Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP-6710b + 'Hardy'  (gelezen 2294 keer)

dropshot

  • Gast
HP-6710b + 'Hardy'
« Gepost op: 2008/05/15, 16:28:03 »
Newbee met toch al veel positieve ervaringen met Ubuntu.

Vreemd:

Nieuwe laptop aangeschaft: HP 6710b - 2 GB intern met daarop WinXP (ahum).
Gparted kon echter geen hardisk ontdekken !!!
Mbv Partition Magic heb ik uiteindelijk gemakkelijk een nieuwe partitie aangemaakt van 20 GB voor Ubuntu (ext3) en een swap-drive van 4 GB.

Echter als ik 'Hardy Heron' - Alternate-CD - gebruik wordt er niet van de cd opgestart ! en kan ik ook niets installeren.

Op het forum zag ik wel een enkele vraag mbt hp-6710 en een oudere versie van ubuntu, ik kan eigenlijk niet goed ontdekken of dit ook voor mij van toepassing is + ik zag hier ook geen ideetje in waar ik iets aan heb.

Ik begrijp echter niet waarom ubuntu niet eens opstart vanaf de cd.
Als ik de cd in een andere pc / laptop gebruik, wordt er wel van opgestart: dus cd is OK.
(En waarom kan bv Gparted geen HD ontdekken??)

Kan iemand een tip / hint over de installatie van 'Hardy' geven en evt. over het bijzondere verschijnsel waarom Gparted geen HD ziet in mijn laptop?

Al vast erg bedankt.

Dwarrel

  • Gast
HP-6710b + 'Hardy'
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/15, 18:14:47 »
Staat je bios wel op boot cd?
Je kan ook tijdens het opstarten op F12 (bij meeste computers) drukken dan kan je kiezen vanuit waar je wilt opstarten.
Als F12 niet werkt moet je naar de bios ( del indrukken bij opstarten) en zoeken naar bootorder daar moet je dan de cdrom spelers eerst zetten en dan de hardeschijven. Zo kijkt je computer bij het opstarten altijd eerst of er een bootable cd is of niet.

Offline Bobbie

  • Lid
HP-6710b + 'Hardy'
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/15, 18:35:58 »
Hier iets over partioneren, hier staan tevens een link van Parted Magic LiveCD waar ook Gpartic op staat die over het algemeen beter werkt
http://computertip.googlepages.com/partitioneren
mocht je bios, cd opstarten niet ondersteunen kan je via mijn handtekening een bootmaneger downloaden

dropshot

  • Gast
HP-6710b + 'Hardy'
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/15, 21:39:37 »
Vervolg:
cd boot --> taal + toetsenbordkeuze gemaakt --> normaal installeren --> kernel wordt geladen.

vervolgens krijg ik een foutmelding die maar zo kort op het scherm staat dat ik slechts het volgende kan lezen:
                               "starting system log ..daemon ......"
vervolgens een enkele minuut een geratel van de cd-rom-drive en verder nada - niets meer.

Ik ben dus al iets verder maar nog niet ver genoeg.
Bestaat er een mogelijkheid dat ik na de toetsenbordkeuze misschien na F6 via een bepaalde optie-code moet opstarten???

dropshot

  • Gast
HP-6710b + 'Hardy'
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/20, 16:14:24 »
Problemen opgelost:
1e - ubuntu 7.10 geïnstaleerd
2e - alle updates van 7.10 geupdated
3e - update naar 8.04 (via update-manager)
4e - via http://www.linuxwireless.org/en/users/Download   - drivers gedownload + installatie-uitleg uitgevoerd.
5e - opnieuw opgestart
6e - op icoontje van het netwerk (rechtsonderaan) geklikt en vervolgens wachtwoord van het draadloos-routertje ingetypt.
7e - Draadloos internet werkt als een zonnetje :)