Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Batterij conserveren en snellere boot goedkope PB Notebook  (gelezen 1471 keer)

Erwin_001

  • Gast
Batterij conserveren en snellere boot goedkope PB Notebook
« Gepost op: 2008/03/22, 13:03:47 »
Beste mensen,

Ik heb sinds kort een Packard Bell Notebook voor af en toe mobiel gebruik naast m'n aluminium 20" iMac. Het gaat hier om dit model:

http://www.packardbell.nl/products/notebooks/easynote-mz/EasyNote-MZ35-V-057/productsheet-PB77Q03386-1005.html

Echter toen ik de laptop bij de groothandel kocht waren specificaties iets anders dan op de site aangegeven:

RAM : 2GB ipv 1GB
HDD: 160GB ipv 80GB

Het model is verder wel dezelfde, raar maar waar..


De laptop is lekker stabiel op zowel Vista Home Basic als op Ubuntu 7.10 (GRUB Dualboot).

Nu komen de 3 nadelen.

1) De laptop wordt iets van 40-60° bij CPU naar gevoel, iig hij wordt echt 'heet'. Zelfs als laat ik de zijkant en onderkant vrij van afsluitingen. Maar goed, daar kunnen we wel mee leven.

2) Nu de batterij.. Op Vista (op Energiebesparing-stand) gaat de batterij iets van 30-40 minuten mee. Na het opladen geeft de energie-indicator wel 1 uur en 15 minuten aan, maar je hoeft maar een keer de muis te bewegen en je bent direct 10 minuten kwijt in de energie-calculatie. Op Ubuntu is het niet echt veel beter. De batterij haalt een magere 40-60 minuten op laag verbruik (alleen OpenOffice.org Werkblad nog maar open). Ik probeer het wireless netwerk al wel uit te zetten als ik niet online zit, maar dat is ook niet echt bevorderend. Is er een echte energievreter in deze laptop die ik eventueel kan uitschakelen in Vista en/of Ubuntu ? Ik begreep het beeldscherm, maar deze wordt in beide OS' al gedimd naar het minimum op batterij stand.

3) Tot slot de opstart-tijd. Het duurt iets van 5 minuten voordat (na GRUB) Ubuntu login in beeld komt. Ook krijg ik de laadbalk niet te zien. Ik heb al geprobeerd met een tutorial een nodige netwerkcontrole die iets van 10 keer wordt herhaald bij falen uit te zetten, maar zonder resultaat.


Hopelijk weet iemand wat links of oplossingen die kunnen helpen. Kon zelf echter niet iets essentieels vinden dat mijn situatie direct ten goede doet.


Ik kijk uit naar jullie reactie :).


Offline siegi

  • Lid
Batterij conserveren en snellere boot goedkope PB Notebook
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/22, 15:19:33 »
De batterij is echt wel mager. Mijn laptop dell d830 met 9 cell batterij kan een goede 4 uur mee.
Normaal zou je met een standaard batterij toch 1:30 mogen meegaan.
Stond er niet bij de batterij hoeveel cell je hebt?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Batterij conserveren en snellere boot goedkope PB Notebook
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/22, 15:21:44 »
Wordt de laptop onder Windows ook zo heet? 40-60 graden valt nog wel mee, zolang het maar niet boven de 60 komt.
In Windows kan je het programma Speedfan installeren om de temperaturen te bekijken. In Ubuntu gaat dat via lmsensors (zie de documentatie voor een handleiding).

Erwin_001

  • Gast
Batterij conserveren en snellere boot goedkope PB Notebook
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/23, 17:32:12 »
Heel erg bedankt Pjotr, na de resolutie aanpassing starte ubuntu in enkele seconden en zie ik nu ook de progress-bar :D

Echter kan ik nergens vinden hoeveel cell mijn batterij is.  In het apparaatbeheer in Ubuntu staat wel de Battery Bay, maar weet niet welke waarde eventueel overeen komt met de aantal cellen in de batterij. Hij geeft iig aan: SANYO, battery.model : PA3506U-1BRS. Ik kwam op internet wel deze tegen voor een Toshiba met hetzelfde modelnummer: http://www.funprice.nl/a/notebook-accessoire/notebook-accu/toshiba/toshiba-accu-pa3506u-1brs. Dat zou dus 8 cellen zijn.

Het vreemde is qua warmte, dat hij wel heel heet wordt, maar de fan niet echt vaak op hol slaat. Ik begreep dat Ubuntu en Windows een soort frequentie-controlerend model hebben voor CPU's in laptops (als deze dat ondersteunen)? Dit gebeurt neem ik aan al automatisch in energiebesparende standen?

De 40-60 graden was maar een indicatie. Hij wordt van onder na verloop van tijd zo heet dat je echt niet je hand er een paar tellen tegen kan houden.

Batterij conserveren en snellere boot goedkope PB Notebook
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/23, 19:55:34 »
Indien je geen thermometer hebt kan je alsvolgt een temp vaststellen.

Wanneer je de hand er geen 5 seconden op kan houden is het nabij of op de 70 graden.

Warmte is slecht, hierdoor word het geleidend vermogen van metalen minder.
Dus hoe heter hoe sneller je batterijen leeg zullen raken omdat ook de draaden en de batterijen zelf meer weerstand geven.

Meer weerstand betekent lagere spanning waardoor het opgenomen vermogen (Ampere) toeneemt.

Het verbruik kan je zien in Wattage.

hypothese:
12v X 3 A = 36 W
Dus stel jouw pctje verbruikt normaal gesproken 36 W.

Door de weerstand in de draden en alles wat eromheen hangt zakt de spanning naar 10 volt.

Dan word het nu
10 V : 36 W = 3,6 Ampere.

Dus naast de chemische reactie in je batterijen zullen zij sneller leeg raken omdat er gewoon meer opgenomen word.

Wat je vaak kan doen is de laptop op 2 latten a 20 mm leggen waardoor er een wat ruimere ventilatie onder de pc is en dus word hij minder heet.

Omdat Ubuntu een tool ingebouwd heeft om de CPU langzamer te laten werken indien er weinig te doen is , ( werkt die bij jouw wel ? )
Heb ik zelf nu het vermoeden dat de GPU zoveel stroom vreet en warmte genereerd.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Batterij conserveren en snellere boot goedkope PB Notebook
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/23, 22:03:59 »
Citaat van: Gandyman
Heb ik zelf nu het vermoeden dat de GPU zoveel stroom vreet en warmte genereerd.
Dat zou goed kunnen. Zet de bureaubladeffecten eens uit?