Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: uitzetten 8.10 duurt opmerkelijk lang  (gelezen 1268 keer)

Offline Samm

  • Lid
uitzetten 8.10 duurt opmerkelijk lang
« Gepost op: 2008/11/18, 17:53:52 »
Op zich een klein probleem, maar na verloop van tijd begint't me meer en meer te ergeren:
Als ik de pc (ubuntu 8.10) wil uitzetten, dan duurt 't toch meer dan een minuut vooraleer de pc uit staat.
Als ik rechtsboven klik op uitzetten, dan doet ie alles heel normaal: programma's sluiten af, splash scherm van ubuntu... maar op't moment dat de pc effectief uit zou moeten vallen, begint er in de linkerbovenhoek een liggend streepje te flikkeren. Dit streepje blijft een minuut oplichten en dan komt er plotseling de boodschap: "acpid: exiting". Dan pas valt de pc uit.
Hoe kan dit sneller gaan?

Offline Drummies

  • Lid
Re: uitzetten 8.10 duurt opmerkelijk lang
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/18, 18:05:57 »
Samm

heeft mogelijk te maken met gebruik energiebeheer voor wat meer info zie link en evt bug repports

Pakket: acpid (1.0.8-1)

Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Samm

  • Lid
Re: uitzetten 8.10 duurt opmerkelijk lang
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/18, 18:25:12 »
Bedankt voor je antwoord!

En wat kan ik hiermee doen? Gewoon wachten tot er een update komt die dit probleem oplost?

de versie die bij mij geinstalleerd is: 1.0.6-9ubuntu4 Zou het kunnen helpen om een nieuwere versie manueel te installeren?

Offline Drummies

  • Lid
Re: uitzetten 8.10 duurt opmerkelijk lang
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/18, 18:31:17 »
Bedankt voor je antwoord!

En wat kan ik hiermee doen? Gewoon wachten tot er een update komt die dit probleem oplost?

de versie die bij mij geinstalleerd is: 1.0.6-9ubuntu4 Zou het kunnen helpen om een nieuwere versie manueel te installeren?

nee dat zou ik niet doen die versie 1.0.6-9ubuntu4 staat in de repo,s is dus getest en goed genoeg bevonden evt aanpassingen volgen vanzelf in de vorm van updates

edit wat je zou kunnen bekijken locaties>>bestandssysteem  proc>>acpi>> bekijken wat die events zouden kunnen zijn


« Laatst bewerkt op: 2008/11/18, 18:41:23 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Samm

  • Lid
Re: uitzetten 8.10 duurt opmerkelijk lang
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/18, 19:02:15 »
Kan het bestand ‘/proc/acpi/event’ niet openen.
U heeft niet de benodigde rechten om het bestand te openen.

Dit verschijnt als ik in de map acpi event wil openen...

via gksu nautilus geraak ik er ook niet in

Offline Drummies

  • Lid
Re: uitzetten 8.10 duurt opmerkelijk lang
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/18, 19:12:19 »
Samm

bestandsysteem>>proc>>acpi  dan staan er een aantal mappen volgens mij zijn dat de events die gecontroleerd worden daar kun je ook niets mee,maar die events worden gecontoleerd bij afsluiten pc stel dat dat er veel zijn duurt het afsluiten langer bij mezelf zijn dat 9 items
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Samm

  • Lid
Re: uitzetten 8.10 duurt opmerkelijk lang
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/19, 11:25:56 »
achzo...

Bij mij staan er ook negen items, waaronder een paar helemaal leeg zijn (ook als ik Verborgen bestanden weergeven aanvink).
Gisteren mijn laptop (Acer Aspire 1360) ook geupgrade naar 8.10 (voor de betere netwerkondersteuning) en die doet er ook zo extreem lang over om af te sluiten... zou 't liggen aan één of andere instelling die ik doe in 8.10? Zijn er nog mensen die dit probleem hebben? Of kunnen oplossen?
Kan het kwaad om, eens 't liggend streepje verschijnt, de pc manueel af te sluiten door 6 sec. op de powerknop te drukken?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: uitzetten 8.10 duurt opmerkelijk lang
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/19, 13:12:10 »
Wat je kan proberen is om eenmalig grub aan te passen, zodat de splash screen niet meer zichtbaar is, en alle meldingen weergegeven worden.

Druk tijdens het opstarten op escape, zodat het grub-menu zichtbaar wordt.
Druk nu op de e
Ga met de pijltjestoetsen naar de 2e regel en druk weer op de e
Haal aan het einde van de regel de woorden quiet en splash weg
Druk nu op enter en daarna op de b

Nu zie je tijdens het opstarten en afsluiten veel meer meldingen dan normaal.
Misschien zie je dan ergens een foutmelding die opvalt?

Bij het afsluiten zie je misschien een aantal meldingen van Network Manager, maar die kan je negeren.

Offline Samm

  • Lid
Re: uitzetten 8.10 duurt opmerkelijk lang
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/19, 16:22:29 »
bedankt voor de tip.

hij blijft hangen bij:
Shutting down ALSA...

iets met 't geluid?

Offline Samm

  • Lid
Re: uitzetten 8.10 duurt opmerkelijk lang
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/20, 01:38:07 »
Is er iets verkeerd met ALSA? Kan ik iets doen?
Blijkbaar zit hier toch de oorzaak van het probleem, of niet?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: uitzetten 8.10 duurt opmerkelijk lang
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/20, 11:05:51 »
Als je verder geen foutmeldingen meer ziet lijkt het allemaal wel normaal.
Misschien staan er foutmeldingen in /var/log/? Dat wordt dan wel graven en veel werk om onbelangrijke waarschuwingen en de echte fouten van elkaar te scheiden...

Offline Samm

  • Lid
Re: uitzetten 8.10 duurt opmerkelijk lang
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/20, 11:17:43 »
bedankt Johan,

ik zie verder inderdaad geen foutmeldingen.
Wel raar want om volledig op te starten heeft mn pc 43 seconden nodig, om af te sluiten doet ie er 60 seconden over. Het is eigenlijk maar een klein probleempje, maar ik heb graag dat m'n pc (bijna) perfect draait. Vroeger bij 8.04 ging afsluiten normaal.
Ik ga 't probleem laten zoals 't is, zoeken in /var/log/ zie ik niet echt zitten. Ik hoop op één of andere update die 't probleem verhelpt.