Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe HD niet (h)erkend!?  (gelezen 1138 keer)

jahaad

  • Gast
Nieuwe HD niet (h)erkend!?
« Gepost op: 2007/12/17, 16:05:20 »
Vorige week kocht ik een Western Digital WD1600AAJB harddisk, om mijn gegevens te backupen.

Ook bij het opstarten met opstartdiskette wordt deze harddisk niet (h)erkend. Commando's als " format c: " en uberhaupt " c: " resulteren in de mededeling dat c: niet bestaat.

Via USB-aansluiting onder Windows XP wordt deze harddisk ook niet herkend (ik heb een kast met maar 1 interne slot voor een hd).

Het gekke is nu, ik kon wel gewoon Ubuntu erop installeren vanuit de Ubuntu Desktop CD, en vervolgens Ubuntu erop draaien.

Kan iemand mij nu vertellen hoe ik mijn ongrijpbare harde schijf kan formatteren, fdisken, etc., en gegevens kan kopieren tussen deze en mijn huidige harddisk, en waarom zulks niet mogelijk is?

bvd

Offline vanadium

  • Lid
Nieuwe HD niet (h)erkend!?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/17, 16:44:30 »
Als je zelfs Ubuntu vanop die schijf kan doen draaien, zie ik het probleem niet: dan wordt de schijf zowieso als systeemschijf gebruikt. Misschien is dan het punt dat je andere schijf (je "huidige harddisk") dan niet zichtbaar is? Om ons de situatie duidelijk te maken: open een terminal, voer twee commando's uit en kopieer en plak het resultaat hier. Deze commando's vertellen ons (1) welke schijven je Ubuntu systeem herkent en (2) welke er effectief aangekoppeld zijn.

sudo fdisk -l
mount

en om het plaatje volledig te maken kan je ook nog eens meedelen welke schijven geacht worden gemount te zijn:

cat /etc/fstab

jahaad

  • Gast
Nieuwe HD niet (h)erkend!?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/17, 16:56:18 »
Dank je voor je reactie!

Ik wil gewoon de gegevens van mijn oude 40Gb hd kopieeren naar mijn nieuwe, en die oude hd af en toe als externe hd kunnen gebruiken.

Nogmaals: noch onder Windows XP, noch via DOS opstartdiskette kan ik die hd formatteren, want het lijkt geen noemer te krijgen (heb ook geprobeerd alleen die nieuwe hd in mijn kast te zetten).



Wat betreft de uitdraai... Komt'ie hoor:

jahaad@jahaad-desktop:~$ sudo fdisk -l
Password:

Disk /dev/hda: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 19457 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hda1   *           1       19269   154778211   83  Linux
/dev/hda2           19270       19457     1510110    5  Extended
/dev/hda5           19270       19457     1510078+  82  Linux swap / Solaris

jahaad@jahaad-desktop:~$ mount
/dev/hda1 on / type ext3 (rw,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
/sys on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
procbususb on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
devshm on /dev/shm type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
lrm on /lib/modules/2.6.17-12-generic/volatile type tmpfs (rw)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw)

Nieuwe HD niet (h)erkend!?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/17, 17:12:53 »
Eerst een partitie aanmaken met fdisk?
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline joop13

  • Lid
Nieuwe HD niet (h)erkend!?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/17, 17:41:33 »
Zo te zien gebruik je de 160 Gb als hoofdschijf. Heb je die in de kast zitten? Want daar lijkt het op. Heb je de 40 Gig schijf buiten de kast via een USB-aansluiting aan je computer?
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

jahaad

  • Gast
Nieuwe HD niet (h)erkend!?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/17, 18:04:21 »
@ joop13 ...
Ik heb alle combinaties geprobeerd. De terminal uitdraai hierboven betreft toen alleen mijn 160Gb hd in de kast zat.


Verder ...
Volgens mij heb ik de oplossing gevonden. Via deze link ( http://compoint.nl/Tips/nieuwe%20harddisk.htm ) wordt aangeraden om onder XP met Configuratiescherm --> Computerbeheer --> Schijfbeheer de desbetreffende nieuwe hd te initialiseren en te partitioneren. Dit is me gelukt en mijn hd wordt momenteel geformatteerd als FAT32.
Waarom ik wel via Schijfbeheer, maar niet via andere wegen toegang kon krijgen tot deze nieuwe hd (zoals Verkenner) is mij een raadsel. Als iemand mij dat hier kan uitleggen...?

Mijn dank aan degenen die zo snel behulpzaam reageerden!