Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: scannen met xsane en grootte pdf bestand  (gelezen 2969 keer)

Offline roeland

  • Lid
scannen met xsane en grootte pdf bestand
« Gepost op: 2011/04/27, 11:44:40 »
Ik heb een nieuwe Canon 8800F scanner die goed werkt met Xsane.  Er is alleen 1 probleem wat ik nog niet krijg opgelost.  Als ik bijv. een tekst van 20 bladzijden scan met 150 dpi (de een na laagste optie) wordt het bestand ca. 37 Mb groot.  De kwaliteit is niet super maar goed leesbaar.  Onlangs kreeg ik een ook een pdf bestand toegezonden van ca. 20 bladzijden (met kleurenfoto´s) en dat was 2,7 Mb, dus meer dan 10x kleiner en van een veel betere kwaliteit.  Mijn vorige scanner (helaas kapot gegaan), een Epson 4490, die werkte met een Linux scanprogramma van Avasys (een link van Epson) maakte het mogelijk zonder dat ik iets aan de instellingen deed, met 90 tot 150 dpi dpi redelijk goede scans te maken met een beperkte bestandsomvang (4 Mb voor 20 zwart/wit pagina´s).

Waarschijnlijk is het een kwestie van instellingen, maar welke waar.

Ik heb nu niets in  de standaardinstellingen gewijzigd, scan in zwart/wit met 150 dpi.

Wie weet hier meer van?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline vanadium

  • Lid
Re: scannen met xsane en grootte pdf bestand
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/27, 11:56:50 »
Het hangt af van de manier waarop het gescande beeld opgeslaan wordt. jpeg met voldoende compressie lijkt mij de enige mogelijkheid om kleurenscans compact te houden. Voor zwart-wit kan je 300 dpi compact opslaan in een gecomprimeerd geïndexeerd bestand met slechts twee kleuren (tif, png).

Offline roeland

  • Lid
Re: scannen met xsane en grootte pdf bestand
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/27, 21:28:30 »
Vanadium, ik bergijp je antwoord voor de zwart scan niet precies (tif en png).  Waar stel je dit in in Xsane?

Buzzin, als ik gscan2pdf gebruik komt een pagina zw/wit toch nog op 664 Kb bij 150 dpi, terwijl het toch mogelijk moet zijn om het veel kleiner te krijgen.  Ik herinner me van Windows programma´s dat er per pagina enkele tientallen Kb´s werd gebruikt.  Waar zit de ´truc´?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline vanadium

  • Lid
Re: scannen met xsane en grootte pdf bestand
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/28, 09:32:16 »
Ik heb zelf geen scanner, ik kan je dus niet helpen bij xsane. Het lijkt me dat je dat wel moet kunnen instellen. Anders kan je ook de scans als grafische bestanden opslaan en die achteraf omzetten/comprimeren en in een pdf bestand combineren.

Offline roeland

  • Lid
Re: scannen met xsane en grootte pdf bestand
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/28, 13:05:21 »
Omzetten is mogelijk maar als je een rapport van 20 bladzijden wilt scannen is dat vrij omslachtig.  Met jullie antwoorden kom ik er dus nog niet uit.

Wie weet meer oplossingen?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline vanadium

  • Lid
Re: scannen met xsane en grootte pdf bestand
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/28, 13:42:02 »
Dat klopt, maar misschien helpen onze antwoorden al om meer inzicht te krijgen in het verhaal, zodat je misschien zelf de goede instellingen beter herkent/vindt. Anders is het hopen dat hier een andere xsane gebruiker langskomt.

Re: scannen met xsane en grootte pdf bestand
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/28, 14:47:06 »
Gebruik Toepassingen -> Grafisch -> Scannen, die maakt kleine PDF-bestanden en werkt een stuk eenvoudiger dan het nogal spartaanse xsane.

Offline vilamar

  • Lid
Re: scannen met xsane en grootte pdf bestand
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/28, 21:19:53 »
Even een test gedaan met een zelfde A4-document in dezelfde scanner (een oude HP 2400)
300 dpi
pdf

1,3 MB met standaard scanprogramma (Simple Scan)
12,8 MB met XSane
1,61 MB in Windows Vista

Door enkele instellingen te wijzigen in XSane kon ik de grootte beperken tot 2,2 MB maar dan werd de kwaliteit slecht.
Heb de indruk dat de pdf in Windows van iets betere kwaliteit is, tenminste op het scherm.

Offline roeland

  • Lid
Re: scannen met xsane en grootte pdf bestand
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/30, 21:36:21 »
Cumulus007, scannen met jouw advies gaat traag en geeft ook nog een bestand van ca. 1 Mb per A4 tje.  Niet wat ik bedoel.  Ii heb juist deze scanner gekocht om snel te kunnen scannen.  Met de goedkope harde schijven is opslag niet zo´n probleem, maar toch gaat veel scannen (en dat doe ik) toch tellen.

Villamar, ik scande op 150 dpi (geeft dus ca. 1 Mb).  Met welk programma maakt bij mij niet erg veel uit.  Kwaliteit met oplossing van Cumulus007 is wel erg goed.

Ik snap nog steeds niet niet hoe iemand mij 20 pagina´s (met kleurenbeelden!) in pdf kan sturen met een grootte van nog geen 3,0 Mb.

Met mijn vorige scanner (Epson 4490) kwam ik op ca. 300 Kb per A4 tje.  Dat kwam meer in de richting van de 3,0 Mb!
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Re: scannen met xsane en grootte pdf bestand
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/30, 22:47:16 »
Cumulus007, scannen met jouw advies gaat traag en geeft ook nog een bestand van ca. 1 Mb per A4 tje.  Niet wat ik bedoel.  Ii heb juist deze scanner gekocht om snel te kunnen scannen.  Met de goedkope harde schijven is opslag niet zo´n probleem, maar toch gaat veel scannen (en dat doe ik) toch tellen.

Villamar, ik scande op 150 dpi (geeft dus ca. 1 Mb).  Met welk programma maakt bij mij niet erg veel uit.  Kwaliteit met oplossing van Cumulus007 is wel erg goed.

Ik snap nog steeds niet niet hoe iemand mij 20 pagina´s (met kleurenbeelden!) in pdf kan sturen met een grootte van nog geen 3,0 Mb.

Met mijn vorige scanner (Epson 4490) kwam ik op ca. 300 Kb per A4 tje.  Dat kwam meer in de richting van de 3,0 Mb!
De traagheid en grootte kun je verhelpen door de DPI wat lager te zetten. Als ik hem op 300 dpi zet, zijn teksten nog redelijk te lezen en worden 6 a4'tjes onder de 1 MB als PDF opgeslagen.

Offline roeland

  • Lid
Re: scannen met xsane en grootte pdf bestand
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/01, 21:50:59 »
Cumulus007, ik scande juist alles al op 150 dpi, bij de Epson (met software via Epson van Avasys) gaf dat bestanden van 300 kB, bij Xsane zijn diezelfde scans tegen de 1 Mb.

Scans van tekst met 150 dpi zijn voor opslag van tekst voldoende.  Met Xsane en de Canon scanner zijn de bestanden bij 150 dpi dus 3x zo groot als bij de Epson. Ra, ra?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Re: scannen met xsane en grootte pdf bestand
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/01, 23:10:00 »
Cumulus007, ik scande juist alles al op 150 dpi, bij de Epson (met software via Epson van Avasys) gaf dat bestanden van 300 kB, bij Xsane zijn diezelfde scans tegen de 1 Mb.

Scans van tekst met 150 dpi zijn voor opslag van tekst voldoende.  Met Xsane en de Canon scanner zijn de bestanden bij 150 dpi dus 3x zo groot als bij de Epson. Ra, ra?
Het ligt denk ik aan de compressie/bestandsformaat, ik zou JPEG kiezen als afbeeldingsformaat en de compressie wat hoger zetten.