Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?  (gelezen 2933 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #25 Gepost op: 2016/08/06, 12:31:27 »
Meten is weten, zien is geloven en dergelijke.
Dat bedoelde ik ook, niemand in mijn Linux omgeving heeft een probleem met de update gehad.
Dat wil niet zeggen, dat er geen problemen (kunnen) zijn, met andere partities, maar mogelijk heeft dat een externe oorzaak.

Volgens mij zijn we het eens, maar weten we het (nog) niet :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #26 Gepost op: 2016/08/06, 20:46:07 »
Dit las ik op een ander forum. http://webwereld.nl/software/94087-windows-10-anniversary-update-verwijdert-partities  Daar moet toch iets van waarheid in zitten. Ik heb de update ook nog niet binnen>

Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline edehont

  • Lid
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #27 Gepost op: 2016/08/06, 20:52:35 »
Volgens mij zijn we het eens, maar weten we het (nog) niet :lol:

Zou zomaar eens kunnen! :-)
Groeten,
Eric

Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #28 Gepost op: 2016/08/06, 21:58:14 »
Dit las ik op een ander forum. http://webwereld.nl/software/94087-windows-10-anniversary-update-verwijdert-partities  Daar moet toch iets van waarheid in zitten. Ik heb de update ook nog niet binnen>

Henk
Ik heb de update vanmiddag (automatisch) binnen gekregen en na een paar keer opstarten lijkt alles goed te zijn gegaan incl. grub.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

FrSu

  • Gast
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #29 Gepost op: 2016/08/06, 22:23:16 »
Heb het inmiddels 2 keer gedaan. Geen probleem. Vind ik dus echt goed, eindelijk. ;)

 Als in de toekomst een upgrade van Win mijn dualboot verkloot is het voor mij definitief einde Win. Doe er toch al weinig meer mee.

Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #30 Gepost op: 2016/08/07, 11:33:42 »
Voor mijn werk heb ik hoe dan ook een windows installatie nodig voor sommige programmatuur die nergens anders in werkt. Nu is dat op te lossen met een virtual machine maar boys will be boys, dus ik speel ook af en toe een spel. Dat zijn dan uiteraard gelijk bruut grote spellen waar ik ook nog eens de nodige fan-made modificaties overheen zijn gegaan. Dan ontkom ik toch niet aan een dual-boot en is doorgaans ook eigenlijk geen probleem.

Voor nu denk ik dat zoals Ron zegt, het een onjuist gerucht is. Het enige probleem dat ik verwacht is hetzelfde als ik bij windows 8 nog wel eens meemaakte, dat plots de auto-opstarten functie weer aan schiet en ik in linux pas weer bij mijn partities kan als ik deze eerst heb uitgezet.

Om even op de filosofische/speculatieve toer te gaan: Windows 10 lijkt mij meer en meer een soort wanhoopsdaad te zijn geworden van een bedrijf dat de hete adem van de opkomende alternatieven in de nek begint te voelen........
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #31 Gepost op: 2016/08/11, 21:39:21 »
Ik wil terug komen op de uitspraak van mij op 2016-08-05 en daarna.
Vanmorgen handmatige update gedaan van W10 naar de Anniversary update (dual boot Xubuntu/W10). In grub staat Xubuntu als 1e opstart. Bij iedere opstart van W10 wel iedere keer (3 of 4x) W10 laten opstarten anders blijft de update in Xubuntu hangen. Xubuntu staat op HD schijf en Xubuntu op SSD. Verder ging alles vlekkeloos. Na ongeveer een uurtje was alles gepiept.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #32 Gepost op: 2016/08/13, 19:20:20 »
Win10 update is hier ook net afgerond en geen problemen gevonden.
Windows heeft zelfs niet ongevraagd mijn privacy instellingen terug op "default" gezet :P.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

FrSu

  • Gast
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #33 Gepost op: 2016/08/13, 19:26:42 »
Heb hier nog een laptop met Win 7 van mijn schoonzoon. Kan ik deze nog grateloos op Win 10 krijgen? ???

Offline HWE64

  • Lid
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #34 Gepost op: 2016/08/13, 19:41:42 »
Ik las op een andere site dat je hem nog steeds kunt downloaden. https://www.seniorweb.nl/nieuws/windows-10-via-omweg-gratis-te-downloaden. Probeer maar of het lukt.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

FrSu

  • Gast
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #35 Gepost op: 2016/08/14, 00:39:40 »
Bezig. Lijkt te werken. Dank voor de tip.

Edit: Update is geslaagd. Moet zeggen dat de 1ste indruk is dat de laptop op Win 10 vlotter draait dan op Win 7. Zal schoonzoon blij mee zijn. Nogmaals dank voor de tip.

Kan t.a.v. Linux hier niks over zeggen, staat geen dualboot op. Wel op mijn HP touch. Combinatie met Mint 18 XCE. Zal dit nog checken.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/15, 19:05:09 door FrSu »

Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #36 Gepost op: 2016/08/17, 20:26:49 »
Hier ook de W10 annivercary update gedaan en er waren wél problemen. >:(
- eerst moest Avast uitgeschakeld worden
- dan de software DriveTheLife compleet verwijderen (voor het vervangen van drivers)
Dat laatste heb ik pas gevonden na een enorm lange zoektocht via googelen.
DriveTheLife zorgde voor het gevreesde BSOD met stopcode: Pagefault in nonpaged area.
Ok, nu kan de update eindelijk voluit afgewerkt worden...

En dan na de update waren er met de Linux OS eveneens problemen. :(

Eerst even schetsen hoe de PC opgebouwd is:
sda met 2 partities voor W10 + partitie Ubuntu 16 + partitie Ubuntu 14 + partitie Mint 17
sdb met 1 partitie NTFS DATA. (wordt automatisch gemount in /etc/fstab)

De GRUB en zijn opstartmogelijkheden waren intact gebleven.
De eerste start in Ubuntu 16 bleef gewoon hangen.
De eerste start in Mint 17 stopte met de regel dat er een mount niet kon gebeuren, waar je kan 'S'kippen of 'M'anueel mounten.
Vervolgens start in Ubuntu 14 met dezelfde mount-problemen.

En dan weet je het: het gaat over de sdb NTFS + De snelle opstart in W10 staat IN geschakeld.
Zie: https://sites.google.com/site/computertip/windows

En inderdaad: de W10 annivercary update zet de snelle opstart automatisch weer aan. :o
Vandaar wellicht de geruchten dat na de update schijven niet meer herkend worden.

Bij de tweede start van Ubuntu 16 kwamen bovenaan het scherm meerdere regels op een zwart scherm, doch er werd doorgestart.
Bij volgende starts van Ubuntu 16 kwam zelfs helemaal geen regel tekst meer op een zwart scherm. (is dit wel normaal ?)

Een update in W... is altijd een tijdrovend avontuur...
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #37 Gepost op: 2016/08/17, 20:46:13 »
En inderdaad: de W10 annivercary update zet de snelle opstart automatisch weer aan. :o
Hier niet hoor! Door in Windows 10 de slaapstand helemaal uit te zetten kan de snelle opstart niet meer aan of uit worden gezet (niet door jezelf en ook niet door een update)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #38 Gepost op: 2016/08/18, 21:13:19 »
@testcees

heb je raad opgevolgd en de slaapstand op de desktop volledig uit gezet.

Doch na de verjaardagsupdate stond de snelle opstart toch weer automatisch aan.

Is geen probleem als je er op voorbereid bent: even terug afzetten en het is ok.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #39 Gepost op: 2016/08/18, 21:51:56 »
heb je raad opgevolgd en de slaapstand op de desktop volledig uit gezet.

Doch na de verjaardagsupdate stond de snelle opstart toch weer automatisch aan.
Nogmaals, hier heb ik geen enkel probleem met snelle opstart, ook niet bij updates. Heb je de slaapstand wel volledig uitgezet?

Ik ben geen Windows-expert (dit is ook geen Windows forum ) maar (als tip) zoek eens op disable Hibernate. De snelle update kan dan niet meer aan worden gezet.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #40 Gepost op: 2016/08/19, 09:31:02 »
@testcees

Citaat
zoek eens op disable Hibernate
dit is een reuze tip!  :blank:

De zoveelste verborgen truuk...

Ik had alle normaal bereikbare instellingen gedaan met betrekking op de slaapstand.
De slaapstand instellen op 'Nooit' had dus geen effect.
Heb wat je tip aanraadt, nu toegepast.

Bedankt !
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #41 Gepost op: 2016/08/19, 15:11:17 »
Over die W10 Updates weet MS "ook wel van wantjes":  In "MakeTechEasier" staat een artikel om deze overvloed aan updates te stoppen!
Ga naar "Windows Update Troubleshooter" waarin MicrSoft zelf aangeeft hoe dit euvel te verhelpen!!
Verhelderend is  dat het artikel eindigd met "reclame voor Linux", in de vorm van een 'Beginners handleiding voor Ubuntu16.04'.

Offline Kees3

  • Lid
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #42 Gepost op: 2016/08/22, 11:43:06 »
Heb inmiddels op 1 laptop en 1 desktop de verjaardagsupdate geïnstalleerd.  Op de laptop zonder problemen, op de desktop moest Grub hersteld worden. Beide met ouderwetse BIOS.