Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren van Ubuntu 11.10 op 1 SSD en 2 HDD  (gelezen 1176 keer)

Boberwt

  • Gast
Installeren van Ubuntu 11.10 op 1 SSD en 2 HDD
« Gepost op: 2011/10/19, 12:28:14 »
Hallo leden, sinds een klein kwartier mag ik mezelf ook lid noemen van dit forum. Ik werk zelf al meerdere jaren met Ubuntu op normaal gebruikersniveau. Maar nu...

Afgelopen week heb ik zelf een computer geassembleerd, hierin zitten o.a. twee 1,5 TB SATA harde schijven en een 128GB SSC van Crucial. Qua harde schijf indelingen heb ik Windows eigenlijk geen vragen maar bij Ubuntu heb ik nog even het licht niet gezien. Wat ik wil is het volgende:

Op de SSD moet Ubuntu 11.10 komen te staan en alle software die ik installeer.

Het liefst zou ik de twee HDD's in een RAID combinatie zetten, waarop alle bestanden terechtkomen en opgeslagen worden. Ik weet dat mijn moederbord (ASUS P8P67 B3 EVO ATX) dit ondersteund onder Windows XP SP3 en dat er in de bios diverse instellingen gemaakt kunnen worden.

Wisselgeheugen is volgens mij niet noodzakelijk, er is 16GB aan DDR3 1333 RAM aanwezig.

Mocht RAID niet mogelijk zijn dan zie ik beide HDD's graag als (logischerwijs) aparte opslag media waarvan er één wordt gebruikt voor /home en alle bestanden. De andere als een soort van open ruimte waar ik ten alle tijden dingen kan opslaan.

Zelf vermoed ik het volgende (zonder RAID):
* SDA (128GB SSD)
   * SDA1; /boot; ext4; 128GB (primair)
* SDB
   * SDB5; /home; ext4; 1,5TB (logisch)
* SDC
   * SDC5; /; ext4; 1,5TB (logisch)

Met RAID heb ik geen idee. Wie heeft er tips of een oplossing op de plank staan?

Re: Installeren van Ubuntu 11.10 op 1 SSD en 2 HDD
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/19, 13:59:00 »
Ik heb geen kennis over RAID, maar ik zou de /home partitie ook op de SSD zetten. Hier heb ik 2 partities op mijn SSD, 15gb voor root en een 30 voor /home. Dit omdat in uw homemap alle instellingen worden opgeslagen, en dan wilt ge natuurlijk ook de snelheid van uw SSD benutten. Ook wat veelgebruikte data staat er hier op, en grote bestanden zoals backups, VM's etc op de gewone harde schijf.