Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 10.04: opstartscherm blijft 'gewoon' staan  (gelezen 1281 keer)

Offline pluim003

  • Lid
Ubuntu 10.04: opstartscherm blijft 'gewoon' staan
« Gepost op: 2010/04/30, 10:31:33 »
Na de nachtelijke upgrade werd het tijd voor de herstart. Geen melding van Grub loading maar een knipperende cursor en even later komt er het nieuwe ubuntu-opstartscherm met 5 stippen die 'aan en uit' gaan. En daar blijft het bij.
Het betreft hier een laptop met alleen een Ubuntu-installatie (dus geen Windows meer).

Iemand enig idee? Of wordt dit toch maar een installatiecd branden en helemaal opnieuw beginnen?

Re: Ubuntu 10.04: opstartscherm blijft 'gewoon' staan
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/30, 13:03:48 »
Citaat
Hij scant dan de HD op fouten en dat duurde vrij lang bij mij. (ik heb 2 schijven) Daarna was alles okee.

Daar komt dan toch een melding voor op het scherm, bij mij op mijn MSI toch, waardoor je weet dat hij een fsck aan het doen is.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline pluim003

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04: opstartscherm blijft 'gewoon' staan
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/30, 13:10:56 »
Nou middels de shift-key ingedrukt in herstelmodus opgestart. Krijg ik dit te zien:

fsck from util-linux-ng 2.17.2
/dev/sda1: clean xxxx/xxxx files, yyyy/zzzz blocks
Password: Password: Password:

En dat bleef zo tijden staan. Zag net wel toen ik hem wilde uitzetten een melding error creating queue : no space left on device, maar welke zei ie niet. /dev/sda1 had nog ruim 20GB vrij.
Ben maar met een verse installatie begonnen.

En inderdaad als ie aan het scannen is zou je verwachten dat er een melding komt.
Zag overigens amper activiteit op de harde schijf ten tijde dat het bootscherm er stond.

Offline pluim003

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04: opstartscherm blijft 'gewoon' staan
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/30, 14:21:07 »
Heb het maar opgelost door een verse installatie, die iets van 20 minuten duurde. Nu alleen nog Squid installeren en herconfigureren voor internetgebruik van onze kinderen. Wellicht nog backupje op usb-stick van de block en allow-files. ;-)