Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Avast installeren op een dual boot?  (gelezen 936 keer)

Avast installeren op een dual boot?
« Gepost op: 2010/06/20, 20:05:50 »
Een vraagje:

Mijn neefje heeft een netbookje gekregen (met XP dus) en ik heb er een dual boot van gemaakt (U 10.04).  Nu heeft hij een nieuwe virus scanner nodig, ik dacht dus aan Avast.  Maar: na installatie moet de Pc herstart worden, Avast doet dan een eerste scan van de harde schijf (nog voor er een OS start).  Mijn vraag is nu: hoe reageert Avast dan op de aanwezigheid van Ubuntu en GRUB bijvoorbeelt?  Genereert dit een stroom vals-positieve virusmeldingen/gevonden rootkits?  Hoe kunnen er eventueel de echte problemen tussenuit gefilterd worden?

Johan.
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Avast installeren op een dual boot?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/20, 20:24:17 »
Vermoedelijk ziet-ie niks, omdat Windows standaard geen EXT4 kan zien. Grub zal ook geen probleem zijn, neem ik aan: het moet toch wel erg grof zijn, als een virusscanner Grub als virus ziet.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Avast installeren op een dual boot?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/20, 20:32:00 »
Heb het hier wel gehad dat de bios-virus detector (of hoe dat ook noemt) mijn installatie van slackware zag als een virus (de bootloader lilo)
Maar denk niet dat de nieuwste virusscanners ubuntu/linux en zeker grub zal zien als virus. Spreek niet uit ervaring maar die bios-virus-detector ziet grub niet als een virus. (enkel lilo dus)

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Avast installeren op een dual boot?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/21, 22:59:12 »
Ok,

Zal het er dan maar op wagen.  Vroeg het me toch af, aangezien na de herstart een scan van de volledige schijf gebeurt (dus nog voor er een Operating System start), specifiek mbt de MBR.  Als het misloopt horen jullie nog van me, ;).

Johan.
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Re: Avast installeren op een dual boot?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/21, 23:05:32 »
Ik heb bij iemand op zijn dual-boot, AVAST op de Ubuntu (Linux) schijf geïnstalleerd, er is een Linux versie van Avast, zodat je een niets vermoedend virus op de Windows installatie kan tacklen. Sommige virussen kan je alleen op deze manier naar de eeuwige virus jachtvelden sturen. :) Idee?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Avast installeren op een dual boot?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/21, 23:58:28 »
@ Gijsbert:

Wist ik al, mijn zorg was dus dat Avast, bij de herstart na installatie, een scan doet van de volledige harde schijf.  En dit wars van het OS waarin het in geïnstalleerd is, hier XP dus.  Kortom: Avast stuit dus op een gewijzigde MBR, enzovoort.  Ik wil gewoon weten of dit problemen geeft.  Beter voorkomen dan genezen, maw.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/22, 00:00:12 door Johan Nooyen »
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.