Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: foutje  (gelezen 359 keer)

Offline rietje

  • Lid
foutje
« Gepost op: 2020/08/27, 14:58:58 »
Ik heb een fout gemaakt, nl.
In terminal de opdracht gegeven:             chmod 777 wim
                                                                           rm -r wim

Een aantal iconen zijn nu weg van bureaublad.
Hoe kan ik dit ongedaan maken?
B.v.d.

Offline vanadium

  • Lid
Re: foutje
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/27, 15:50:40 »
Geen idee wat "wim" is. Als dat een bestaande folder of bestand was, dan is die nu weg. Dit kan dan enkel ongedaan gemaakt worden door een reservekopie terug te plaatsen, als die er is.

Mocht het bestand of de folder niet gewist zijn, dan geldt voor de  permissies (chmod) hetzelfde. Eéns gewijzigd, zijn de vorige instellingen voorgoed weg. Je kan de instellingen dan enkel verzetten naar iets wat meer zinvol is dan 777.

Nee, ongedaan maken kan niet. Herstellen eventueel wel, afhankelijk van wat "wim" nu eigenlijk was.

Offline rietje

  • Lid
Re: foutje
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/27, 15:58:25 »
wim is mijn naam en dus de user van het circus

p.s.  alles doet het, ik moet alleen een aantal iconen terugzetten op buroblad. Maar dacht er beter aan te doen om even te wachten en een vraag stellen.
eigenlijk moet er iets verkeerd gegaan zijn, maar de schade lijkt beperkt.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/27, 16:07:40 door rietje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: foutje
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/27, 16:51:32 »
De vraag gaf te weinig informatie om veel zinnigs te zeggen: het eerste commando zet alle rechten open voor iedereen op een folder/bestand, het tweede commando wist dan die folder/dat bestand.

Offline rietje

  • Lid
Re: foutje
« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/28, 11:24:34 »
Bedankt, ik laat het zo. Ik kon gewoon de snelkoppelingen terugzetten. Alles werkt prima.