Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitioning met 3 schijven  (gelezen 1477 keer)

Offline Rob Weps

  • Lid
Partitioning met 3 schijven
« Gepost op: 2007/02/27, 13:15:36 »
Ik heb 3 schijven in me pc zitten.

De eerste 2 zijn met RAID0 aan elkaar gekoppeld tot 1 schijf. (SATA)
De 3e is een IDE schijf.

Op de RAID0 schijf heb ik 2 partities: 1e part=Windows XP, 2e part=Data
Op de IDE schijf heb ik 3 partitites. 1e part= Windows Vista, 2e part=Ubuntu, 3e part=data.

Nu heb ik Ubuntu 6.10 geïnstalleerd (IDE, part 2), maar hij wordt niet in me bootloader gezet.
Ik kan de IDE schijf niet in me BIOS selecteren om daar vanaf te starten.
Ik denk dat Ubuntu tijdens het installeren de bootloader van de IDE schijf heeft bijgewerkt.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik op kan starten met Ubuntu?

Gr,
Rob

Vleutmans

  • Gast
Partitioning met 3 schijven
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/15, 21:52:45 »
Hoi,

Ik heb net ook Ubuntu geprobeerd met een raid-0 configuratie. Ik had onder windows 32 GB vrij gemaakt voor Ubuntu m.b.v. partition manager. Ik heb 2 keer 200 GB in RAID-0 staan, dus 400 GB partitie.

Echter Ubuntu ondersteunt RAID-0 niet "out of the box" dus probeer ik het over enkele jaren weer. Ik moet toegeven dat Linux steeds beter wordt, echt waar. Echter een installatie die meteen alles ondersteunt is in 2007 nog teveel gevraagd, dat heeft nu eenmaal tijd nodig om zich te ontwikkelen en dat begrijp ik ook wel.

Uiteraard kan ik weer gaan hobbieen en op forums allerlei tips uitproberen, maar dat vind ik gewoonweg teveel moeite, ik ben op mijn werk al genoeg bezig met linux en unix gerelateerde produkten (telecom).

Ik wilde even "proeven" van Ubuntu. Dat heb ik gedaan door te booten van de CD en dan zie je de GUI. Leuk om even gezien te hebben, dat wel.

Voorlopig blijf ik XP gebruiken.. erg stabiel, snel en heeft net zoveel geheugen nodig als Linux wanneer je dezelfde grafische mogelijkheden gebruikt.

Groeten

Michel

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Partitioning met 3 schijven
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/15, 21:57:51 »
Citaat van: Vleutmans
Hoi,

Ik heb net ook Ubuntu geprobeerd met een raid-0 configuratie. Ik had onder windows 32 GB vrij gemaakt voor Ubuntu m.b.v. partition manager. Ik heb 2 keer 200 GB in RAID-0 staan, dus 400 GB partitie.

Echter Ubuntu ondersteunt RAID-0 niet "out of the box" dus probeer ik het over enkele jaren weer. Ik moet toegeven dat Linux steeds beter wordt, echt waar. Echter een installatie die meteen alles ondersteunt is in 2007 nog teveel gevraagd, dat heeft nu eenmaal tijd nodig om zich te ontwikkelen en dat begrijp ik ook wel.

Uiteraard kan ik weer gaan hobbieen en op forums allerlei tips uitproberen, maar dat vind ik gewoonweg teveel moeite, ik ben op mijn werk al genoeg bezig met linux en unix gerelateerde produkten (telecom).

Ik wilde even "proeven" van Ubuntu. Dat heb ik gedaan door te booten van de CD en dan zie je de GUI. Leuk om even gezien te hebben, dat wel.

Voorlopig blijf ik XP gebruiken.. erg stabiel, snel en heeft net zoveel geheugen nodig als Linux wanneer je dezelfde grafische mogelijkheden gebruikt.

Groeten

Michel
Goed dat je het hebt geprobeerd! Deden meer mensen dat maar eens....

Over XP en geheugengebruik: een kale XP wel, ja, maar de on-access-virusscanner vreet je systeemkracht aardig aan. En die heb je in Linux niet nodig.....

Overigens: probeer het eind deze week nog eens, als de splinternieuwe Ubuntu 7.04 Feisty Fawn uitkomt (gepland op 19 april)? Wellicht dat die wel raad weet met RAID. Kost je maar één leeg CD'tje, om het te proberen.

Groet, Pjotr.

Vleutmans

  • Gast
Partitioning met 3 schijven
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/15, 22:14:57 »
Hoi Pjotr,

Mijn reaktie is niet tegen Ubuntu hoor. Als ik even rondsnuffel op google zie ik dat iedereen aan het stakkeren is met RAID-0 (wereldwijd), al is het een echte hardware RAID-0 of softwarematig, dit moet toch op te lossen zijn? Als het in windows kan, dan moet het in Linux toch ook kunnen?

Ik ben best bereid die nieuwe Ubuntu te proberen.. Ik heb een Asrock K8S8X mainboard, dus niet de allernieuwste hardware. Als er RAID support in de nieuwe Ubuntu zit, verwacht ik een goede kans te maken :-) .

P.S. een virusscanner in windows is een must, dat wel..  Maar als veel meer mensen linux gaan gebruiken zul je ook daar een virusscanner of iets soortgelijks nodig gaan hebben.. (maar zeker weten doe ik dat niet). Ik kan me niet voorstellen dat Linux dan gespaard blijft voor de echte hackers.

Groeten

Michel

Furcatus

  • Gast
Partitioning met 3 schijven
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/16, 17:57:04 »
Het mooie van Linux is dat je Root rechten nodig hebt om schadelijke dingen voor elkaar te krijgen.
In windows heeft een standaard gebruiker voldoende rechten om dingen ernstig kapot te maken.
en iedere "thuisgebruiker" werkt als administrator, in linux werken wijnig mensen altijd als Root,
waardoor een appart wachtwoord nodig is voor systeem gerelateerde dingen.

vandaar dat virussen niet veel kunnen maken, ze hebben er geen rechten voor.

Multiem

  • Gast
Partitioning met 3 schijven
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/16, 21:36:14 »
Feisty ondersteund wat meer hardware dan edgy, Bijna niets van een moederbord van een kennis van mij werkte dus videokaart geluidskaart en netwerk niet, na de upgrade naar feisty deed alles het prima, dus de kans is groot dat het bij jou net zo zal gaan.

Vleutmans

  • Gast
Partitioning met 3 schijven
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/30, 22:10:12 »
Hoi,

Net even Unbuntu Alternate CD 7.04 installatie geprobeerd.

Helaas herkent deze mijn huidige RAID configuratie niet (Asrock K8S8X mainboard 2X200GB RAID-0 SATA-1 "SIS964 chipset"), dus probeer ik het over een jaar of zo nog eens of de dan inmiddels antieke hardware ondersteund wordt.
Ubuntu herkent totaal niet dat ik 32 GB vrije partitieruimte (in RAID-0) heb gemaakt voor dit OS...zucht.

Helaas is er op dit moment voor zover mij bekend geen linux distributie die mijn hardware "out of the box" ondersteunt.
Mocht iemand toch nog een distributie weten die kans maakt met mijn huidige hardware, dan mag mij altijd even gemaild worden.

Groeten

Michel

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Partitioning met 3 schijven
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/30, 22:25:15 »
Raid wordt door geen enkele distro als dusdanig herkend.
Wil je RAID installeren probeer dan eens op deze manier:
http://users.piuha.net/martti/comp/ubuntu/raid.html
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"