Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual Boot Windows/Ubuntu zonder Windows MBR te overschrijven  (gelezen 8956 keer)

Offline timosha

  • Lid
Dual Boot Windows/Ubuntu zonder Windows MBR te overschrijven
« Gepost op: 2010/01/19, 09:42:08 »
Ik heb op mijn oude Thinkpad R51 Windows 7 en Ubuntu 9.10. Aangezien ik veel met Ubuntu speel gaat dat wel eens mis met een heleboel gehannes als gevolg.

Ik heb nu Ubuntu 9.10 geinstalleerd zonder dat Grub 2 de Windows MBR overschrijft. Hiervoor gebruik ik twee HDD. Deze methode werkt met Vista en Windows 7.

HDD1 (sda) = Windows 7
HDD2 (sdb) = Ubuntu 9.10 + swap

Als windows nog niet geinstalleerd is dan installeer het op HDD1.
1. Start Windows op
2. In Start/Administrative Tools/Computer Management/Disk Management. Verwijder het Volume op HDD2 (geen nieuwe partitie aanmaken).

Om Ubuntu te installaren:
zet in de BIOS de boot volgorde:
1. HDD2 (sdb) = Ubuntu + swap
2. HDD1 (sda) = Windows 7
3. Boot van de Live CD of Alternate CD en installeer Ubuntu.
4. Bij de partitioner kies "largest available space". Dit is HDD2 (sdb) als er geen partitie op staat.
5. Laat Ubuntu installeren. Grub 2 wordt automatisch op HDD2 (sdb1) geschreven en de MBR op HDD2 (sdb).
6. Bij de installatie herkend Ubuntu automatisch Windows op HDD1 (sda).
7. Reboot en Ubuntu en Windows verschijnen in het Grub menu.
8. Indien Windows door GRUB niet herkend wordt bij de eerste reboot geef dan na het booten in een terminal het commando "sudo update-grub". Nu wordt Windows wel herkend.

NADEEL:
Er is een nadeel aan deze configuratie ! Windows Backup werkt niet meer en crashed met foutcode 0x80073BC3 (of 0x81000019). Dit komt omdat VSS (Volume Shadow Service) absoluut op de HDD wil schrijven waarvan geboot werd, en dat is HDD2 met een ext3 of ext4 partitie. De Windows ASR writer kan daar niet mee overweg. Het backup programma Paragon Backup & Restore 10 heeft daar geen probleem mee.

Heb je Windows Backup nodig doe dan het volgende:

zet in de BIOS de boot volgorde:
1. HDD1 (sda) = Windows 7
2. HDD2 (sdb) = Ubuntu + swap

Windows start nu automatisch als was er geen GRUB en Ubuntu aanwezig en laat Windows Backup lopen. Zet daarna in de BIOS de boot volgorde terug naar:

1. HDD2 (sdb) = Ubuntu + swap
2. HDD1 (sda) = Windows 7

UBUNTU verwijderen zonder veel gehannes met GParted Live en herstel van de Windows MBR met Windows recovery tools in de console (diskpart, bootrec, enz...):

zet in de BIOS de boot volgorde:
1. HDD1 (sda) = Windows 7
2. HDD2 (sdb) = Ubuntu + swap

Windows zal nu normaal opstarten zonder GRUB.
In Start/Administrative Tools/Computer Management/Disk Management. Verwijder het Volume op HDD2. En weg is Ubuntu  :(

Dit is mijns inziens ook een goede methode voor de beginner die Ubuntu eens wil uitproberen en nog niet zeker weet of hij er wel mee verder gaat.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dual Boot Windows/Ubuntu zonder Windows MBR te overschrijven
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/19, 11:28:01 »
Als je de Windows-opstartlader (NTLoader) niet wil overschrijven, dan kun je ook kiezen voor een Wubi-installatie van Ubuntu... Dat lijkt me wat eenvoudiger.

Maar waarom zou je de Windows-opstartlader willen houden? Grub kan toch ook prima Windows opstarten?

Offline timosha

  • Lid
Re: Dual Boot Windows/Ubuntu zonder Windows MBR te overschrijven
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/19, 11:32:37 »

Maar waarom zou je de Windows-opstartlader willen houden? Grub kan toch ook prima Windows opstarten?

Inderdaad, met mijn omslachtige methode start GRUB2 Windows 7 prima op. Maar ik wil niet meer dat Linux de MBR op de eerste track van de Windows HDD overschrijft.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dual Boot Windows/Ubuntu zonder Windows MBR te overschrijven
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/19, 11:47:22 »
ik wil niet meer dat Linux de MBR op de eerste track van de Windows HDD overschrijft.

Maar waarom niet? Ik bedoel deze vraag overigens niet vervelend, ik ben gewoon nieuwsgierig...  :)

Offline timosha

  • Lid
Re: Dual Boot Windows/Ubuntu zonder Windows MBR te overschrijven
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/19, 12:19:43 »
ik wil niet meer dat Linux de MBR op de eerste track van de Windows HDD overschrijft.

Maar waarom niet? Ik bedoel deze vraag overigens niet vervelend, ik ben gewoon nieuwsgierig...  :)

Ja, die discussie hebben wij al eens gehad in een ander draadje toen ik per se WEP wilde gebruiken ipv. WPA. Ik wil de Windows MBR in de eerste track van de Windows HDD behouden omdat het kan  :P

Omdat Nederlanders genetisch bepaald aartsnieuwsgierig zijn zal ik maar antwoorden. Maar vraag nu niet waarom ik in een Opel rij ipv. een Peugeot  ;)

Mijn Thinkpad R51 is mijn speeltje. Sinds enkele weken staat er Ubuntu 9.10 op, daarvoor Suse 11.2, OpenSolaris en Solaris. Ik onderzoek graag hoe mijn hardware werkt met alle die leuke OS. Maar bij het verwijderen had ik regelmatig problemen met Windows 7 en in een geval was het een hele bedoening om Win 7 terug te laten booten. De Windows partitie was door een van die installaties op non-actief gezet, dan werkt Windows recovery CD, bootrec /fixmbr, bootrec/fixboot niet. Dat heeft even geduurd voor ik daar achter was. Nu is dat probleem opgelost met mijn omslachtige methode.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/19, 18:19:21 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Dual Boot Windows/Ubuntu zonder Windows MBR te overschrijven
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/19, 20:13:19 »
Wat ik gedaan heb is:

Ruimte vrijmaken in Disk management van Windows 7.
Op die vrije ruimte Ubuntu installeren, handmatig, dus zelf een EXT4 en swap aanmaken.
En dan op de laatste pagina van de installer, het overzicht wat ie allemaal gaat doen het knopje geavanceerd klikken.
Daar kan je de opstartlader op de Linux EXT4 partitie plaatsen (sda 3 in mijn geval)
Ubuntu installeren.
Vervolgens opnieuw opstarten, en omdat de grub dan niet in de MBR staat boot ie gewoon Windows.
Dan download en installeer je EasyBCD op Windows.
Vervolgens kan je bij 'add and remove entries' een keuze voor Grub in je Windows MBR zetten:


De volgende keer dat je opstart kun je kiezen voor Windows 7 of Ubuntu (of welke naam je hem ook geeft in EasyBCD)
Het mooie van deze methode is dat je een verwijzing naar de grub loader maakt, in je Windows loader. Windows blijft op deze manier de kar trekken zoals jij wilt. Mocht je Linux door wat experimenteren naar ze grooitje gaan, doet alleen de keuze in je Windows loader het niet meer maar Windows zelf wel, eenmaal in Windows kan je met EasyBCD gewoon weer de Grub keuze laten vervallen en heb je weer een standaard Windows doos.

Succes!
« Laatst bewerkt op: 2010/01/19, 20:23:29 door Sander M »

Offline timosha

  • Lid
Re: Dual Boot Windows/Ubuntu zonder Windows MBR te overschrijven
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/19, 22:23:59 »
Ook een goede methode  :)  :)  :)

Beadankt ! Dat ga ik meteen uitproberen.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Dual Boot Windows/Ubuntu zonder Windows MBR te overschrijven
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/20, 14:23:07 »
En.. Gelukt?  =D

Offline timosha

  • Lid
Re: Dual Boot Windows/Ubuntu zonder Windows MBR te overschrijven
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/20, 14:31:35 »
En.. Gelukt?  =D

Niet direct  :-[ EsayBCD 1.7.2 zeurt dat ik geen Vista in de MBR heb staan (heb ik ook niet!) en hij wil Vista in de MBR schrijven. Maar dat mag hij niet van mij. Ik ga het vanavond eens proberen met EasyBCD 2.0 Beta.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline timosha

  • Lid
Re: Dual Boot Windows/Ubuntu zonder Windows MBR te overschrijven
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/21, 10:03:22 »
EasyBCD werkt bij mij niet omdat ik twee of zelfs drie HDD gebruikt.

Op de interne HDD van mijn Thinkpad R51 staat Windows 7. In de UltraBay II van de R51 zit nu een HDD met Ubuntu en in de UltraBay II van het dockingstation zit een HDD met nog iets anders op.

Ik zal dus wel verder moeten met mijn "omslachtige" methode. Maar met die UltraBays ben ik wel heel flexibel om vanalles en nog wat uit te proberen met echte hardware. Onder VMware is dat niet zo echt  :|

Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline jdelange

  • Lid
Re: Dual Boot Windows/Ubuntu zonder Windows MBR te overschrijven
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/01, 06:54:18 »
Leuk artikel.
Ga straks een r51 kopen met 2 gb intern en vroeg me af of er problemen waren bij installatie van windows 7 / ubuntu 9.10. (geluid, wireless etc)

Offline timosha

  • Lid
Re: Dual Boot Windows/Ubuntu zonder Windows MBR te overschrijven
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/01, 09:26:34 »
Windows 7:
Alles werkt perfect behalve de Aero GUI. Als je na de installatie van Windows 7 de laatste Lenovo System Update (versie 4) installeerd dan krijg je zelfs nieuwe Windows 7 drivers aangeboden voor specifieke Thinkpad functies. Niet slecht van Lenovo voor een 6 jaar oude laptop.

Ubuntu 9.10
Alles werkt out-of-the-box ook wireless.

Alleen om suspend en hibernate te laten werken is er een kleine aanpassing nodig. Verander de volgende lijn in /etc/default/grub:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash i915.modeset=0 nomodeset"

Als je een mooie transparante OSD wil bij het gebruik van de Thinkpad functietoetsen dan voeg de volgende lijn toe in /etc/rc.local
cp /sys/devices/platform/thinkpad_acpi/hotkey_all_mask /sys/devices/platform/thinkpad_acpi/hotkey_mask

Windows 7 slaagt er dus niet in om op de R51 de Aero GUI te gebruiken maar Ubuntu 9.10 wel. Ook 3D effecten werken onder Ubuntu 9.10.

Succes met de R51
« Laatst bewerkt op: 2010/02/01, 09:28:44 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline jdelange

  • Lid
Re: Dual Boot Windows/Ubuntu zonder Windows MBR te overschrijven
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/01, 10:44:51 »
Bedankt voor de extra informatie.
Als ik het stuk goed gelezen heb werk je met twee interne harde schijven,
hoe doe je dat?
Spreekt me aan omdat de initiƫle schijf vrij klein is (40 gb)
Zeker als je wil dual-booten...
(Ik denk via de ultrabay?)

Jeroen

PS Mag ik uit je quote opmaken dat je geen vriend bent van het verwarmingsbedrijf Fenestra in Maastricht?

Offline timosha

  • Lid
Re: Dual Boot Windows/Ubuntu zonder Windows MBR te overschrijven
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/01, 14:20:42 »
Bedankt voor de extra informatie.
Als ik het stuk goed gelezen heb werk je met twee interne harde schijven,
hoe doe je dat?
Spreekt me aan omdat de initiƫle schijf vrij klein is (40 gb)
Zeker als je wil dual-booten...
(Ik denk via de ultrabay?)

Jeroen

PS Mag ik uit je quote opmaken dat je geen vriend bent van het verwarmingsbedrijf Fenestra in Maastricht?

Hi Jeroen,

Ik heb op eBay voor heel weinig geld (12,- EUR of zo) PATA en SATA Ultrabays kunnen bemachtigen. En die gebruik ik dus uitbundig. Nieuw OS uitproberen met mijn echte hardware? Geen probleem! Ultrabay erin met een lege HDD en installeren maar. Windows 7 blijft steeds netjes op interne HDD staan.

Fenestra? Ik ben in het algemeen geen vriend van "Vensters"  :rolleyes:
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.