Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: klein scherm? Sleep dialoogvenster buiten beeld om de knoppen te zien  (gelezen 6049 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Op een klein scherm, zoals dat van een netboekje, vallen dialoogknoppen soms buiten beeld. Erg lastig, als je op "OK" of "Verder" wil klikken en je kunt er niet bij....

Dit is een oplossing:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Klein-scherm:-knoppen-op-dialoogvenster-vallen-buiten-beeld.-Wat-nu-

Veel plezier ermee, Pjotr.  :)
« Laatst bewerkt op: 2012/05/26, 23:48:44 door Pjotr »

Je kunt ook gewoon de titelbalk naar de bovenkant slepen, dan wordt het dialoogvenster gemaximaliseerd waardoor je eveneens op de knop kunt drukken. Is makkelijker uit te voeren ook met maar 1 sleepbeweging :) (werkt overigens natuurlijk alleen als je Compiz hebt draaien of KDE)

Offline vanadium

  • Lid
Je kunt ook gewoon de titelbalk naar de bovenkant slepen, dan wordt het dialoogvenster gemaximaliseerd waardoor je eveneens op de knop kunt drukken.
... maar daarmee staat de OK knop nog niet noodzakelijk op het scherm.

Je kunt ook gewoon de titelbalk naar de bovenkant slepen, dan wordt het dialoogvenster gemaximaliseerd waardoor je eveneens op de knop kunt drukken.
... maar daarmee staat de OK knop nog niet noodzakelijk op het scherm.

Hmm, heb dat hier wel eens gedaan en ging prima toen. Misschien is dat dan veranderd in 11.10 ...

Offline vanadium

  • Lid
Het hangt er van af hoe groot de dialoog is. De titelbalk helemaal bovenaan brengen, is soms nog niet genoeg om de dialoog in beeld te brengen. Dan moet je die, met de "truc", boven uit het beeld laten verdwijnen om de onderkant te zien.

Als je meerdere virtuele desktops hebt, dan kan je op de desktop "beneden" gaan kijken naar de onderkant van de dialoog.

Ik doelde dus op de truc om het dialoogvenster te maximaliseren, ookwel Aero Snap genaamd...

Offline vanadium

  • Lid
Ik doelde dus op de truc om het dialoogvenster te maximaliseren, ookwel Aero Snap genaamd...
Dat had ik wel gesnopen. Maar toch kan het zijn dat bij sommige dialoogvensters de onderkant nog niet in beeld komt, zelfs al zijn ze gemaximaliseerd. Andere dialoogvensters, zoals van LibreOffice, kan je zelfs niet vergroten/verkleinen, alleen verplaatsen.

Ow oké, dat is dan inderdaad anders in 11.10 kennelijk (laatste keer dat ik dat deed en het wel goed ging was in 10.04)
In dat geval geef ik mijn ongelijk toe :)

Offline JvH

  • Lid
Op een klein scherm, zoals dat van een netboekje, vallen dialoogknoppen soms buiten beeld. Erg lastig, als je op "OK" of "Verder" wil klikken en je kunt er niet bij....

Dit is een oplossing:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Klein-scherm:-knoppen-op-dialoogven

Veel plezier ermee, Pjotr.  :)
Die oplossing komt me bekend voor. Ik ben ooit eens een instelling tegengekomen waarmee je die feature in- en uit kan schakelen. Staat dit standaard ingeschakeld?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Die oplossing komt me bekend voor. Ik ben ooit eens een instelling tegengekomen waarmee je die feature in- en uit kan schakelen. Staat dit standaard ingeschakeld?

Staat inderdaad standaard ingeschakeld; daar hoef je dus niks voor te doen.  :)

Offline JvH

  • Lid
Re: Tip: klein scherm? Sleep dialoogvenster buiten beeld om de knoppen te zien
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/23, 18:09:36 »
Mooi zo :) Wel handig inderdaad!