Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Persoonlijke map op buroblad  (gelezen 4924 keer)

Persoonlijke map op buroblad
« Reactie #25 Gepost op: 2008/09/04, 14:33:09 »
Gelukkig heb ik mijn harde oplossing hier nog niet gezet, wat één van de spijtige neveneffecten is dat Evolution ook alles kwijt was...
Ik had nog wel een oude backup van in maart, maar ik zoek tevergeefs naar een meer recente...
Bovendien heb ik zonet nog een manipulatiefout gemaakt en een bestand overschreven waarin waarschijnlijk veel meer e-mails stonden...
Ik denk dus nog even goed na voor ik je met dezelfde problemen opzadel...

Ik vind het wel raar dat je die map niet zou hebben.  Navigeer eerst eens naar de desbetreffende map:

cd .gconf/apps/nautilus/desktop

Als je gewoon LS met kleine letters tikt, dan komt die file niet tevoorschijn, maar wel als je doet:

cat %gconf.xml

Vervolgens zou

rm %gconf.xml

moeten werken...
Maar misschien kun je het beter doen vanuit de root command shell na een opstart in recovery mode: druk ESC bij het opstarten, kies bij het menu voor de tweede regel.  Bij het volgende menu kies je voor "drop to root command shell".
Daar kun je dan de regels van hierboven invoeren.

Geeft dat nog allemaal niets, probeer dan eerst nog eens via gconf-editor om bij elke key (die met visible vanachter) rechts te klikken en te kiezen voor "sleutel vrijgeven".
Dan verdwijnt ie uit het lijstje. Je kunt dan eens proberen met opnieuw opstarten en terug gconf-editor openen of hij ze zelf terugzet... en of het nu wel werkt...
Anders gil je maar en leggen we uit hoe je die terug aanmaakt.

Sorry, maar mijn evolution-problemen wil ik je niet aandoen.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Persoonlijke map op buroblad
« Reactie #26 Gepost op: 2008/09/04, 23:22:27 »
Prosper:
Het duurde even voordat ik zag dat je antwoord op de tweede pagina stond. Ben nieuw hier vandaar.
Sorry van je email maar je moet je nioet druk maken om de mijne want ik heb na de installatie nog niks met dat ding kunnen doen.
Had eerst geen scherm op de laptop vandaar en de persoonlijke map op de desktop is een eigenaardigheidje/gewoonte van mij.
Het tweede probleem waar ik tegenaan liep.

Ik heb bovenstaande gedaan.
Niet via navigeren want ik heb geen idee hoe; via ctrl-alt-F2 lukte het in ieder geval niet.
Via recovery mode gekozen voor 'drop to root...' optie en de kleine LS werkte bij mij wel. heb het bestand verwijderd. en moest toen uit die shell. Via ouode DOS logica met exit gedaan en toen optie 1 - normale opstart gedaan.

De gconf-editpr geopend en daar staat de home_icon_name weer op 'nul' terwijl ik die gister naar had gezet. De trash regels zijn echter weer zoals het hoort maar ook dat icoontje komt niet op de desktop.

Kan de 5 regels met visible niet verwijderen. Als ik dat probeert komt het vinkje erin???

Ben nog een beetje aan het snuffelen en nu kom ik via ctrl-alt-F2 nergens met
.gconf/apps/nautilus/desktopga ik nou 1 stapje omhoog dan kent ie het wel. Doe ik daar een list van dan staat daar:
%gconf.xml  preferencesHoe vaak komt dat bestand %gconf.xml voor?
Leer begrijpend lezen en geef antwoord op de vraag die gesteld wordt

Persoonlijke map op buroblad
« Reactie #27 Gepost op: 2008/09/05, 07:33:20 »
Dat bestand staat daar een paar tientallen keren in, en afhankelijk van de map staat er iets anders in... :)
Goed, als je verder nog niks met dat "ding" hebt gedaan, kun je met een gerust gemoed de straffe methode proberen.  Nu hoop ik wel dat het bij jou ook lukt, anders heb ik m'n email voor niks verknald :(
Overigens heb ik wel m'n instellingen kunnen terugzeten met een oude backup, maar ben ik wel een paar maanden emails kwijt. Eigen schuld, had ik maar meer moeten backuppen. De meest belangrijke dingen stonden echter in bijlages en die heb ik allemaal gewoon opgeslagen, dus zo'n ramp is het weer niet.

Omdat je hier geen "navigeren" nodig hebt, ga ik dat niet veel uitleggen: het is (in de terminal of op een commandlijn) van map naar map gaan, met cd (change directory).

De "oplossing": Ga weer in recovery-mode, drop to root-shell, en tik daar rm -R /home/marco/.gconf*gevolgd door ENTER. Wil ie dat niet doen (map not empty), dan geven we die mappen alleen maar een andere naammv /home/marco/.gconf /home/marco/.gconf_old
mv /home/marco/.gconfd /home/marco/.gconfd_old
Je voert het tweede kadertje alleen uit als het eerste niet lukte.
Vervolgens start je normaal op met reboot now.
Eenmaal ingelogd zou je via ALT+F2 "gconf-editor" (zonder "" ) terug naar de desbetreffende instelling moeten kunnen gaan en hopelijk lukt het nu wel...

Succes.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Persoonlijke map op buroblad
« Reactie #28 Gepost op: 2008/09/06, 18:29:41 »
Prosper:
Heb die eerste oplossing geprobeerd maar weet niet hoe ik kan zien of 'ie het doet'.
De regel in root-shell is:root@Dell-Ubuntu:~#
Hier type ik jouw instructie achter en dan komt ie met root@Dell-Ubuntu:~# terug. Geen melding dat het niet kan. Moet ik dan aannemen dat het gedaan is?

Laptop komt trouwens met opstarten al vanzelf met de keuze voor generic of recovery mode; duidelijk iets niet in orde vind ie zelf.

Na Reboot now commando de generic keuze genomen, maar geen verbetering en ook nog steeds de foutmelding:
Er trad een fout op bi het laden op opslaan van configuratieinformatie voor gnome-panel.
Sommige configuratieinstellingen werken mogelijk niet juist.
Bij de details staat dan:
Ongelijk type: verwacht 'string' kreeg 'int' voor sleutel /apps/nautilus/desktop/home_icon_name
Over naar de tweede kadertje maar dat geeft hetzelfde resultaat als de eerste inclusief de foutmelding zodra de dekstop er is.

Doe ik het opnieuw opstarten soms niet goed?
Heb je nog iets straffers?
Leer begrijpend lezen en geef antwoord op de vraag die gesteld wordt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Persoonlijke map op buroblad
« Reactie #29 Gepost op: 2008/09/06, 18:34:21 »
Citaat van: joop905
Open gconf-editor in de terminal.
Ga naar /apps/nautilus/desktop.
Zet een vinkje bij home_icon_visible.

GrJ
Dit is de enig goede manier.

@Marco53: als dat bij jou niet meer kan, dan is de zaak grondig verpest, waarschijnlijk door het toepassen van verkeerde methoden.

Persoonlijke map op buroblad
« Reactie #30 Gepost op: 2008/09/06, 19:51:50 »
Marco,

Als ie niet zegt dat het niet kan, wil dat zeggen dat hij het gedaan heeft.
Wel vreemd dat het bij jou geen effect had... :(

EDIT: misschien is het nuttig om vooraleer je die regels uitvoert ook in te voeren
gconftool --shutdown

hoewel ik eigenlijk juist voor de recovery-mode had gekozen omdat dan die configuratie"daemon" nog niet zou mogen draaien... [/Edit]


Heb je al geprobeerd om in gconf-editor al die sleutels rechts te klikken en telkens te kiezen voor "sleutel vrijgeven" ?
Bij mij hielp dat niet, maar misschien bij jou dan weer wel...
Nadien ook weer eens de X-server opnieuw opstarten: dat kan met CTL+ALT+Backspace.

Lukt dat allemaal nog niet, dan kan je nog proberen met een herinstallatie van gnome-panel en gnome-panel-data (via Synaptic)
Indien nog geen verbetering, markeer dan nautilus voor herinstallatie.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Persoonlijke map op buroblad
« Reactie #31 Gepost op: 2008/09/06, 19:53:55 »
Citaat van: pjotr123
@Marco53: als dat bij jou niet meer kan, dan is de zaak grondig verpest, waarschijnlijk door het toepassen van verkeerde methoden.
Het probleem is dat als je probeert om voor home_icon_name een eigen naam in te vullen (in plaats van het standaard "Persoonlijke map van ", dan laat hij niet toe om daar een string in te vullen.  Dit is vast een bug.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Persoonlijke map op buroblad
« Reactie #32 Gepost op: 2008/09/07, 22:07:21 »
Prosper – Speedboy – en andere meedenkers:
Vandaag, mijn verjaardag, kwam de vorige eigenaar (30jr+PhD en werkzaam op R&D) van de laptop ook even langs.
Het probleem is opgelost en een mooier kado kon ik me niet wensen.
WAT WAS HET GEVAL! Laat ik het proberen te reporduceren.

Alle problemen werden veroorzaakt omdat Nautilus niet geactiveerd werd (???) met opstart van Ubuntu. Vandaar ook waarschijnlijk de foutmelding zoals eerder beschreven met het verschijnen van de desktop. De oorzaak dat het bestandbeheer niet opstarte zal een reden in de config zijn geweest; maar welke blijft een raadsel. Misschien wel omdat ik één sleutel heb veranderd.
Hoe hebben we dit gecontroleerd?
Via rechterklik in de menubalk de systeembelastingsmeter toegevoegd. Waarna een dubbelklik de active processen laat zien. Hier stond dus geen Nautilus bij.
Vervolgens nog eens naar de gconf-editor gekeken en alle sleutels die geen vink mogelijkheid hebben gewijzigd van 'geheel getal' naar 'tekenreeks' waarbij de waarde niet werd ingevuld.
Blijkbaar staat dit vanaf de installatie allemaal verkeerd. Gehele getallen bij het type en dan tekst bij de waarde lijkt niet OK. Ik heb het nog eens bij mijn versie 6.04 gechecked en daar staat het ook "verkeerd"  maar die versie Nautilus werkt anders blijkbaar.
OF; als je eenmaal aan die _name sleutels zit moet je ze allemaal goed zetten! Wie het weet mag het zeggen. Lijkt mij een bug-je en zal dat toch nog gaan rapporteren. Hier heeft Prosper wat mij betreft gelijk in zijn laatste post.

Na het corrigeren van alle _name sleutels vervolgens via de terminal Nautilus intypen, dan enter wat het programma opent.
Vervolgens afmelden in Ubuntu, restart hoeft niet echt, opnieuw inloggen en dan weer terug naar de  gconf-editor en vinkjes zetten.
NU WERKT HET WEL! Icoontjes op de desktop.


Een ieder dank die heeft meegewerkt, dit probleem is opgelost.
Leer begrijpend lezen en geef antwoord op de vraag die gesteld wordt

Persoonlijke map op buroblad
« Reactie #33 Gepost op: 2008/09/07, 22:29:47 »
Het is niet echt een antwoord op je vraag maar ik zat met een vergelijkbare situatie: ik zit vaak met een filemanager in mijn mappen te wroeten en daar wil in 1 klik heen kunnen, maar ik wil niet steeds achter mijn windows zoeken naar snelkoppelingen op de desktop, en een dock vind ik ook niks. Nu heb je in XFCE de mogelijkheid om het bureaublad-muis-contextmenu voor het hoofdmenu te gebruiken, en dit helemaal aan te passen. Daar heb ik snelkoppelingen naar mijn meest gebruikte mappen ingezet en werkt erg snel zo.

Persoonlijke map op buroblad
« Reactie #34 Gepost op: 2008/09/07, 22:53:30 »
Ben blij dat het opgelost is... :)
Hebben we daar even mee afgezien... :(
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Persoonlijke map op buroblad
« Reactie #35 Gepost op: 2008/09/09, 23:17:40 »
Omdat ik toch nog verder niks op die laptop had gedaan heb ik een gehele nieuwe installatie gedaan en het hele verhaal gereproduceerd.
Intussen is Nautilus iets aangepast want het slepen LIJKT te werken maar maakt een verschrikkelijke nesting die ook niet meer uit de trash te verwijderen is.
Het is gerapporteerd als een bug met #268322.
Het blijft voorzichtig zijn!
Leer begrijpend lezen en geef antwoord op de vraag die gesteld wordt