Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Brother DCP9010CN Printer drivers  (gelezen 1455 keer)

Brother DCP9010CN Printer drivers
« Gepost op: 2011/01/05, 21:59:27 »
Ik heb een nieuwe kleuren laser printer van Brother, de DCP9010CN en weet niet welke drivers ik daarvoor moet hebben.
Er is een keuze op de website van Brother uit:  lpr drivers in format rpm of cupswrapper drivers format deb. Ze zijn te zien op http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/download_prn.html#DCP-9010CN

Ik heb geen idee wat ik moet hebben want als ik er een probeer dan werkt het niet.
Ik ben redelijk onervaren met Ubuntu.
Heb versie 10.04 en de printer staat al aangesloten op mijn netwerk.
Nu nog werkend in Ubuntu.
Weet iemand wat ik moet doen?

Offline jnom

  • Lid
Re: Brother DCP9010CN Printer drivers
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/06, 10:37:02 »
Voor een uitleg over het verschil tussen .rpm en .deb en het instaleren van programma's zie deze site:

http://sites.google.com/site/computertip/installerenvanprogrammas

en installeer eerst de lprdriver en dan cupswrapper

Succes!

Re: Brother DCP9010CN Printer drivers
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/06, 11:43:38 »
ik heb ook een brother (niet dezelfde) die drivers van de site deden het niet.
maar de meeste drivers staan in synaptic paketbeheer. zoek daar eens op dcp 9010cn.
en dan idd eerst lprdriver en dan cupswrapper
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: Brother DCP9010CN Printer drivers
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/12, 23:02:02 »
Ik heb een nieuwe kleuren laser printer van Brother, de DCP9010CN en weet niet welke drivers ik daarvoor moet hebben.
Er is een keuze op de website van Brother uit:  lpr drivers in format rpm of cupswrapper drivers format deb. Ze zijn te zien op http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/download_prn.html#DCP-9010CN

Ik heb geen idee wat ik moet hebben want als ik er een probeer dan werkt het niet.
Ik ben redelijk onervaren met Ubuntu.
Heb versie 10.04 en de printer staat al aangesloten op mijn netwerk.
Nu nog werkend in Ubuntu.
Weet iemand wat ik moet doen?

Ik heb net een week of 2 geleden een DCP-J315W geinstalleerd en alles werkt prima, wat heb je tot nu toe gedaan en in welke volgorde?

Procedure:
Download de lpr-driver voor deb en volg de install-instuction lpr driver (staat in het zelfde blok, net eronder)
Downoad de cupswrapper-driver voor deb en volg de install-instruction cupswrapper driver (staat in het zelfde blok, net eronder)
Doe hetzelfde voor de ppd.
Volg de commando's voor DPKG in de instructieschermen
Let goed op bij de ppd-driver installatie
Step 4. Install the ppd file.
    ***Note For Ubuntu : Use "/usr/share/ppd" folder instead of "/usr/share/cups/model" folder.

In plaats van de regels met /usr/share/cups/model moet je dus intikken:
/usr/share/ppd........

Als de printer, zoals jij zegt, al wel op het netwerk staat moet het voor elkaar te krijgen zijn.
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5