via die ene computer die is aangesloten op internet, en daardoor die hoge snelheid behouden, of werkt dit niet?
« Laatst bewerkt op: 2013/01/14, 07:22:54 door sidonia »

Re: Snelheden internet
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/09, 08:59:38 »
Is het normaal, dat er zoveel verlies optreedt alleen maar door het aansluiten via een router?

Als ik dan meerdere computers via een netwerk aansluit, kan ik dan via dit netwerk verbinding maken met internet via die ene computer die is aangesloten op internet, en daardoor die hoge snelheid behouden, of werkt dit niet?

1)  Denk niet dat zoveel verlies normaal is, wat voor Router is het?
2)  Volgens mij moet dat kunnen als de computer die je op internet aan sluit een 2e netwerk kaart heeft

Heeft je Ziggo Modem niet een ingebouwde Router, tegenwoordig kun je op het modum meerdere computers aansluiten ook draadloos.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline joop905

  • Lid
Re: Snelheden internet
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/09, 09:42:52 »
Een Ethernet-netwerk of LAN-segment kan met een snelheid van 10 megabits per seconde (Mbps), 100 Mbps of 1000 Mbps werken. De snelheid van het netwerk of het LAN-segment is afhankelijk van de snelheid van het langzaamste apparaat of de langzaamste kabel in het netwerk of LAN-segment. Om de maximale snelheid te behalen, moeten de snelheden van alle apparaten en kabels in het netwerk gelijk zijn.


Als je Router maar 10/100 aan kan word de snelheid nooit hoger

Re: Snelheden internet
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/09, 12:35:34 »
Heb je een gigabitrouter en -netwerkkaart? Controleer ook je kabels.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Snelheden internet
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/09, 15:37:46 »
Hoi,

Ik heb dus een Modem van Ziggo, maar die is dus niet draadloos. (tegenwoordig wel geloof ik, maar die ik heb dus nog niet, vandaar die router)

Mijn hoofdcomputer staat in dezelfde ruimte waar ook mijn Modem staat, en daar dus ook de Router (Sitecom WLR 5000 (Draadloos + 4 LAN-poorten)
Deze Router heb ik kort geleden aangeschaft. Vandaar dat ik even ging testen via de Ziggo speedtest. Hier viel mij op, dat ik maar een snelheid had van ongeveer 30Mbit/s.

Nog eens alles nagekeken, maar er kan eigenlijk niks fout gaan. Dus router losgekoppeld en de hoofdcomputer direct aangesloten op het Modem, en toen had ik dus wel 120Mbit/s.

Min hoofdcomputer heb ik dus op de router aangesloten via een LAN-kabel)

In een werkruimte heb ik nog 4 andere computers staan. Die heb ik via een wifi versterker, en daar een Netgear 4-ports switch aangesloten.

Alles werkt, dat is geen probleem.

Het is alleen zo, dat ik de optimale snelheid wil benutten.

Stel dat alle computers zijn aangesloten, dan kan ik me voorstellen, dat de snelheid gedeeld wordt, maar ik heb dus alle computers uitgeschakeld, en in de router heb ik draadloos ook uitgeschakeld.
Daarna weer getest, maar ik haal dan met die ene computer die is aangesloten via de routertoch maar 30Mbit/s.

Is er misschien een andere manier om toch meer te kunnen halen van die 120Mbit/s, want op deze manier schiet ik niet veel op met snel internet.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Snelheden internet
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/09, 16:13:39 »
-Kontroleer de firewall instellingen in je router.

-Probeer eens verschillende pc's en verschillende kabels.
-Welke verbindings snelheid heb je?
-Kopieer of download een aantal mb's, en typ in de terminal  ifconfig, daar kun je errors zien.
-lees je router handleiding of je daar nog iets moet instellen.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/09, 16:15:47 door jan11000 »

Re: Snelheden internet
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/10, 00:12:15 »
Is je router dus wel geschikt voor gigabit-LAN?

Offline sidonia

  • Lid
Re: Snelheden internet
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/10, 07:10:14 »
Volgens de gebruiksaanwijzing is de router geschikt voor gigabit-LAN.

Sitecom WLR-5000

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Snelheden internet
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/10, 19:22:51 »
1 draadje los in een kabel (8 aansluitingen), dan is deze direct terug naar een 100M ipv 1G
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline RikRik

  • Lid
Re: Snelheden internet
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/10, 21:32:50 »
Citaat
Mijn hoofdcomputer staat in dezelfde ruimte waar ook mijn Modem staat, en daar dus ook de Router (Sitecom WLR 5000 (Draadloos + 4 LAN-poorten)
Deze Router heb ik kort geleden aangeschaft. Vandaar dat ik even ging testen via de Ziggo speedtest. Hier viel mij op, dat ik maar een snelheid had van ongeveer 30Mbit/s.

Ik heb dezelfde provider en router en had ook een probleem met de snelheid met draadloos internet. Het probleem was opgelost door gebruik te maken van:
http://www.icidu.com/nl/networking/wireless/usb-adapter-150n.html  Prijs: ongeveer 14 euro
Alle Ubuntu versies en derivaten werken zeer goed met deze adapter, en ook belangrijk: plug and play

Offline sidonia

  • Lid
Re: Snelheden internet
« Reactie #10 Gepost op: 2013/01/11, 16:54:24 »
Even voor alle duidelijkheid.

Alles werkt. Het gaat alleen maar om het terugvallen van de downloadsnelheid via de router. Het lijkt erop, dat de totale downloadsnelheid van 120Mbit/s standaard gedeeld wordt door het aantal LAN poorten (4 stuks), dan kom ik dus op een downloadsnelheid van 30Mbit/s per poort.

Ik heb al diverse kabels geprobeerd. Zelfs mijn oude router (ook een sitecom) heb ik nog eens aangesloten. Maar ook hier valt de downloadsnelheid ver terug.

Kabel aangesloten op de Modem geeft 120Mbit/s.
Via de Router slechts ongeveer 30Mbit/s.

Ik ga nu kijken, of het m.b.v. een switch wel werkt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Snelheden internet
« Reactie #11 Gepost op: 2013/01/11, 17:16:09 »
Kontroleer de firewall in je router.
Je firewall kan als deze teveel kontroleert de snelheid verlagen.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Snelheden internet
« Reactie #12 Gepost op: 2013/01/11, 17:30:07 »
@jan11000

Op jouw advies heb ik de firewall uitgezet. De snelheid bedroeg nu ongeveer 42Mbit/s.

Was al beter. Echter, ik ben nog eens verder in de gebruiksaanwijzing gaan kijken, en toen vond ik iets van Sitecom Cloud Security. Dat is iets nieuws van Sitecom las ik.

Omdat dat vroeger niet bestond, dacht ik, zet maar uit. En wat schetst mijn verbazing. De downloadsnelheid bedraagd nu ongeveer 95Mbit/s.

Nou ja, dat is toch mooi. Verlies zal er altijd wel wat zijn, maar nu ben ik wel tevreden.

Bedankt allemaal voor het meedenken. Mijn probleem is nu opgelost.

Sidonia

Offline jan11000

  • Lid
Re: [Opgelost] Snelheden internet
« Reactie #13 Gepost op: 2013/01/11, 20:32:47 »
Firewall zou ik wel weer aanzetten, de firewall houd veel slechte dingen tegen van het internet.

Offline sidonia

  • Lid
Re: [Opgelost] Snelheden internet
« Reactie #14 Gepost op: 2013/01/12, 07:04:16 »
Ik ben nog aan het testen, wat de beste manier is om veilig te werken en tevens een goeie performance te hebben.

Ik weet nu in ieder geval, wat de oorzaak was van de lage performance.

De Firewall heb ik weer aangezet, en die heeft geen invloed op de snelheid.
Sitecom Cloud Security heb ik echter nog niet terug ingeschakeld, en ik denk ook niet dat ik dat ga doen.
Hieronder vermeld, wat  Sitecom Cloud Security inhoudt:

Sitecom Cloud Security bestaat uit een viertal onderdelen die samen het surfen over het web veiliger maken. Die onderdelen zijn:

Antivirus en Antimalware
Antiphishing
Bescherming tegen onveilige websites
Blokkeren van advertenties
« Laatst bewerkt op: 2013/01/12, 09:47:20 door sidonia »

.
« Reactie #15 Gepost op: 2013/01/12, 10:03:24 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:49:47 door Max Null »