Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: computer loopt vast met instalatie-cd  (gelezen 9918 keer)

Offline ruudulla

  • Lid
computer loopt vast met instalatie-cd
« Gepost op: 2009/11/29, 22:47:26 »
hallo alle
wie kan mij helpen met het probleem dat mijn computer steeds vast loop met het uit proberen van ubuntu 9.10 karmic
mijn laptop is een packard bell easy note de processor is van intel celeron m 520 @1.60Ghz met een geheugen van 1.9GiB
op een andere laptop had ik daarmee geen problemen en heb ik deze dan ook zonder problemen kunnen instaleren
ook het laden van de cd duurt nog al lang
als het programma dan draait dan loop de pc na 1 a 2 minuten met het uitproberen vast en moet ik de pc compleet uitzetten  :|

Offline heir4c

  • Lid
Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/29, 22:54:54 »
Wanneer loopt hij vast en is het de live omgeving die je wilt laten draaien?
Heb je het al geprobeerd om direct te installeren, dus de tweede optie in het opstartmenu?
En via F4 kan je kiezen voor de veilige grafische modus.
En via F6 kan je ook kiezen voor de optie acpi=off  of de optie nolapic.
En anders de alternate-CD downloaden en daarmee proberen.

Post hier je bevindingen, dan kunnen we je misschien verder helpen.

Er zijn natuurlijk nog mogelijkheden, namelijk de 9.04 of 8.04.3 (LTS: de Long Term Support-versie) proberen.

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline ruudulla

  • Lid
Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/29, 23:13:29 »
hallo heir4c

de pc loopt dus vast als ik van af de cd het wil uitproberen
op deze laptop staat nu 9.04 maar de 9.10 heeft denk ik betere drivers want mijn wifi antenne werkt daarmee veel beter
betere ontvangst uitgeprobeerd met de andere pc maar ook op deze laptop kon ik dat in die korte tijd dat hij draaide zien
of moet ik wachten tot de 10.4 uit komt wat die is dus stabieler ???

Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/30, 15:14:56 »
Om je te kunnen helpen dienen we een betere beschrijving te hebben van hetgeen je juist aan het doen bent.

Enkele vraagjes:
      - hangt de pc ook vast als je gewoonweg niets doet?
      - kun je eventueel de systeem-monitor openen (grafieken met cpu-, memory- en netwerk-statistiek)
      - lukt het om een netwerk-verbinding te maken
      - staan er foutboodschappen in de log-bestanden?
      - heb je al een schij-controle op je cd uitgevoerd?


Offline ruudulla

  • Lid
Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/01, 01:25:59 »
hallo vrijevogel

de cd controlle gaf geen fouten aan
wel bleef de pc na de  her opstart bij het opgeven van het nederlands weer hangen en moest ik de pc geheel uitzetten voor een nieuwe start
na de instalatie werd het scherm na 1 minut geheel zwart en kan ik weer terug krijgen na het indrukken van ctrl+alt+del
opstarten van de monitor duurde heel lang en bij het veranderen naar files loopt de zaak weer vast
het netwerk werkte niet en bij het log bestand kon ik dus niet meer
heb je enig idee wat er loos is of heb je nog meer gegevens nodig
groeten ruudulla

Offline ruudulla

  • Lid
Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/02, 00:00:42 »
hallo alle

wie kan me verder helpen met dit bovenstaande probleem
op de vragen van vrijevogel kan ik nog toevoegen dat er inderdaad de logfiles wat problemen zijn
het AWK is niet geinstaleerd
even als de lzm  dpkg base files gaven problemen
nu zeg me AWK en LZM me niet veel
ook heb ik de pc met een boot -bare usb met 0.10 opgestart
daarop kon ik ongeveer 3 a 4 minuten de pc gebruiken en in de logfiles kijken bij het verandern naar een ander bestand liep de zaak weer vast
al met al  is de pc heel onstabiel terwijl dit met 9.04 geen enkel probleem is
op de hd staat ook een winxp een verkleinde vista loop alle prima
groeten ruudulla

Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/02, 10:20:01 »
Ik resumeer om de situatie goed te begrijpen.

1. De live-cd met ubuntu9.04 loopt uitstekend
2. De live-cd met ubuntu9.10 heeft geen disc-errors
3. De live-cd met ubuntu9.10 crasht na enige tijd
4. Met de live-cd ubuntu9.10 kan je geen netwerk-connectie maken, met ubuntu9.04 wel

Er steekt een fout in de software 9.10 zodanig dat je soms de schijf met de windows-software niet correct ziet. Krijg je ook
dergelijke melding? Of kan je deze schijf bekijken?

Heb je enig idee welke het probleem is met de netwerk-connectie? (bekijk de log-files).

Eventueel kan je proberen de live-cd van een andere distributie te gebruiken (als test). De laatste build van
Linux-Mint (Helena) is gebaseerd op Ubuntu9.10

Offline shutz`

  • Lid
Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/02, 10:35:11 »
Dag ruudulla,
Als je PC ook vastloopt met een live-cd van een andere distributie kan je misschien eens proberen met je IDE-kabel van je CD/DVD drive te vervangen.

edit: Ik zie net dat het over een laptop gaat, dan misschien eens proberen met een andere cd/dvd drive?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/02, 10:37:13 door shutz` »

Offline ruudulla

  • Lid
Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/02, 19:11:18 »
hallo bijde

aller eerst dan de tip van shutz ik heb het met een externe cd-drive uitgeprobeerd maar met het zelfde slechte resultaat
langzaam begin ik te geloven dat ondanks de cd test de distro niet goed is daarom ga ik proberen een nieuwe te downloaden
dit zal wel even duren want ik heb een zeer langzame verbinding via wifi hier in portugal
waarschijnlijk moet ik daarvoor naar een internet cafe ook ga ik dan gelijk  die linux-mint laden kan ik die ook uitproberen
als het toch niet wil lukken
het netwerk gaat veel beter met deze 9.10 dan met 9.04 is de driver voor het netwerk(realtek)niet over te zetten in 9.04
ik  heb gemerkt dat de cd stopte in de externe drive en daarna liep dus de zaak vast en wilde niet meer opstarten
hoe dan ook ik ga een nieuwe disto ophalen  en dan kom ik weer met het verslag
kan wel een weekje duren want ik ben enige dagen niet on line
groeten ruuulla

Offline heir4c

  • Lid
Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/02, 20:14:18 »
Staat de 9.04 er nog op?
Zo ja, maak dan eventueel een bootable usb stickje en boot vanaf usb. misschien werkt het dan wel.
misschien werkt de cd/dvd drive niet meer goed of zo. Eventueel andere merk cd schijfje gebruiken.
En je kan misschien een upgrade proberen van 9.04 naar 9.10. (Ben daar zelf niet zo voor maar als het niet anders kan, heb zelf een oud compje waar ik enkel nog 7.10 kon installeren en zo upgedate naar 10.04 (is een test computertje))

En voor cd-tjes. Je kan ook via een steunpunt cd's verkrijgen.
zie: http://kaart.ubuntu-nl.org/
Je kan ook een afspraak maken om eventueel bij jou of bij hem/haar langs te komen. Hij/Zij zal dan je begeleiden bij het installeren en eventuele problemen kunnen oplossen.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/02, 20:19:20 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/02, 21:39:09 »

En voor cd-tjes. Je kan ook via een steunpunt cd's verkrijgen.
zie: http://kaart.ubuntu-nl.org/
Je kan ook een afspraak maken om eventueel bij jou of bij hem/haar langs te komen. Hij/Zij zal dan je begeleiden bij het installeren en eventuele problemen kunnen oplossen.


even op en neer naar portugal,, als de reiskosten gedekt zijn prima XD

maar anders kan ik je idd wel een 9.04 en 9.10 cd opsturen origineel.
even uitzoeken wat de kosten zijn, valt dit wel mee dan maakt hem me niets uit.

Offline heir4c

  • Lid
Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/02, 23:20:26 »
 =D =D =D
Had ik blijkbaar overgelezen, je verwacht ook niet dat iemand hier op dit forum in portugal woont.
Alhoewel, we hebben er hier ook één in mexico.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Thijsg

  • Lid
Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/03, 08:19:02 »
dit zal wel even duren want ik heb een zeer langzame verbinding via wifi hier in portugal
Ik had er ook overheen gelezen. ;)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/03, 14:26:38 »
ik ook dan zeker, ik zie nl nergens staan dattie in portugal zit, ook niet in zijn profiel

dit zal wel even duren want ik heb een zeer langzame verbinding via wifi hier in portugal

 ^-^

Offline ruudulla

  • Lid
Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/04, 10:40:43 »
Hoi allemaal
ja inderdaad  zit in niet in Holland  maar nu in Spanje met een boot vandaar de wifi verbinding
ik ga alle uit probeersels op een rijtje zetten
pc loopt met live-cd van 9.10 na 1-a 2 minuten vast
met een live-cd van 9.04 geen probleem
met een externe drive zelfde resultaat
met een usb stik met 9.10 loopt pc ook  vast
met een live cd van 9.10 remix (dus andere iso) loop de pc ook vast
evenals de pc met een usb 9.10 remix
met een live cd Kubuntu 9.10 geen probleem
al met al kan ik geloof ik de cd-s en driver wel uitsluiten op problemen
de live cd 9.10 op een andere laptop (msi mega book) werkt prima ,heb ik daar op tot volle
tevreden heid op geïnstalleerd ( die gebruik ik nu )
het ziet er naar uit denk ik dat er een conflict is met de software en de processor (intel celeron m)
van deze packard bell easy note of heeft iemand een ander idee
en wat is een verschil tussen de de kernel 2.6.31-15 en de 2.6.31-14 en waarom heb ik die 2 maal ge kregen bij het installeren van de 9.10 wie kan me verder helpen
      ruudulla


Offline heir4c

  • Lid
Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/04, 13:48:27 »
Tweemaal de kernel? Je bedoelt dat je die tweemaal ziet in het grub menu. Dat is normaal, de tweede is de recovery mode (zo'n beetje als bij windows de veilige modus).
Van hieruit kan je je systeem herstellen met een rootshell.

Je kan ook de alternate cd gebruiken van de 9.10, misschien werkt het daar wel mee. Ik lees dat het met de Kubuntu 9.10 geen probleem is, moet dus wat schelen aan de ubuntu sofware dat die niet samengaat met je hardware.

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/04, 16:43:43 »
Even resumeren, enkel met de live-cd van kubuntu9.10 loopt je pc niet vast. Nou, waarom gebruik je dan geen Kubuntu?
Ik had onlangs ook een crash met de live-cd van ubuntu en blijkbaar werden reeds een aantal bugs daaromtrent
opgesteld https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/jockey/+bug/403955. Ik geloof dat het eerder een probleem met
de live-cd betreft. Wellicht kun je proberen de installatie van Ubuntu uit te voeren of misschien kun je eerst Kubuntu9.10
installeren en dan vanuit Kubuntu naar Ubuntu9.10 overstappen.

Offline ruudulla

  • Lid
Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #17 Gepost op: 2009/12/04, 19:54:42 »
sorry jongens

ik zie nu dat ik een foutje heb geschreven
ook de kubuntu van 9.10 loopt vast
wat ik geschreven heb moet kubuntu 9.04 zijn  die geeft geen probleem
anders had ik inderdaad er wel deze kubuntu op gezet
blijf dus het probleem met 9.10
kan ik ergens lezen wat de bugs zijn die ze al ontdekt  hebben
meschien zit daar mijn probleem ook in
blijf verder zoeken   ruudulla

Offline ruudulla

  • Lid
Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #18 Gepost op: 2009/12/04, 20:06:28 »
nog maals ruudulla
heb zo juist de bugs gelezen maar niets voor mij van toepassing ging voornamelijk over jogystiks geloog ik en over 64 bits
en dan over die twee kernels er staan er dus 4 waarvan dus 2 daarvan dus 2 maal recovery met twee verschillende kernels
ruudulla

Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #19 Gepost op: 2009/12/05, 19:23:06 »
Ben vanaf gisteravond tot vanmiddag tevergeefs bezig geweest om Ubuntu 9.04 te vervangen door 9.10. Uiteindelijk 9.04 maar weer teruggezet en hier op t forum gaan zoeken, waar ik dit topic vond. Heb vrijwel dezelfde problemen en symptomen als Ruudulla en ... ook mijn PC is een Easynote Laptop van Packard Bell.
Als ik 9.10 vanaf CD opstart, slaat ie na aan poosje vast, kan dan alleen nog maar de powerknop 6 sec indrukken.
Als ik tijdens installatie in stap 4 tijdens schijfindeler wat langer met het schuifbalkje heen en weer twijfel om de partitie grootte te bepalen, dan slaat hij ook vast. Als ik echter snel beslis, dan gaat de installatie gewoon door.
Als 9.10 eenmaal geïnstalleerd is, schijnt alles perfect te werken, alleen niet lang genoeg om de updates binnen te krijgen, hij verliest dan zijn netwerkverbinding krijgt deze niet meer herstelt en dan volgt weer het vastlopen.
Gisteravond laat nog een verse installatie gedaan, wifi-netwerkverbinding opgezet en verder met rust gelaten. Vanochtend was de situatie nog zo als ik m gisteravond achterliet, dacht mooi nu kan ik aan de slag, na een paar handelingen weer vast zonder aanleiding.
Heb m vanuit windows geinstalleerd, vanuit Ubuntu nadat deze van cd was opgestart en rechtstreeks vanaf cd, alles met t zelfde resultaat.
Als iemand nog verdere suggesties heeft wil ik dit graag uitproberen, anders hou ik t op 9.04 tot de volgende versie uitkomt.
Vermoed echter wel dat een stukje hardware van Packard Bell Easynote en iets van Ubuntu 9.10 niet goed met elkaar overweg kunnen.
B. v. d.

Offline track

  • Lid
Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #20 Gepost op: 2009/12/05, 19:33:12 »
Hoi Seth,

welkom op het forum !

Als het met 9.10 echt niet lukt zou ik aan jou hetzelfde advies geven als aan ruudulla:
ga gewoon terug naar  9.04 !

Er zijn gewoon een aantal kinderziektes in (K)Uby 9.10 en als je bij die ongelukkige gebruikers hoort
bij wie het niet goed werkt is de 9.04 soms gewoon de betere oplossing en bespaart je veel moeite.

track

Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #21 Gepost op: 2009/12/05, 19:57:35 »
Hoi Track, ...

Bedankt voor je snelle reactie en de welkom.
Jou advies is wat ik dan ook zeker doe.
Mocht er echter iemand nog een aannemelijk idee hebben, ben ik graag bereid om dat uit te proberen.
Boven heb ik nog een oud Pc'tje van een jaar of 10 staan om een beetje mee te experimenteren, waar 't wel mee gelukt is.
Verder heb ik nog te weinig ervaring met Linux om de verschillen tussen 9.04 en 9.10 te onderkennen en kan me dus voorlopig nog goed met 9.04 bezig houden.

B. v. d.

Offline track

  • Lid
Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #22 Gepost op: 2009/12/05, 20:12:13 »
Je kunt het heel simpel bekijken: 
Als je onder 9.04 niets mist hoef je eigenlijk ook niet naar 9.10 over te gaan. =D

track

Offline Tom

  • Lid
Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #23 Gepost op: 2009/12/05, 20:37:08 »
Krijg de 8.10 , 9.04 en 9.10 niet eens geinstall op mijn Asus laptop loopt dus ook vast.
ATI radeon kaart 1100X.
De 8.04.3 LTS loopt uit de kunst die die gaat er voor altijd op blijven , zolang hij leeft teminste.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jolo

  • Lid
Re: computer loopt vast met instalatie-cd
« Reactie #24 Gepost op: 2009/12/05, 21:42:10 »
Bij problemen met Ubuntu 9.10 terug gaan naar een oudere versie, kan natuurlijk altijd. Alleen loop je dan wel weg voor het probleem. Gaat er bij dat vastlopen wellicht (Num- en Caps Lock) lampjes knipperen op het toetsenbord? En is deze dan niet meer te pingen, vanaf een andere PC/laptop in het lokale netwerk? Dan zou dat kunnen wijzen op een kernel panic.

Bij mij lijkt Ubuntu 9.10 stabiel te werken op zowel mijn hoofd PC en mijn Lenovo laptop. Er is inmiddels weer een kernel update binnengekomen. Dus kan er weer worden getest. Misschien dat deze beter werkt.
jolo@Hoofd-PC:~$ uname -a
 Linux Hoofd-PC 2.6.31-16-generic #52-Ubuntu SMP Thu Dec 3 22:00:22 UTC 2009 i686 GNU/Linux
 

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM