Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem draadloos internet  (gelezen 3668 keer)

probleem draadloos internet
« Gepost op: 2007/03/18, 17:35:52 »
het word precies zeer veel gevraagd, en toch vind ik niet zo meteen een oplossing...

ik heb dus ubuntu 6.10 en een draadloos kaartje van sweex (wireless pccard 11g) en een sweex router...ik kom dus niet online! bij network staat dus wel dat ik draadloze verbinding aan heb staan (heb dus ook mijn wpa2 code ingevuld en mijn ssid), maar de lampjes op men kaartje gaan niet branden, en heb dus geen verbinding!

iemand die mij uitleg kan geven??
zou zeer fijn zijn, want men windows doet weer voor de duizendste keer onnozel, dus wil ik daar van af!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
probleem draadloos internet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/18, 17:59:32 »
Je kunt het beter eerst proberen zonder beveiliging, en als dat werkt, kun je WEP proberen.

Je kunt ook de MAC-Filter aanzetten, Als je zoekt op het forum vind je waarschijnlijk wel hoe dat moet.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

probleem draadloos internet
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/18, 22:47:14 »
ja de mac filter staat al aan van toen ik de router kocht...

zonder beveiliging werkt het dus, maar zodra ik met wep of wpa wil proberen lukt het niet!

zeer vervelend...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
probleem draadloos internet
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/18, 22:55:58 »
Citaat van: Nunslaughter
ja de mac filter staat al aan van toen ik de router kocht...

zonder beveiliging werkt het dus, maar zodra ik met wep of wpa wil proberen lukt het niet!

zeer vervelend...
Dat is een driverprobleem. De driver van de draadloze kaart ondersteunt mogelijk geen WPA of WEP. Niet de schuld van Linux, maar van de hardwarefabrikant.... Daarom hou ik van Intel, want diens drivers voor draadloze kaarten zijn geheel open-bron en zitten in de Linuxkernel zelf! Die werken dus uit-de-doos, met de hoogste mate van beveiliging (wpa2).

Overigens: kijk eens op de webstek van de fabrikant, of die misschien toch nog een Linuxdriver heeft vervaardigd?

Wat je ook nog kunt doen, is network manager installeren. Misschien dat WPA dan toch lukt (of WEP):
http://forum.ubuntu-nl.org/message/76544#p76544

probleem draadloos internet
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/19, 08:45:34 »
ok zal dat eens proberen...

maar een vraag dan, waarom werkt mijn kaartje dan wel onder windows met wpa2 beveiliging? als je zegt dat mijn hardware dit niet ondersteund??

probleem draadloos internet
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/19, 08:57:04 »
Citaat van: Nunslaughter
maar een vraag dan, waarom werkt mijn kaartje dan wel onder windows met wpa2 beveiliging? als je zegt dat mijn hardware dit niet ondersteund??
Beste Nunslaughter...lees de post van Pjotr123 nog eens en kom erachter waarom jou vraag niet terecht is:
Citaat van: pjotr123
Dat is een driverprobleem. De driver van de draadloze kaart ondersteunt mogelijk geen WPA of WEP. Niet de schuld van Linux, maar van de hardwarefabrikant....

probleem draadloos internet
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/19, 09:01:26 »
Ff aanvulling, je weet dat een driver software is!? :) ;)