Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Snap er geen jota van .  (gelezen 3212 keer)

Offline WizzAd

  • Lid
Snap er geen jota van .
« Gepost op: 2008/02/04, 17:33:39 »
Met veel haken en ogen heb ik Ubuntu geinstalleerd , nu snap ik er geen hout van , Adobe kan niet geinstalleerd worden , FlashPlayer (Adobe) evenmin ,Firefox uitpakken , (tar.gz) ja hoor , kweet alleen niet waar , krijg ik het gevonden zie ik een karrevracht mappen waar ik geen wijs uit word dus ook niks aan heb , ik krijg op geen enkele manier ook maar een beetje inzicht in Ubuntu .
Externe schijven ?
Heb je die dan ?
Foto's overzetten ?
Moet dat ?
USB-sticks ?
Bestaan die dingen ?
En zo kan ik nog wel even doorgaan ......
Ubuntu simpel ?
Vereenvoudigt het gebruik van Uw computer ?
Voor mij persoonlijk geldt het tegenovergestelde , geef mij maar Windows , ware het niet dat ik dit niet meer geinstalleerd krijg , ook niet in dualboot .
Had ik de ellende kunnen voorzien of maar enigszins mogen verwachten was ik aan heel het Ubuntu-gedoe nooit begonnen , Open-Source of niet , gratis of niet .
Voor de goede orde ; Het betreft een Acer Aspire L 100 van nog geen jaar oud .
Ik hoop dat iemand van de forumleden mij een beetje kan helpen .

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet : Ad .

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Snap er geen jota van .
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/04, 17:48:07 »
Doe eens dit:
http://computertip.googlepages.com/directdoen

Lijst helemaal afwerken.

Offline kamelot

  • Lid
Snap er geen jota van .
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/04, 17:57:08 »
beste wizzad .

Ik snap dat het allemaal niet makkelijk is maar voor flash moet je niet van de site afhalen.
Voor flash doe je :
Ga naar toepassingen .
Klik op installeren verwijderen .
zoek in de lange search balk op : mp3
Vink deze namen aan :

Gstream extra plugins
Gstream ffmpeg video plugin
Ubuntu restricted extra´s

Nu kan je alle formaten afspelen en heb je java en flash in firefox .

Voor je externe hdd of usb stick .

Op het bovenste paneel druk je op rechter muis knop .
kies de optie toevoegen aan paneel kijk dan onder het kopje Systeem en Hardware voor Schijf koppelaar .
Plug nu een externe hdd er in en als goed is zie je hen dan op de schijf koppelaar te voorschijn komen .


Als je foto´s wil importeren kan dat via het programma Fspot foto beheer .
Je camera moet wel ondersteunt worden hij kan ook gezien worden als een externe hardeschijf dan moet je ook kijken bij schijf koppelaar


Als je echt terug wil naar windows moet je gparted live cd downloaden en je hardeschijf daar mee naar ntfs of fat32 terug formateren .

http://gparted-livecd.tuxfamily.org/
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline Jan E.

  • Lid
Snap er geen jota van .
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/04, 18:16:42 »
Wizzadd heeft erg veel pech lijkt het. En wil heel veel dingen tegelijk. Tip voor alle beginners: Na de installatie, ga naar de pagina die Pjotr ook noemt en werk het lijstje af. Niet eigenwijs zijn (was ik ook...) maar gewoon doen. Dan loopt het meeste. Voorop gesteld dat je hardware het doet. Die mazzel had ik hier wel met een laptop. Met de andere moest ik wat knoeien.

Wat bij mij erg hielp, was het zoeken naar het merk en type van de laptop icm ubuntu. Ik kwam toen op een pagina van iemand die dezelfde had en het ding volledig aan de praat had gekregen. Zijn kunstjes heb ik nagedaan, et voila!

In het geval van WizzAdd zou de zoekterm dus iets van " Acer hutsefluts ubuntu "  kunnen zijn. Waarbij hutsefluts het type is, natuurlijk................


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline WizzAd

  • Lid
Snap er geen jota van .
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/04, 22:13:43 »
Laat ik beginnen met elk forumlid dat reageerde te bedanken .

Maar al met al zal het nog wel enkele weken duren voor ik het een beetje snap .
Alles is bij Windows zoveel eenvoudiger.
Wat is bijvoorbeeld een exe. bestand en hoe pak ik dat uit .
Of een tar.zip bestand ?
Ik heb  eMule (exe.) neergeladen maar krijg het met geen mogelijkheid uitgepakt , laat staan geinstalleerd.
Ik werk echter liever met Lime- of FrostWire , ivm. met alle muzieknrs. die ik kwijt ben .
Deze zou ik gaarne opnieuw neerladen .


Ook nu : bij voorbaat dank en met vriendelijke groet : Ad

Offline kamelot

  • Lid
Snap er geen jota van .
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/04, 22:24:14 »
wizzad .exe bestanden worden niet meer gebruikt in ubuntu het kan wel via het programma wine .
Maar frostwire is er ook voor ubuntu .
http://www.frostwire.com/?id=downloads

Dit is trouwens 1 van de weinige pakketen die je van internet hoef te downloaden .
Voor andere programma´s kan je in synaptic pakketten beheer kijken .
Het is allemaal even wennen maar je zal zien dat het makkelijker is .
Kijk hier eens voor alternatieve programma´s wat andere mensen gebruiken .

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/20735
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Snap er geen jota van .
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/04, 22:27:14 »
Programma's installeer je via Synaptic. Hier zitten echt heel veel programma's in.
Om bijv. te downloaden via Emule, installeer je het pakket Amule.

Snap er geen jota van .
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/04, 22:31:50 »
Het zou ook heel goed zijn als je hier de dokumentatie even doorloopt:  http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/
Het zal een tijdje duren voor het afkikken van Windows en over te schakelen naar Ubuntu maar achteraf zul je er zoveelste blijer om zijn. Het is gewoon een kwestie van een tijdje vol te houden ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline kamelot

  • Lid
Snap er geen jota van .
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/04, 22:36:57 »
Citaat van: asilnevs
Het zou ook heel goed zijn als je hier de dokumentatie even doorloopt:  http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/
Het zal een tijdje duren voor het afkikken van Windows en over te schakelen naar Ubuntu maar achteraf zul je er zoveelste blijer om zijn. Het is gewoon een kwestie van een tijdje vol te houden ;)
Precies wat je zeg asilnevs ik heb van het weekend vista geinstalleerd voor een spel .
1 ding was het niet waard gelukkig is het een dual boot .
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Snap er geen jota van .
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/04, 22:37:14 »

Offline lizardman

  • Lid
Snap er geen jota van .
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/04, 22:45:38 »
Beste WizzAd
Om te beginnen is Ubuntu geen Windows, en lopen windows programma's ook niet zonder meer op Ubuntu.
Het installeren van programma's doe je in Ubuntu in eerste instantie met Synaptic: -->Systeem-->Beheer-->Synaptic pakketbeheer.
Gebruik daar de zoekfunctie.
Ook zou ik je willen aanraden eens de documentatie te lezen.
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/
Echt, als je er aan gewend bent wil je niet meer anders :)
Oh ja en natuurlijk de pagina's die Pjotr123 aangaf.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Petervdw

  • Lid
Snap er geen jota van .
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/04, 23:34:43 »
Aan WizzAd
Een paar maanden geleden heb ik ook zo zitten tobben. Maar ja, alles went.
De beste raad die ik je kan geven is: Zet even die mappensructuur (Verkenner) uit je hoofd. En ga voorlopig niet al te veel mappen bijmaken. Gebruik de voorgestelde mappen onder Persoonlijke map. Ga er wat onbevangener tegenover staan. Wie maakt nou eigenlijk uit dat jouw systeemmap C: moet heten. Bill toch niet? Nou dan.
En bij bepaalde gerichte vragen, stel ze op het forum. Geen vraag te dom, geen probleem of er is altijd wel iemand die je wil helpen. Lees vooral met aandacht.
Ik heb er prima ervaringen mee. Succes!
Vr.groet, peter

Snap er geen jota van .
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/04, 23:42:32 »
Beste WizzAd,

Ik ben zelf een Noob (net als jij) en geen Geek (zoals Pjotr en al die andere hulpvaardige forumleden die zowat dag en nacht klaar staan om ons te helpen met de in hun ogen waarschijnlijk waanzinnig stomme vragen)
De meest simpele constatering is: Linux is geen Windows van Microsoft.

Ik ben zelf iemand die van mening is dat software gewoon moet doen wat een eindgebruiker er van verwacht en dat je niet een halve techneut moet zijn om de zaak te laten draaien. Om die reden zit ik ook wel eens te mopperen op bijvoorbeeld Ubuntu. Maar, elk half jaar komt er een nieuwe release van Ubuntu uit die heel goed rekening houdt met de problemen waar de gemiddelde computeraar tegenaan loopt.

Wat ik merk is dat, als je de wens hebt om de zaak te laten werken je niet weken, maar een paar dagen en een beetje goedgemutstheid en welwillendheid kost om de zaak te laten draaien.

Het grote voordeel? Waarom zou een mens overstappen op Open Source? Wat te denken van veiligheid? Er is een oorverdovende afwezigheid van virussen, trojan horses en alle aanverwante ellende. Je kunt zonder risico via Frostwire allerlei bestanden binnenhalen zonder dat je bang hoeft te zijn dat ze je systeem zullen infecteren.

Ook is je systeem niet met allerlei processen bezig zonder dat je weet waarom je harde schijf en je processor staan te pruttelen. Je kunt alles er precies zo laten uitzien en laten werken zoals je zelf wil. (Als mensen op mijn computer bezig zijn hebben ze het idee dat het windows Vista is.)

Een ander groot voordeel van open source? Je kunt legaal elk denkbare toepassing downloaden die precies datgene doet wat jij wilt. Ik noem hier maar even Open Office (wat al standaard meegeleverd wordt), maar ook Frostwire (voor het gnutella netwerk), Amarok (om op een heel slimme manier je playlisten samen te stellen en lekker muziek te luisteren), Hellanzb (om via nieuwsgroepen de laatste films te downloaden die zichzelf dan in elkaar zetten en uitpakken zodat je alleen maar de bestanden hoeft te branden met K3B (een fantastisch stabiel programma dat Nero naar de kroon steekt). Maar vergeet Pidgin niet. Met dat progje kun je msn-en, via google talk chatten en icq-en en dat allemaal tegelijkertijd. Ik kan hier wel doorgaan met al die programma's te noemen, maar dan ben ik nog wel een half uurtje bezig. Belangrijk is dat je alles kunt op een stabiele en legale manier. (Gni Gni, ja ja, ik weet dat ik via  Frostwire en Usenet ook wel illegale MP3 en DVD's binnehaal) Maar de software, die voor het windowsplatform al snel honderden (soms duizenden) euro' s kost is gewoon vrij en het werkt nog beter ook. En dan bedoel ik ook echt beter. (Gimp is echt een alternatief voor adobe fotoshop)

Hoe vaak krijg je niet binnen windows een blauw scherm en onbegrijpelijke boodschappen? Hoeveel tijd ben je niet bezig om je registers te cleanen? Wil je exe files? Blijf lekker op het windows-platform. Wil je niet overstappen, ach WizzAd, vraag op het forum om je weer terug te helpen, en je krijgt waarschijnlijk nog raad ook.

Maar als je wilt overstappen naar een platform wat voor en door de mensen is (Linux) en je schrikt er niet voor terug om even een dag of wat energie te steken... Kijk even op: http://www.minwin.nl/ of http://www.minwin.nl/taxonomy/term/35

Maar als je wil terugkeren naar windows, ga. Niemand houd je tegen.

Ik ben een Noob, een beginneling. Maar ik brand met K3B, ik kijk films met VLC of Totem, ik haal muziek binnen met Frostwire en ik weet dat er nog 20.000 andere programma's zijn die ik kan proberen.

Ga geen McDonalds binnen om a la carte te eten. Ga geen a la carte restaurant binnen om een Big Mac te willen eten.

Ik heb gezegd

Quatroking

  • Gast
Snap er geen jota van .
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/04, 23:45:17 »
ijk ook eens rond in Programma's Toevoegen, inplaats van het web op te gaan. Er zijn honderden programma's beschikbaar die hetzelfde en meer als in windows kunnen doen.

Snap er geen jota van .
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/05, 15:14:38 »
beste mosterdmayo...zo ben ik ook begonnen zoals jij het zegt!!
ik heb kweet niet hoeveel keren linux er af gegooid en nu zit
ik met ubuntu 7.10 en wil niet anders meer.......

erger nog ik heb zelfs Windows er af geflikkerd en ben
harstikke blij met linux en ik doe er alles mee....

vette games zoals armyops,sauerbraten,nexuiz en cube spelen.
daarom zou ik zeggen wizzAd niet opgeven...echt het is grandioos. :)
maassluis 
eerste stad aan de waterweg.

Offline WizzAd

  • Lid
Snap er geen jota van .
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/07, 11:48:50 »
Nogmaals dank voor allen die reageerden met goede raad en advies .
Het gaat nu al een stuk beter .
Ik krijg enkel nog steeds de externe schijf niet aan de gang , wat ik ook probeer , ik krijg steeds
 " kan My Book niet aankoppelen " , heeft iets met mounten te maken .
Ik heb opnieuw Ubuntu geinstalleerd , waarbij ik de schijf aangekoppeld hield , maar ook dat werkte niet .
Kan iemand mij raad en/of advies geven .

   Ook nu weer ; bij voorbaat dank en met vriendelijke groet : Ad .

Offline lizardman

  • Lid
Snap er geen jota van .
« Reactie #16 Gepost op: 2008/02/07, 12:18:44 »
Misschien beter ff een nieuw draadje beginnen (hardware en drivers) met je nieuwe vraag ;)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)