Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe schijven en usb disks mounten niet meer  (gelezen 3273 keer)

Offline filibus

  • Lid
externe schijven en usb disks mounten niet meer
« Gepost op: 2008/05/27, 05:38:43 »
ik krijg nu steeds deze melding:
kan volume niet aankoppelen
kan volume "usb" niet aankoppelen

details

mount: onjuiste bestandssysteemsoort,ongeldige optie, ontbrekende codepagina,ontbrekend hulpprogramma,slecht superblok op /dev/sdb1, of een andere fout
soms staat er nuttige informatie in het systeemlog -- probeer zoiets als : dmesg (dan komt er een vertkale streep die ik niet op mijn toetsenbord kan vinden...) tail

helaas hier geen windows meer om te testen of die het daar wel doet, maar dit geld voor alle usb sticks en externe schijven die ik heb.
Oh en nog leuker als  ik op ok druk, de schijf er uit trek en in een andere port doe bevriest alles en helpt alleen nog een harde herstart, maar de schiven koppelen dan nog steeds niet

ps en hoe plak ik een schermafduk hier in???

externe schijven en usb disks mounten niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/27, 11:35:20 »
schermafduk??
Uploaden naar imageschack of iets dergelijks.
hier op het forum met de tags [i mg] http://www.hier url van het plaatje[/ img]

Is die usb stick wel netjes uitgeworpen?  of afgekoppelt ???
voordat je hem uit de pc trok ???

Dat verticale |streepje| heet een pipe |

Je hebt aan de rechtkant van je keybord een toets met dit tekentje \ en op dezelfde toets daarboven de | ,
echter dan de Shift ingedrukt houden
dan krijg je dmesg|tail
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline filibus

  • Lid
externe schijven en usb disks mounten niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/29, 20:51:55 »
@ gandyman;
dank voor je reactie, alleen snap ik je uitleg over die schermafdruk niet echt, het gaat mij er om dan ik soms op het forum een voorbeeld zie van het terminalvenster dat er uit ziet als een schermafduk, en zoiets wil ik ook graag in mijn vraag (of reactie) opnemen, dat maakt alles veel duidelijker.
maar de tip over die pipe was behulpzaam, na het intikken van dmesg |  tail  zie ikwaarschijnlijk  ook de fout; er word geen ext3 filesysteem gevonden.. (logisch het is een fat filesysteem omdat ik die ander op het werk niet onder windows kan benaderen.)
het probleem blijft echter, wat ik ook extern aansluit, het wordt niet gekoppeld vanwege een "verkeerd" bestandsysteem!
Wie weet er een oplossing?
via een andere post heb ik inmiddels wel al een workaround gevonden om de schijven of usb sticks geforceerd te benaderen, maar daar ben ik toch niet echt gelukkig mee.

Offline vanadium

  • Lid
externe schijven en usb disks mounten niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/29, 21:13:31 »
Wellicht moet je je schijfjes checken. Door die niet correct te ontkoppelen kan een bestandssysteem fouten beginnen vertonen en niet meer automatisch gemount worden. Checken van partities op schijven doe je als root en vooralsnog vanaf de commandolijn. Je moet eerst de naam van de partitie te weten komen:

sudo blkid

lijst alle schijven op je systeem op. Ook je (al dan niet gekoppelde) USB-tjes staan erbij.

Indien de partitie gemount is, moet ze eerst ontkoppelt worden. Dit kan door rechts-klikken op het icoon op de desktop, maar ook door (aangezien we nu toch aan de terminal zijn):

sudo umount /dev/sdc1

Hierbij onderstel ik als voorbeeld dat de partitie /dev/sdc1 is.

Dan het checken zelf:

sudo fsck /dev/sdc1

Ubuntu detecteert (normaal) automatisch het bestandssysteem en zal automatisch de goede controle doen. Een bestandssysteem in goede staat wordt automatisch gemount.

Offline filibus

  • Lid
externe schijven en usb disks mounten niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/30, 21:04:19 »
Ik krijg dan dit:

ik@laptop:~$ sudo blkid
[sudo] password for ik:
/dev/sda1: UUID="f80b3718-d6be-49e2-a256-a62aeed9203c" SEC_TYPE="ext2" TYPE="ext3"
/dev/sda5: TYPE="swap" UUID="1fb11f31-dedf-47d4-a09c-e0ed06dc1bc5"
/dev/sdb1: UUID="A473-75BF" TYPE="vfat" LABEL="USB"
ik@laptop:~$ sudo umount/dev/sdb1
umount: /dev/sdb1: niet aangekoppeld
ik@laptop:~$ sudo fsck /dev/sdb1
fsck 1.40.8 (13-Mar-2008)
e2fsck 1.40.8 (13-Mar-2008)
fsck.ext3: Superblok is ongeldig -- reservekopieblokken worden bekeken...
fsck.ext3: Bad magic number in super-block tijdens openen van /dev/sdb1

Het superblok is onleesbaar of omschrijft geen geldig ext2-bestandssysteem.
Als het apparaat juist is en werkelijk een ext2-bestandssysteem bevat
(en niet swap of UFS of iets anders), dan is het superblok beschadigd.
U kunt dan proberen een ander superblok te gebruiken:
    e2fsck -b 8193

ik@laptop:~$


Weer word er gemeld dat het een ext2-bestandsysteem moet zijn maar het betreft een usb stick met een fat-bestandsysteem.....

Ik ontkoppel ze altijd netjes voordat ik er iets uithaal, dat vergat ik ooit 1 keer en toen begon ubuntu meteen te protesteren, en ik wil geen gegevens verliezen....

Offline filibus

  • Lid
externe schijven en usb disks mounten niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/31, 09:13:38 »
Kleine update:

ik denk dat deze draadjes hetzelfde probleem hebben:

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/27473
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/27385
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/26599
in die laatste komt er ook een workaround in het engels:
Ok with root access rights ...
make a folder to mount the drive to eg /manmount
Code:

mkdir /manmount

now mount the drive lets say its sda1
Code:

mount /dev/sda1 /manmount

If you want the mount to happen automatically and you will have the drive connected when you boot the system (every time you boot - otherwise it will throw errors) you can copy the line from /etc/mtab to /etc/fstab.

Ed: Because this folder is in / normal users will not be able to read/write unless you change properties of the folder. Is the PC just for you or do you want others to be able to access the drive as well? PC just for you then you can use chown your_user_name /manmount which should give you access.


Het werkt als volgt:

sudo mkdir /manmount (een andere naam kan ook..)

sudo mount /dev/sdb1 /manmount


dan is de schijf gekoppeld en verschijnt op mijn bureaublad
het probleem is niet de schijf, maar de manier waarop ubuntu probeerd te mounten!

het volgende probleem is dat ik dan geen eigenaar van de schijf wordt en er dus niets op kan plaatsen en/of verwijderen.

dit los je dan op met

sudo nautilus

dan ben je root en kun je er wel gewoon mee werken.

toch is dit geen oplossing dus als iemand het onderliggende probleem weet op te lossen....
graag!
volgens mij hebben nogal wat meer mensen die met ubuntu 8.04 werken last van dit probleem namelijk.

Offline filibus

  • Lid
externe schijven en usb disks mounten niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/31, 20:35:56 »
als laatste redmiddel de usb stick maar onder windows opnieuw geformatteerd, bestanden terug gezet en netjes afgekoppeld, en daarna weer in mń laptop (ubuntu) gestoken en jawel! zelfde foutmelding....... de schijf word niet gekoppeld.
opnieuw met de workaround (zie boven) opnieuw gekoppeld en vai sudo nautilus mijn bestanden gekopieerd, maar ik het geen rechten tot die bestanden, de eigenaar is root, dus zit ik nog steeds vast.wie goed het engelstalige gedeelte heeft gelezen heeft vast het stukje over chown geien, nu is mijn vraag;
wie kan mij verder helpen om de rechten met chown te wijzigen. of natuurlijk nog beter, waar komt die fout van ubuntu vandaan en hoe kom je er van af??

Offline vanadium

  • Lid
externe schijven en usb disks mounten niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/01, 12:52:05 »
Een corrupt bestandssysteem kunnen we nu zeker uitsluiten aangezien de partitie opnieuw geformatteerd is. Het lijkt mij een probleem ter hoogte van de partitietabel van je USB. Bij toegang verwacht Linux een ext2 bestandssysteem. Linux slaagt er niet in automatisch het fat bestandssysteem te herkennen.

Ik zou eens proberen de partitietabel van de USB opnieuw te creëren met fdisk (of grafisch: gparted).

Offline filibus

  • Lid
externe schijven en usb disks mounten niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/01, 16:52:27 »
@ vanadium,
helaas heb ik ook al gebrobeerd, helpt nix.

het gekke is dat het wel lukt om met de live cd de boel aan de praat te krijgen, zonder problemen, afgezien van het vervelende dat ik dan geen bastanden van mijn home folder mag kopiëren naar een externe schijf zodat ik ubuntu opnieuw kan installeren zonder al mijn eigen bestanden te verliezen....
ergens zit ik gewoon vast.
als iemand een tip heeft hoe ik de rechten van bepaalde mappen (tijdelijk) kan veranderen dan kan ik een cleane herinstallatie doen (lijkt me nu de enige optie, omdat ik ook al geen toegang meer krijg tot bestanden die ik met sudo nautilus heb gekopieerd)