Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: In LibreOffice pdf-bestanden openen en bewerken als tekst  (gelezen 12909 keer)

Offline geerm

  • Lid
In LibreOffice pdf-bestanden openen en bewerken als tekst
« Gepost op: 2013/03/27, 16:11:15 »
Beste mensen,
Na veel zoeken is het mij niet gelukt om de oplossing te vinden. Graag vraag ik het volgende.
Ik gebruik Ubuntu 12.04 LTS. In LibreOffice Writer (3.5.7.2)  zou het mogelijk zijn om een pdf-bestand te kunnen openen en bewerken. Daarvoor is een exentie nodig. Bij Extentiebeheer heb ik een extentie toegevoegd (wordt vermeld als PDF importeren 1.05). Maar jammer genoeg kan ik in libreOffice Writer het pdf document niet openen. Wat wel start is libre draw. In draw wordt dan het pdf-bestand geopend. Alleen  bewerken is heel moeizaam en niet echt handig. Overbrengen met "knippen en plakken" naar de Writer lukt wel maar het document in Writer bewerken is zeer moeizaam en onhandig.
 Hoe doe ik het gemakkelijker of wat doe ik fout?
Is er niet ergens een optie binnen Writer pdf importeren?
Ik hoor het graag alvast bedankt
Gerard

Offline vanadium

  • Lid
Re: In LibreOffice pdf-bestanden openen en bewerken als tekst
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/27, 16:25:23 »
Een PDF is nu eenmaal niet ontworpen om bewerkbaar te zijn zoals een tekstverwerkingsbestand. De "code" die in een PDF zit, is vooral geschikt om een scherm en een printer aan te sturen, en daarom kan de layout niet zomaar meer vloeiend aangepast worden. Met de PDF import functie van LibreOffice (standaard geïnstalleerd bij mij) of onder Windows Adobe Acrobat kan je hoogstens wat spellingsfouten corrigeren.

Offline joop905

  • Lid
Re: In LibreOffice pdf-bestanden openen en bewerken als tekst
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/27, 16:34:10 »
Probeer het eens met Inkscape

Offline vanadium

  • Lid
Re: In LibreOffice pdf-bestanden openen en bewerken als tekst
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/27, 16:48:36 »
... of gimp, of pdfedit. Maar dat verandert niets aan het gegeven dat je niet hoeft te verwachten dat een PDF kan aangepast worden zoals een tekstverwerkingsbestand.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: In LibreOffice pdf-bestanden openen en bewerken als tekst
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/27, 16:51:54 »
Als het echt moet kan je als joop905 zegt met Inkscape complete wonderen verrichten. Maar zoals ook gezegd, verwacht niet dat je hele lappen tekst kan wijzigen. Een stuk Lorem Ipsum erin zetten is ondoenbaar!

groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021


Re: In LibreOffice pdf-bestanden openen en bewerken als tekst
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/27, 20:01:26 »
Of Master PDF Editor. Deze is erg goed en uitgebreid en zit in het Ubuntu Softwarecentrum.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: In LibreOffice pdf-bestanden openen en bewerken als tekst
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/27, 20:58:55 »
Dat doe ik met Evince, dan gewoon de tekst selecteren en kopiëren naar een tekstverwerker.
Dit gaat alleen bij PDF files die elektronisch zijn gemaakt (en niet eens allemaal) maar gaat niet met gescande documenten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: In LibreOffice pdf-bestanden openen en bewerken als tekst
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/27, 21:05:54 »
Of Master PDF Editor. Deze is erg goed en uitgebreid en zit in het Ubuntu Softwarecentrum.

Die heb ik op jouw aanraden eens geprobeerd. Dat stuk software kan  erg veel. Heel beslist een aanrader!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline geerm

  • Lid
Re: In LibreOffice pdf-bestanden openen en bewerken als tekst
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/28, 08:20:18 »
Beste mensen,

Hartelijk dank voor de vele goede reacties.
Ik ga alle tips uitproberen. In ieder geval zal het bewerken van pdf een stuk gemakkelijker gaan.
Gerard

Re: In LibreOffice pdf-bestanden openen en bewerken als tekst
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/29, 15:14:05 »
Hoewel dit onderwerp al wat ouder is, haal ik het toch nog even naar boven.
Ik wil graag een pdf-bestand bewerken. En wel het tekstgedeelte er uithalen en vervangen door de tekst in een andere taal. Het hierboven genoemde tooltje Master PDF Editor zit niet (meer?) in het Softwarecentrum.
Wie heeft een tool-tip voor het vervangen van de tekst voor mij?
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: In LibreOffice pdf-bestanden openen en bewerken als tekst
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/29, 19:12:37 »
Hier is het te downloaden, kies de DEB file die U nodig hebt, 32 of 64 bit.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline PKing

  • Lid
Re: In LibreOffice pdf-bestanden openen en bewerken als tekst
« Reactie #12 Gepost op: 2014/11/29, 20:58:09 »
Het bewerken van een PDF bestand, wat op zich niet veel meer is dan een postscript (PS) bestand wat zichtbaar is op je scherm, is en blijft erg tricky.
Zelfs met alle Adobe tools op het werk, blijft het nu eenmaal zo dat een PDF file opgebouwd is uit verschillende  zeg maar "velden" die nogal raar kunnen overlappen/afbreken.
Met het vervangen van tekst moet je ook nog oppassen dat je de juiste fonts gebruikt en insluit, of het e.e.a. komt er bij een andere gebruiker totaal verkeerd uit.

Bottom line is dat een PFD file een behoorlijk gesloten file is, en daar zijn redenen voor:-)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: In LibreOffice pdf-bestanden openen en bewerken als tekst
« Reactie #13 Gepost op: 2014/11/29, 21:53:56 »
Bottom line is dat een PFD file een behoorlijk gesloten file is, en daar zijn redenen voor:-)
Het ligt ook aan het soort PDF file en hoe deze gemaakt is.
Een gescand PDF document is heel iets anders, dan een bestand dat digitaal omgezet is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: In LibreOffice pdf-bestanden openen en bewerken als tekst
« Reactie #14 Gepost op: 2014/11/29, 22:38:35 »
Ondanks alle mitsen en maren hier is mijn ervaring dat je met Inkscape en Gimp uitstekende tools hebt om zo'n klus te klaren. Meer dan met Acrobat Professional. Adobe Photoshop en Illustrator kunnen dat vast ook wel, maar daar hangt (terecht) een stevig prijskaartje aan, zelf in geval van een abonnement op de Creative Cloud.

De enige beperking is de hoeveelheid tekst, maar zelf daarin zie ik kansen met een combinatie met Scribus. Dat is dan wel geen klus meer voor iemand zonder ervaring, schat ik zo.

Hoe zit het in deze kwestie met de auteursrechten trouwens?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: In LibreOffice pdf-bestanden openen en bewerken als tekst
« Reactie #15 Gepost op: 2014/11/29, 22:39:10 »
Ondanks alle mitsen en maren hier is mijn ervaring dat je met Inkscape en Gimp uitstekende tools hebt om zo'n klus te klaren. Meer dan met Acrobat Professional. Adobe Photoshop en Illustrator kunnen dat vast ook wel, maar daar hangt (terecht) een stevig prijskaartje aan, zelf in geval van een abonnement op de Creative Cloud.

De enige beperking is de hoeveelheid tekst, maar zelf daar zie ik kansen in een combinatie met Scribus. Dat is dan wel geen klus meer voor iemand zonder ervaring, schat ik zo.

Hoe zit het in deze kwestie met de auteursrechten trouwens?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: In LibreOffice pdf-bestanden openen en bewerken als tekst
« Reactie #16 Gepost op: 2014/11/29, 22:54:25 »
Ik durf te stellen dat ik wel wat ervaring heb met PDF files, en alle tools, maar ik blijf er liever vanaf.
Het is namelijk een eindproduct, en niet gemaakt om te bewerken, dat het kan, wil niet zeggen dat het dan ook de file structuur ten goede komt.
ik ken legio voorbeelden dat er door aanpassingen in een PDF er ergens anders in het bestand weer wat fout zat, of dat de drukker er plotseling problemen mee had.

Maar goed we dwalen af denk ik.....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: In LibreOffice pdf-bestanden openen en bewerken als tekst
« Reactie #17 Gepost op: 2014/11/30, 12:32:03 »
Dank voor jullie reacties  8-)

Ik ga het e.e.a. uitproberen.
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)