Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.  (gelezen 2684 keer)

Hallo,
De 18.04 terug verwijderd en dit naar aanleiding van geen gevonden zaken  < Ubuntu software center , adobe flasplayer, EID belgie . >
Deze voornoemde zaken is makkelijk te installeren in 16.04 , maar waar ergens en hoe met 18.04 is onbekend.
Als het zo is dan zal ik in de toekomst terug naar windows gaan .

swake

  • Gast
Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/16, 19:35:24 »
Toch toevallig niet gekozen voor mininmale installatie i.p.v. normale installatie ?

Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/16, 19:58:42 »
Toch toevallig niet gekozen voor mininmale installatie i.p.v. normale installatie ?


deze :
https://www.ubuntu.com/download/desktop

swake

  • Gast
Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #3 Gepost op: 2019/03/16, 20:37:02 »
Dat is een downloadlink
Bij het installeren van ubuntu 18.04 kun je bij begin installatie kiezen voor normale of minimale installatie .


En voor flash het vakje aanvankinen "instal third-party software"

Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #4 Gepost op: 2019/03/16, 20:52:47 »
Hoi,

Heb je de ubuntu-restricted-extras al geïnstalleerd?
Wat ook altijd handig is om te doen is Pjotr's zijn makkelijke linux tips te volgen.

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html?m=1 
 Groet,

Steven

Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #5 Gepost op: 2019/03/17, 08:10:15 »
Heb je de ubuntu-restricted-extras al geïnstalleerd?

Dit is voor mij niet te begrijpen;    Ik heb 18.04.02 LtS volledig  gedownload , maar intussen verwijderd.
Sorry maar dit is voor mij te moeilijk en als leek ga ik er niet verder mee.
Wat Pjotr's heeft op de website heeft staan is prachtig maar : een voorbeeld : hoe kan ik EID installeren?
en er zijn nog zaken wat men niet kan installeren op Ubuntu , dat bij windows wel kan.
Besluit , als ik iets moet opzoeken voor windows krijg ik het gevonden , maar in gemakkelijke zinnen.

Op mijne leeftijd ga ik er mijn hooft er niet  verder over pijnigen , de 16.04 blijft niet bestaan , spijtig.

Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #6 Gepost op: 2019/03/17, 09:38:40 »
Misschien is Linux Mint meer geschikt voor jou? Daar wordt heel wat materiaal standaard mee geleverd.
Wat EID betreft, heb ik zelf al ondervonden dat je dit best gebruikt vanuit de browser firefox. Je installeert best wel eerst de add-on(EID-België) in je browser. Mocht je niet weten hoe je dit moet doen, geef je maar een gil. Dan probeer ik je verder wegwijs te maken.
Ik zou het toch niet te vlug opgeven. Het is gewoon een kwestie van wennen en er een beetje leren met werken. Veel kan je overigens niet misdoen.
Geef toe, Windows heb je toch ook niet op 1 dag geleerd?
Wat vinden van info betreft, kan ik jou verzekeren dat er voor Ubuntu en andere linuxdistro's heel wat info te vinden is. Dit forum is daar maar 1 voorbeeld van. Overigens zijn de meeste mensen hier heel erg behulpzaam.
Ik heb eens gekeken op jouw profiel. Je woont me wat te ver om jou aan huis te komen helpen. Kijk eens naar steunpunten in jouw buurt. Er zijn misschien wel mensen die je verder op weg kunnen helpen.
« Laatst bewerkt op: 2019/03/17, 09:43:41 door koffieboon »
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #7 Gepost op: 2019/03/17, 09:52:56 »
Misschien is Linux Mint meer geschikt voor jou? Daar wordt heel wat materiaal standaard mee geleverd.
Misschien heb je de extra's nog niet geïnstalleerd?
  • Open een terminal venster in Ubuntu en plak onderstaande code daarin.
  • Je zal om je wachtwoord gevraagd worden. Tik dat in. Als je het intikt, zal je niks zien verschijnen. Dit is normaal.
    • Na het geven van je wachtwoord druk je op enter. Je zal zien dat er een heleboel zaken zullen geïnstalleerd worden.
    • Als er jou om bevestiging gevraagd wordt, tik je gewoon 'j' in.
sudo apt-get install ubuntu-restricted-extrasWat EID betreft, heb ik zelf al ondervonden dat je dit best gebruikt vanuit de browser firefox. Je installeert best wel eerst de add-on(EID-België) in je browser. Mocht je niet weten hoe je dit moet doen, geef je maar een gil. Dan probeer ik je verder wegwijs te maken.
Ik zou het toch niet te vlug opgeven. Het is gewoon een kwestie van wennen en er een beetje leren met werken. Veel kan je overigens niet misdoen.
Geef toe, Windows heb je toch ook niet op 1 dag geleerd?
Wat vinden van info betreft, kan ik jou verzekeren dat er voor Ubuntu en andere linuxdistro's heel wat info te vinden is. Dit forum is daar maar 1 voorbeeld van. Overigens zijn de meeste mensen hier heel erg behulpzaam.
Ik heb eens gekeken op jouw profiel. Je woont me wat te ver om jou aan huis te komen helpen. Kijk eens naar steunpunten in jouw buurt. Er zijn misschien wel mensen die je verder op weg kunnen helpen.
Linux Mint 18.3  Xfce

Online DeBaas

  • Lid
Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #8 Gepost op: 2019/03/17, 11:02:11 »
Citaat
Als het zo is dan zal ik in de toekomst terug naar windows gaan
Dank voor het gebruik in de afgelopen jaren van Linux.
Veel succes in wondere wereld van dagelijkse, naar keuze, plots ontbrekende drivers, updates, vastlopers, verdwijnende documenten, virusmeldingen en regelmatig niet werkende herstelopties.

Ed47
« Laatst bewerkt op: 2019/03/17, 11:04:44 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #9 Gepost op: 2019/03/17, 15:34:02 »
Citaat
Als het zo is dan zal ik in de toekomst terug naar windows gaan
Dank voor het gebruik in de afgelopen jaren van Linux.
Veel succes in wondere wereld van dagelijkse, naar keuze, plots ontbrekende drivers, updates, vastlopers, verdwijnende documenten, virusmeldingen en regelmatig niet werkende herstelopties.

Ed47

Oke , ik ben met U eens ! maar ik woon en hier in begie ingeschreven , op een bepaalde moment moet ik met de eid inloggen hier bij de overheid.
Wat kan ik doen ? overschakelen naar windows , op Ubuntu 16.04 kan ik het , niet met 18.04 ! En daarom is Nederland zeer goed ingesteld met Linux ( vele gebruikers )

swake

  • Gast
Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #10 Gepost op: 2019/03/17, 15:38:00 »
Ik woon ook in Belgie.
Om uw eID kaartlezer te installeren , lees hier .
https://eid.belgium.be/nl/linux-eid-software-installatie

Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #11 Gepost op: 2019/03/17, 16:10:21 »
Ik woon ook in Belgie.
Om uw eID kaartlezer te installeren , lees hier .
https://eid.belgium.be/nl/linux-eid-software-installatie

Ik heb het zo gedaan , maar geen gevonden resultaat , graag info dat het wel kan ?
Is niet zoals met 16.04 te programmeren! en dan kan ik het moe worden om uren te zoeken ,
ja wel ne hele nacht de slaap gelaten.

swake

  • Gast
Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #12 Gepost op: 2019/03/17, 16:19:19 »
Lees hier ook eens .https://baudrez.be/eid-017/
En  welk type lezer gebruik je ?
Eentje zoals deze
https://www.vandenborre.be/geheugenkaartlezer-of-eid-identiteitskaartlezer/house-of-access-sim-eid-kaartlezer?gclid=EAIaIQobChMIy6nd9ruJ4QIVUeR3Ch0EIwLWEAYYASABEgJqTfD_BwE
 Of een Digipass , een bankkaartlezer met een USB aansluiting .

Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #13 Gepost op: 2019/03/17, 17:10:10 »
Beste Hendrik,
Het is echt vervelend om een hele nacht niet te slapen om een computerprobleem.
Wat jammer dat het zo lastig is om de dingen werkend te krijgen.

De mensen hier willen graag helpen en er zijn mensen die steunpunt zijn. Misschien is er eentje bij je in de buurt?
https://kaart.ubuntu-nl.org/

Zo iemand helpt dan persoonlijk met de problemen.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #14 Gepost op: 2019/03/17, 17:43:28 »
Ik woon ook in Belgie.
Om uw eID kaartlezer te installeren , lees hier .
https://eid.belgium.be/nl/linux-eid-software-installatie

swake,
Ik heb net 18.04 installeert.  Nu heb ik op de link geklikt en eid-archive is er , maar er moet nog iets bijkomen , bij 16.04 is het
eid viewer , maar hier ..............? voor de 18.04 is het surfen uitstekent , behalve een aanpassing........... programmas install.

Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #15 Gepost op: 2019/03/17, 18:00:11 »
Beste Hendrik,
Het is echt vervelend om een hele nacht niet te slapen om een computerprobleem.
Wat jammer dat het zo lastig is om de dingen werkend te krijgen.

De mensen hier willen graag helpen en er zijn mensen die steunpunt zijn. Misschien is er eentje bij je in de buurt?
https://kaart.ubuntu-nl.org/

Zo iemand helpt dan persoonlijk met de problemen.

Bedankt voor te reageren , iets vinden op 18.04 niet gemakkelijk , met de 16.04 ken ik het vlot , in de beginne enkele hulp ingeroepen en
dank aan allen is het gelukt. Hier vlakbij zijn er heel weinige gebruikers  met besturing linux . Ubuntu 16.04  nog effen en is ondersteuning gedaan , daarom
heb ik op het forum gelezen van een installatie  te verrichten en niet  updaten naar 18.04. Ik ben altijd terug houdend om hulp in te roepen , liever
zelf op zoeken . Ik lees op het forum dagelijks de problemen wel , maar , amai niet gemakkelijk.

Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #16 Gepost op: 2019/03/17, 18:31:04 »
Ik woon ook in Belgie.
Om uw eID kaartlezer te installeren , lees hier .
https://eid.belgium.be/nl/linux-eid-software-installatie

swake,
Ik heb net 18.04 installeert.  Nu heb ik op de link geklikt en eid-archive is er , maar er moet nog iets bijkomen , bij 16.04 is het
eid viewer , maar hier ..............? voor de 18.04 is het surfen uitstekent , behalve een aanpassing........... programmas install.
Hierbij in bijlage een schermafdruk , er staat vermeld   <  niet vrij >    het is al een probleem he.............

Offline ajjp

  • Lid
Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #17 Gepost op: 2019/03/17, 20:00:00 »
Citaat
... <  niet vrij >    het is al een probleem he.............
Nee hoor, geen enkel probleem. Je mag het gewoon installeren.
Niet vrij slaat enkel op de rechten van de maker; die blijven bij de maker.

Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #18 Gepost op: 2019/03/17, 20:01:54 »
hoi,

Installeer eerst gdebi.
Dat doe je zo,
type het volgende in een terminal-venster:

sudo apt-get install gdebi
vervolgens download je het eid-archive.deb bestand van https://eid.belgium.be/nl/linux-eid-software-installatie, deze openen met gdebi en klik dan op Installeren.

Nu open je Firefox, ga bij het menu naar Add-ons, klik dan op meer add-ons zoeken en dan in het zoekbalkje eid-België. Voeg dit toe aan Firefox.
Sluit dan Firefox af, sluit uw eid-reader aan en open dan Firefox weer.

Als het goed is zou dat moeten lukken.

Steven
« Laatst bewerkt op: 2019/03/17, 20:41:58 door steef76 »

Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #19 Gepost op: 2019/03/17, 21:07:56 »
hoi,

Installeer eerst gdebi.
Dat doe je zo,
type het volgende in een terminal-venster:

sudo apt-get install gdebi
vervolgens download je het eid-archive.deb bestand van https://eid.belgium.be/nl/linux-eid-software-installatie, deze openen met gdebi en klik dan op Installeren.

Nu open je Firefox, ga bij het menu naar Add-ons, klik dan op meer add-ons zoeken en dan in het zoekbalkje eid-België. Voeg dit toe aan Firefox.
Sluit dan Firefox af, sluit uw eid-reader aan en open dan Firefox weer.

Als het goed is zou dat moeten lukken.

Steven

Gelukt , ik krijg weer goede moed en ben klaar om verder hier te werken op Ubuntu 18.04.2 LTS ! en hierbij ook een bewijs ervan ( schermafdruk )
Deze zal ik noteren in het geval voor dat ik het nodig heb.............het is een Wenning . ,
Maar in het bijzonder zeer bedankt  aan U ! en ook de andere helpers.

Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #20 Gepost op: 2019/03/17, 21:47:17 »
Mooi dat het met de EID gelukt is!!!

Maar nu nog even verder met de andere zaken die u opperde:

Citaat
De 18.04 terug verwijderd en dit naar aanleiding van geen gevonden zaken  < Ubuntu software center , adobe flasplayer, EID belgie . >

De Ubuntu software center heet nu gewoon Software, maar ik installeer liever via synaptic!
En die installeer je zo:

open een terminal-venster en type:

sudo apt-get install synaptic
Adobe flashplayer, zit als het goed is in het Ubuntu-restricted-extras pakket, en die kan je op 2 manieren installeren:

of
Je opent een terminal-venster en type:

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
of
Je opent Synaptic
klik op Zoeken, en type ubuntu-restricted-extras in en druk op enter
Vink het gewenste pakket aan en klik op toepassen.

Groetjes,

Steven

Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #21 Gepost op: 2019/03/17, 23:29:54 »
Mooi dat het met de EID gelukt is!!!

Maar nu nog even verder met de andere zaken die u opperde:

Citaat
De 18.04 terug verwijderd en dit naar aanleiding van geen gevonden zaken  < Ubuntu software center , adobe flasplayer, EID belgie . >

De Ubuntu software center heet nu gewoon Software, maar ik installeer liever via synaptic!
En die installeer je zo:

open een terminal-venster en type:

sudo apt-get install synaptic
Adobe flashplayer, zit als het goed is in het Ubuntu-restricted-extras pakket, en die kan je op 2 manieren installeren:

of
Je opent een terminal-venster en type:

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
of
Je opent Synaptic
klik op Zoeken, en type ubuntu-restricted-extras in en druk op enter
Vink het gewenste pakket aan en klik op toepassen.

Groetjes,

Steven

Wauw Steven ,  ik heb niet stilgezeten en heb ik ondertussen de link van U hierboven ,  van de  eerste reactie van topic  ( https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html?m=1 en ( Heb je de ubuntu-restricted-extras al geïnstalleerd? ) hierna mijn resultaat met bewijs !  :   synaptic , adobe flasch.p , werkt zeer goed. Maar nu ga ik slapen , zeer moe ben ik.        https://i.postimg.cc/1zkhvpQX/Schermafdruk-van-2019-03-17-23-07-25.png

Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #22 Gepost op: 2019/03/30, 09:05:07 »
Blij voor jou dat je het allemaal aan de praat gekregen hebt!
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: Als een gewone computer gebruiker is ubuntu 18.04 moelijk voor mij.
« Reactie #23 Gepost op: 2019/03/30, 09:40:04 »
Blij voor jou dat je het allemaal aan de praat gekregen hebt!
Ook dank aan JOU en de anderen , met deze forum ben ik al zeer , zeer goed uit de problemen gered.
Nog een fijne dag , ik zeg altijd : hou het gezond :) en veilig!!! :)