Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hardware t.b.v. optimalie beeldkwaliteit  (gelezen 1298 keer)

Offline pacecal

  • Lid
Hardware t.b.v. optimalie beeldkwaliteit
« Gepost op: 2009/10/04, 21:57:04 »
Ik ben voornemens om een mediacenter samen te stellen met ubuntu i.c.m. xbmc. Voorheen gebruikte ik WMC. Ik zou graag optimale beeldkwaliteit willen, wellicht is het noodzakelijk om hiervoor mijn hardware up te graden:

Op dit moment heb ik digitale tv KPN en ‘AVerMedia AVerTV MCE 116 Plus’ als TV-kaart. Op de TV-ontvanger van KPN zitten alleen SCART (TV en VCR) aansluitingen. Om beide apparaten op elkaar aan te sluiten gebruikte ik dus voorheen een [SCART | S-video] kabel.

1.   Hoe kan ik deze verbinding (TV-ontvanger > TV-kaart) optimaliseren? Nieuwe TV-ontvanger? Nieuwe TV-kaart? Graag advies…
2.   Mijn video-kaart kent alleen VGA en DVI/D uitgangen. Wellicht handig om een video-kaart met een HDMI uitgang aan te schaffen?
3.   Misschien wel een hele stomme vraag, maar bestaat er zoiets als een tv- en videokaart in één?

Alvast bedankt voor de reacties...

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Hardware t.b.v. optimalie beeldkwaliteit
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/04, 23:15:26 »
3) Ja, ATI All-in-Wonder (of zoiets), maar onder Linux gaat dat niks worden....

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Hardware t.b.v. optimalie beeldkwaliteit
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/05, 17:12:23 »
Citaat
2.   Mijn video-kaart kent alleen VGA en DVI/D uitgangen. Wellicht handig om een video-kaart met een HDMI uitgang aan te schaffen?
3.   Misschien wel een hele stomme vraag, maar bestaat er zoiets als een tv- en videokaart in één?

Re: 2: het is inderdaad te adviseren om een nieuwe videokaart met HDMI uitgang aan te schaffen. Vooral omdat een videokaart niet veel duurder is. Neem bijvoorbeeld een Nvidia Geforce 9400 GT, deze is niet veel duurder dan een DVI-D naar een HDMI omloper en kan daarbij ook nog eens met HD beelden overweg.
Re: 3: Ja, die bestaan. Maar het probleem hierbij is dat GNU/Linux geen uitgebreide ondersteuning biedt voor TV-kaarten. Laat staan voor zo'n speciaal model als dat apparaat zou zijn.

 

Offline pacecal

  • Lid
Re: Hardware t.b.v. optimalie beeldkwaliteit
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/05, 20:20:36 »
Dank voor alle reacties!

T.a.v. punt 1 bedacht ik me opeens....het volgende:

Tegenwoordig heb je ook LCD / TV monitoren, neem deze nou:

http://www.samsung.com/nl/consumer/detail/detail.do?group=computersperipherals&type=monitors&subtype=lcd&model_cd=LS24TDDSUV/EN

Hierdoor kan je direct tv kijken op je monitor, maar is het dan ook mogelijk om de tv binnen XBMC te bedienen?

Offline pacecal

  • Lid
Re: Hardware t.b.v. optimalie beeldkwaliteit
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/07, 16:00:52 »

Re: 2: het is inderdaad te adviseren om een nieuwe videokaart met HDMI uitgang aan te schaffen. Vooral omdat een videokaart niet veel duurder is. Neem bijvoorbeeld een Nvidia Geforce 9400 GT, deze is niet veel duurder dan een DVI-D naar een HDMI omloper en kan daarbij ook nog eens met HD beelden overweg.


Deze videokaart vind ik niet terug op de onderstaande lijst. Is deze lijst niet up to date? zijn er betere lijsten?

https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsVideoCardsNvidia

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Hardware t.b.v. optimalie beeldkwaliteit
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/07, 17:48:12 »
de 9400GT gebruikt dezelfde drivers als de hele GeForce 9 generatie, dus die werkt.

Offline pacecal

  • Lid
Re: Hardware t.b.v. optimalie beeldkwaliteit
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/07, 19:02:12 »
Dus dat betekent dat de Gigabyte GeForce 9600 GT 512MB ook zal werken?

Bestaat er ergens een actuele lijst?

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Hardware t.b.v. optimalie beeldkwaliteit
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/08, 20:35:11 »
Ja, maar voor een mediacenter is een 9400 GT, of een low-profile variant van een 9500 verstandiger. Mediacenter kastjes zijn immers erg compact, dus een compacte videokaart is dan wel wat praktischer. Een 9600 GT gebruikt ook meer stroom, is duurder en de kaart (welke doet er weinig toe) zal niet bij elke codec het werk volledig van de processor weg kunnen houden. Een 9600 lijkt me dus geen zinvolle keus, ik zou liever een 9400 of een *low-profile* 9500 nemen. Let er wel goed op, dat er een hdmi aansluiting op zit, wat niet altijd het geval is.

Offline pacecal

  • Lid
Re: Hardware t.b.v. optimalie beeldkwaliteit
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/08, 20:41:54 »
goeie tip...

welke blue ray draait goed onder ubuntu?
« Laatst bewerkt op: 2009/10/08, 20:52:36 door pacecal »