Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gedeelte externe hardeschijf  (gelezen 1735 keer)

Wim_Jager

  • Gast
gedeelte externe hardeschijf
« Gepost op: 2008/02/16, 15:13:21 »
Ik heb een externe USB harde schijf die ik wil delen in mijn netwerk.
Ik heb de schijf gedeeld door naar systeem-->beheer-->Gedeelde mappen te gaan, en daar de "map" [hier dus de externe harde schijf] geslecteerd.

Bij de eigenschappen heb ik een toepasselijke naam opgegeven, en WIndows Netwerk (smb)gekozen

Maar als persoon 2 die harde schijf wil benaderen via zijn Windows XP computer lukt dat niiet. Bij "Mijn Netwerklocaties" komt de gedeelde map niet in beeld.

Kan ik anders ook "verbinding" proberen te maken met mijn pc vanaf de pc van persoon 2? de computernaam die ik heb is ubuntupc, dus hoe kan ik toegang krijgen via de windows computer naar deze gedeelde map?

mvg Wim.

ps; ik kan via Ubuntu wel in persoon 2 zijn gedeede mappen kijken, dus met de netwerkverbinding is niets mis.

gedeelte externe hardeschijf
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/17, 09:46:50 »
Volgens mij moet je in samba nog een user activeren die aan je gedeelde schijf moet kunnen. Dat doe je in systeem->gedeelde mappen-> in tabblad users.

In samba kunnen enkel users staan die ook door ubuntu gekend zijn. Daarom maak ik een user in ubuntu aan die 'gast' heet en geen paswoord heeft. Die 'gast' vink ik dan aan in het tabblad users bij gedeelde mappen.

Lukt dan?

Wim_Jager

  • Gast
gedeelte externe hardeschijf
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/20, 08:38:24 »
Hoe maak ik zo'n gast account aan?

Want bij systeem-->beheer-->gedeelde mappen  heb ik bij mij geen tab "users"

als ik naar systeem-->beheer-->gebruikers en groepen ga,  kan ik daar wel een gebruiker toevoegen, maar moet daar een wachtwoord opgeven.

Kunt u dit misschien uitleggen?

BertvdP

  • Gast
gedeelte externe hardeschijf
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/20, 13:25:21 »
In het scherm "gebruikersinstellingen" ben je in een standaard installatie inderdaad verplicht om een wachtwoord van minstens 6 tekens in te voeren voor de nieuwe gebruiker. Dit kun je gerust doen, en het vervolgens ongedaan maken in de volgende stap:
Open een terminal en typ (aangenomen dat de gast "gast" heet):
sudo smbpasswd -a gastDit vraagt eerst om je wachtwoord om de opdracht als root uit te voeren, en daarna 2x om het nieuwe wachtwoord voor de gebruiker gast, alleen te gebruiken via het windows netwerk. Als je hier 2x Enter geeft, heeft je gastgebruiker via het windows netwerk geen wachtwoord. In Linux heeft je gastgebruiker nog steeds het eerder ingevoerde wachtwoord.

Vervolgens kun je dan op de Windows machine in de Netwerkomgeving gaan kijken, indien nodig in "Volledig netwerk weergeven", jouw werkgroep en computer aanklikken, desgevraagd als gebruikersnaam "gast" en geen wachtwoord geven, en dan zou je verbinding moeten hebben. Werkt dat?
Wat ook werkt, is je gastgebruiker dezelfde loginnaam en wachtwoord geven als hij in Windows gebruikt. Ook dan moet je hem weer bekend maken bij samba middels de opdracht "sudo smbpasswd -a".

gedeelte externe hardeschijf
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/20, 21:00:06 »
Citaat van: Wim_Jager
Hoe maak ik zo'n gast account aan?

Want bij systeem-->beheer-->gedeelde mappen  heb ik bij mij geen tab "users"

als ik naar systeem-->beheer-->gebruikers en groepen ga,  kan ik daar wel een gebruiker toevoegen, maar moet daar een wachtwoord opgeven.

Kunt u dit misschien uitleggen?
Ik zit nog een beetje met onvertaalde software (hardy heron) misschien heet het bij jouw "gebruikers"

Zoals BertvpP zegt, je moet bij de aanmaak van een account dus eerst een paswoord ingeven maar je kan dit naar believen wijzigen...

Samba kan enkel met gebruikers werken die "het systeem" ook kent. Dit maakt deel uit van de beveiliging van uw netwerk en kan je niet onderuit.
Hoe dat BertvdP opgeeft dat het ook werkt met de windows login, heb ik nooit geprobeerd. Elke dag weer iets nieuws :P Thx BertvdP...

Wim_Jager

  • Gast
gedeelte externe hardeschijf
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/21, 07:53:21 »
10²³x maal dank BertvdP, de netwerkverbinding werkt nu uitstekend :) :)

Onder windows gezocht naar mijn ubuntu-pc, verbinding gemaakt en ziedaar... gelijk een mooie netwerkschijf bij deze computer :D

nogmaals bedankt.